مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از انعقاد تفاهم‌نامه این سازمان با کانون جهادگران به منظور ترویج خیرین آبخیزداری خبر داد و گفت: 736 روستا در استان فارس آب شرب ندارند و با تانکر به آنها آب منتقل می‌شود.
کد خبر: ۳۴۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳ 07 December 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا:محمدعلی فتاحی اردکانی با اشاره به اینکه خیرین آبخیزداری افرادی هستند که برای کار خیر در بحث آبخیزداری هزینه می‌کنند، گفت: این افراد باعث می‌شوند خیر ماندگارتری از خود به جای بگذارند. آب مایه حیات است و در صورت وجود آب در هر منطقه می‌توان کارهای دیگر را هم با اتکا به آن شروع کرد.

وی اظهار کرد: ساخت مدرسه، مساجد و پرداختن به ازدواج جوانان همگی امور خیر محسوب می‌شوند ولی آبخیزداری در زمره خیراتی است که خیری پرفایده، کم هزینه، ماندگار و منشأ سایر خیرات است.

این مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه از ابتدای دهه 80 بحث خیرین آبخیزداری را از استان هرمزگان شروع کردیم، گفت: خیرین این استان در حال حاضر مجمعی تشکیل داده و این کار را پیگیری می‌کنند. ما نیز دنبال گسترش این طرح در کل کشور هستیم و تاکنون شش استان هرمزگان، فارس، مرکزی، گلستان، خراسان رضوی و کرمان در این زمینه فعال شده‌اند.

فتاحی در ادامه از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان جنگل‌ها و کانون جهادگران در روز سه‌شنبه 16 آذر، خبر داد و گفت: این کانون سازمان مردم‌نهادی است که مشتمل بر جهادگران قدیمی و بازنشسته جهاد سازندگی است که اعضای این کانون جزو افراد خوشنامی هستند که سابقه کار در روستاها را دارند و هم بین روستاییان شناخته شده هستند. این افراد از آنجا که با نوع کار آشنایی دارند کار تسهیل‌گری را در زمینه آبخیزداری انجام می‌دهند.

وی افزود: اعضای کانون جهادگران واسطه ارتباطی ما با خیرین هستند. در حقیقت سازمان جنگل‌ها بحث‌های مربوط به نظارت‌های فنی را کنترل و پیگیری می‌کند. خیرین نیز تامین مالی را برای آبخوان‌داری انجام می‌دهند. سه شنبه 16 آذر علاوه بر انعقاد تفاهم‌نامه با کانون جهادگران یک مورد طرح خیرین آبخیزداری در شهرستان گراش و روستای آقصه استان فارس اجرایی خواهد شد. طی این طرح 150 هزار متر مکعب آب استحصال و تغذیه آبخوان صورت می‌گیرد.

فتاحی با تاکید بر اینکه آبخوان‌داری علاوه بر تامین آب شرب، احیای کشاورزی منطقه را به دنبال خواهد داشت، گفت: آبخیزداری نیاز پایداری را تامین می‌کند و باعث رونق امور اقتصادی متعدد می‌شود. در حال حاضر در استان فارس 736 روستا آب شرب ندارند و با تانکر به آنها آب منتقل می‌شود بنابراین ضروری است که آبخوان‌داری در اولویت خیرین قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار