مدیر دامپزشکی ایوان گفت: تاکنون 75 هزار راس دام سبک نیز بر علیه این بیماری مایه کوبی شده اند و پیش بینی می شود تا پایان این عملیات بیش از 100 هزار دام سبک در شهرستان واکسینه شوند.
کد خبر: ۳۳۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵ 03 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛دکتر فارس جناغ اظهار کرد: ازپنج هزار و 69 راس دام ، 2 هزار و 107 راس گاو و گوساله در مرحله اول و 2 هزار و 962 راس نیز در مرحله دوم علیه تب برفکی واکسینه شدند.
 
وی افزود: تاکنون 75 هزار راس دام سبک نیز بر علیه این بیماری مایه کوبی شده اند و پیش بینی می شود تا پایان این عملیات بیش از 100 هزار دام سبک در شهرستان واکسینه شوند.
 
جناغ با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی سال گذشته بدلیل به موقع نرسیدن واکسن خسارتی به جمعیت دامی وارد کرد، یادآور شد: کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
 
وی تاکید کرد: طرح مایه کوبی دام های سنگین با حضور 2 اکیپ عملیاتی مجهز و با امکانات کامل با همکاری 2 نفر در بخش مرکزی و 2 نفر در بخش زرنه در حال اجرا است.
 
وی ضمن تاکید بر نقش تاثیرگذار واکسیناسیون دام در مقابله با بیماری تب برفکی گفت: رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه ای و کنترلی تردد دام توسط دامداران در جهت پیشگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار موثر است.
 
جناغ افزود: هدف از این اجرای این طرح ایجاد سطح ایمنی قابل قبول در برابر بیماری تب برفکی در دام ها است و دامداران باید همکاری لازم را با اکیپ های دامپزشکی در طول اجرای طرح داشته باشند.
 
وی خاطر نشان کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های ویروسی و مسری دام است که در صورت شیوع، خسارت اقتصادی فراوانی را به واحدهای پرورش دام وارد می کند بنابراین مایه کوبی دام ها باید قبل از آغاز کوچ انجام شود.
 
شهرستان ایوان دارای 133 هزار راس دام است که از این تعداد 130 هزار راس دام سبک و سه هزار راس دام سنگین است.
 
این شهرستان دارای بیش از 50 واحد و مرکز عرضه مواد خام دامی، یک کشتارگاه دام و یک کشتارگاه طیور است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار