کد خبر: ۳۳۵۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 27 November 2016
به گزارش تابناک یزد،مدینه که رنگ عزا گرفت، انگار آسمان ماهش را گم کرده بود... ستاره‌ها همه جا دنبال او می‌گشتند و ملائکه در آسمان روز و شب او را می‌خواندند... زمین بی‌تاب آن یکه‌سوار و زمان بی‌قرار آن مرد مهربان بود.
پیامبر مهربانی‌ها، وقتی اهالی زمین را با یک دنیا کوچکی‌هایشان تنها گذاشت تا به سوی آن عظمت مطلق پرواز کند، نیک می‌دانست اهل زمین پس از او روزگار بی‌رونقی خواهند داشت و دوران افتخار انسانیت رو به زوال می‌رود. به راستی اگر نبود سلاله پاکش، چیزی از پاکی‌هایی که این مرد بزرگ برای تاریخ به ودیعت نهاده بود، نمی‌ماند.
نگاهی به میراث پاکی که پیامبر خوبی‌ها برای بشریت گذاشت، می‌تواند در سالروز رحلتش  چراغ راه کسانی باشد که تا ابد می‌خواهند محمدی زندگی کنند و محمدی از دنیا بروند.  عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره سیره حضرت رسول(ص) مسأله عبادت ایشان را بسیار پررنگ می‌داند. به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدرضا جباری» از همسران پیامبر(ص) نقل شده که آن حضرت اول شب را برای خواب و استراحت خود برمی‌گزید و بعد از مقداری استراحت برمی‌خاست و به عبادت مشغول می‌شد؛ البته آن‌طور که در قرآن آمده شب‌زنده‌داری و عبادت شب برای پیامبر(ص) واجب شمرده می‌شده است.
این استاد حوزه افزود: بنا بر آنچه از قرآن کریم و روایت‌ها قابل استنباط است، پیامبر اکرم(ص) مقدار اندکی در شب استراحت می‌کرد و بخش بیشتر شب را به عبادت و تهجد مشغول بود. خواب اندک و پرهیز از پرخوابی جزو تعالیم اسلامی است.
وی اضافه کرد: پیامبر اعظم(ص) در خواب و استراحت خویش برنامه و نظم خاصی داشت. نکته شایان توجه آنکه همچون دیگر بخش‌های زندگی آن حضرت، روح توحید و خدامحوری و خداگرایی بر این بخش از حیات طبیعی آن حضرت نیز حاکم بوده است. با توجه به ضعف ما مسلمانان در شناخت سیره معصومان(ع) پژوهش‌هایی از این دست برای شیفتگان مسیر کمال همچنان ضروری به نظر می‌رسد.  جباری با بیان این‌که کسب معرفت بر عبادت مقدم است، افزود: از همین روی، پیامبر اعظم(ص) تحت تربیت الهی مسیر کسب معرفت را چنان طی کرد که آماده پذیرش رسالت عظیم الهی شد. درجه‌های بالای معرفتی آن حضرت، حالتی قرین با ذکر و احساس حضور دائم در پیشگاه حق به او بخشیده بود. این حالت به صورت خشوع و خداترسی و خوف حقیقی از سخط الهی در عبادت‌‌های آن حضرت متجلی می‌شد. وی مؤمنان را به مطالعه سیره پیامبر در زمینه چگونگی شب‌زنده‌داری‌ها توصیه می‌کند تا بدانند پیامبر اکرم(ص) چگونه مسیر قرب الهی را طی می‌کرد.
در دنیای امروز بسیاری از شیوه مدیریت می‌گویند و از این‌که در دنیای امروز چطور می‌توان به گسترش حوزه نفوذ خود پرداخت. نگاهی به سیره پیامبر(ص) نشان می‌دهد آن حضرت بر دل‌ها حکومت می‌کرد. در قرآن هم به این موضوع به طور مستقیم اشاره شده و خداوند بیان کرده نرم‌خویی پیامبر(ص) دلیل گرایش مردم به سمت ایشان است.
حجت‌الاسلام «رحیم کارگر»، استاد حوزه و دانشگاه، یکی از کسانی است که پیامبر اسلام(ص) را فاتح قلب‌ها توصیف می‌کند و سیره او را سراسر درس زندگی و انسانیت می‌داند.  وی دستیابی انسان‌ها به عدالت، کرامت، معنویت و جایگاه واقعی انسان در جهان را از اهداف حضرت محمد(ص) عنوان کرد که با مهم‌ترین رویکرد وی که همان محبت و مهر است دست‌یافتنی شد.  
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این‌که دشمنان هم عطوفت موجود در سیره پیامبر(ص) را انکار نکرده‌اند، اظهار کرد: همنشینی با سیره و سخنان رسول گرامی اسلام، انسان‌ها را به سمت انسان‌تر بودن، مهربان‌تر بودن، دلسوزی برادرانه نسبت به مردم و وفای به عهد و نیک‌خلقی سوق می‌دهد.
حجت‌الاسلام کارگر با اشاره به جنگ‌های پیامبر در این زمینه گفت: جنگ‌های پیامبر به نوعی دفاع از مظلومان و ستم‌دیدگان بود. باید این جنگ‌ها را نیز در زمینه همان مهرورزی و عطوفت و دفاع از مظلوم برشمرد؛ چراکه مهر و قهر پیامبر اسلام(ص) نیز دارای بعد عاطفی و مهرورزی است. تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) هم مدارا را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیره پیامبر اسلام(ص) می‌داند. آیت‌الله «سیدمحمد سعیدی» در این زمینه افزود: رسول مکرم اسلام(ص) فرمودند: «خدای متعال من را به فرایض و واجبات امر کرده است و هم‌سطح با این مباحث باید با مردم مدارا کنم.»
امام جمعه قم با اشاره به این‌که پیامبر اسلام در طول ۲۳ سال عمر رسالت خود به همراه ائمه معصومین(ع) برای ما سیره بزرگی از معارف بر جای گذاشتند، اضافه کرد: در همین مورد وظایفی برای ما مسلمانان به طور متقابل و در برابر این گنجینه‌های دینی وجود دارد و آن هم تأسی و الگو قرار دادن این صفات نیک و غنی اسلامی در زندگی است.
وی افزود: خداوند در قرآن به پیامبر اسلام(ص) توصیه می‌کند با امت ملایم باشد زیرا اگر خشن رفتار کند، مردم از اطرافش پراکنده می‌شوند؛ بنابراین از اشتباه‌های مردم می‌گذرد و برای آنان طلب بخشش می‌کند. آیت‌الله سعیدی با اشاره به رعایت حقوق دیگران بیان کرد: در ارتباط با بیگانگان و اثبات حق باید در ابتدا مدارا پیشه کرد و سپس برای دفاع از حق تدبیر کرد.  وی تأکید کرد: بر همین اساس ما باید در جامعه، خانواده و برخورد با مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، رفتار خود را کنترل کنیم و البته در اثبات حق و گرفتن آن کوتاهی نکنیم.
سیره رسول گرامی اسلام(ص)، مجموعه‌ای از خوبی‌ها و نیکی‌هاست که با مراجعه به آن می‌توان بهترین الگو را برای زندگی فردی و اجتماعی استخراج کرد. پیامبر مهربانی‌ها آن‌قدر میراث خوب برای حیات مسلمانان به ودیعه نهادند که اگر این الگوها را به خوبی استخراج و اجرا کنیم، در اصلاح بسیاری از امور خود و جامعه موفق خواهیم بود.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار