متاسفانه با ورود تکنولوژی به زندگیها،مردم از هنر دور افتاده اند و هنرمندان از جایگاه واقعی خود به حاشیه رفته اند.از سوی دیگر هنرمندان و آثار هنری شان از کانون توجه مسئولین نیز دور مانده اند و اکنون هنرمندان از آن جایگاه شایسته خود برخوردار نیستند.
کد خبر: ۳۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ 12 May 2015

متاسفانه با ورود تکنولوژی به زندگیها،مردم از هنر دور افتاده اند و هنرمندان از جایگاه واقعی خود به حاشیه رفته اند.از سوی دیگر هنرمندان و آثار هنری شان از کانون توجه مسئولین نیز دور مانده اند و اکنون هنرمندان از آن جایگاه شایسته خود برخوردار نیستند.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،استعدادهای فردی و غرایز طبیعی و قوه تخیل افراد باعث بروز عواملی گردیده اند که اصطلاحاً هنر نامیده میشود.هنر متناسب با محیط ،شرایط،جامعه،روحیه هنرمند و آداب و رسوم هر منطقه و کشوری تجلی پیدا میکند.هنر به تنهایی قابل توصیف نیست مگر با حضور هنرمند.این هنرمند است که به ابزار و اسباب شکل هنری میدهد و محیط اطراف را دیدنی تر و زیباتر میگرداند.

مردمان ایران زمین،همواره در طول تاریخ هنرمند بوده اند و هنر دوست.هنرمندان در درباریان پادشاهان،جایگاه خاصی داشته اند؛چنانچه برخی از آثار هنرمندان دوره های گذشته همچنان حفظ گردیده و نظر هر بیننده ایی را به خود جلب میکنند.

هنرمندان عصر حاضر پابه پای مردم و حوادث کشور پیش آمده اند و با آثار خود ،حوادث روزگار را بشکلی هنرمندانه به تصویر کشیده اند.

اما متاسفانه با ورود تکنولوژی به زندگیها،مردم از هنر دور افتاده اند و هنرمندان از جایگاه واقعی خود به حاشیه رفته اند.از سوی دیگر هنرمندان و آثار هنری شان از کانون توجه مسئولین نیز دور مانده اند و اکنون هنرمندان از آن جایگاه شایسته خود برخوردار نیستند.

مردمان آذربایجان غربی نیز به موازات سایر مناطق کشور پهناور ایران،از ذوق هنری و استعدادهای ذاتی هنری برخوردار هستند.در این استان در رشته های مختلف هنری فعالانی با سابقه و با تجربه حضور دارند و به خلق آثاری زیبا مشغول هستند.

اما هنرمندان این استان نیز از نبود امکانات،از نبود خانه های هنری،از بی توجهی مسئولان استان،از وضعیت نامناسب نشر آثار و از برخی بی تدبیری ها گلایه مندند.به گونه ایی که مردم عادی استان کمتر با آثار هنرمندان این استان و حتی خود هنرمندان آشنایی دارند و برخی از هنرمندان مطرح استان را نیز نمیشناسند.

هنرمندان این استان کمتر شاهد نشر آثارشان در زمان حیات خود میشوند.اما متاسفانه بنابه عادت بد ما،پس از فوت هنرمند،با برگزاری همایشها از آثار هنرمند متوفی تجلیل میشود.که دیگر سودی به حال هنرمند ندارد.

نمونه ایی از این عادت بد ،اخیرا در خبرها از مرحوم استاد عباس حقیقی شاعر بوکانی مطلبی منتشر گردید.

طبق خبر مذکور قرار است تا خانه ایشان تبدیل به خانه هنرمندان شود.

در این ارتباط جمال خسروی گفت: براساس توافق صورت گرفته بین شورای اسلامی شهر، فرمانداری و خانواده آن مرحوم این منزل توسط شهرداری تملک شده و خانه دایمی مفاخر و هنرمندان بوکان در آن ایجاد می شود.

منزل مسکونی مرحوم حقیقی در مسیر خیابان اصلی شهر واقع شده که 50 سال قدمت دارد و در سال 1342 توسط استاد محمد صالح معماری در زمینی به مساحت 250 مترمربع بنا شده است.

خسروی ادامه داد: این منزل مسکونی به زودی با همکاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری این شهر بازسازی، تجهیز و آماده سازی می شود.

حال باید از مسئولین پرسید چرادر زمان حیات آن مرحوم هنرمند،کسی سراغ تجهیز خانه ایشان نرفت.تا این شاعر نامی بوکانی در خانه ایی 50 ساله با آن مشکلات قدیمی بودن خانه ،زندگی نکند.

موضوع جالب دیگری که رخ داده است اینکه ،مدتی است بین شورای شهر ارومیه و شهرداری و سایر ارگانهای مربوطه بر سر ایجاد قطعه مشاهیر در آرامگاه بحثهایی وجود دارد.

داشتن قطعه ایی مجزا برای هنرمندان آن منطقه حداقل توجه مسئولین به امر هنر و هنرمند میتواند باشد.اما از قرار معلوم این توجه نیز در پیچ و خمهای اداری ،به مشکل برخورد کرده است.

بطوریکه عضو شورای شهر ارومیه ایجاد قطعه هنرمندان را منوط به خرید زمین کرده است. وی در این خصوص با بیان اینکه طرح قطعه مشاهیر در شورای شهر ارومیه تصویب شده است، احداث آن را منوط به خریداری زمین از روستاهای اطراف باغ رضوان دانست.

اشاعه هنر در بین جوانان،میتواند آثار مثبتی برای جامعه به همراه داشته باشد.جوانان به خاطر روحیه و تبع لطیفی که دارند سریعتر به هنر جذب میشوند و اگر زمینه فعالیت داشته باشند میتوانند با پرورش استعداد درونی خود ضمن گرایش به یکی از رشته های هنری،از آسیب های اجتماعی مصون بمانند.

معرفی هنر و هنرمند در جامعه و تشویق آنان ،راهکاری برای اشاعه هنر و جلب نظر جوانان به هنر میباشد.ارج نهادن به شخصیت هنرمندان،آنان را از یاس و ناامیدی دور میکند و موجبات تشویق آنان برای خلق آثاری بهتر و زیباتر میکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار