مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد از آنچه که انجام نشدن نیت برخی موقوفه های این استان در سالجاری به علت پرداخت نشدن بدهی اداره های دولتی خواند، خواستار اقدام اداره های دولتی مربوطه در این خصوص شد.
کد خبر: ۳۳۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹ 26 November 2016
به گزارش تابناک یزد،حجت الاسلام حسین زارع‌ زاده در نشست خبری به مناسبت دهه بزرگداشت و ترویج وقف با بیان اینکه مقدار اجاره بهای موقوفه ها توسط کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می شود افزود: درآمد حاصل از موقوفه ها باید به نرخ روز وصول و در راستای نیت واقف هزینه شود.
وی با انتقاد از آنچه تعیین مقدار اندک برای اجاره بهای موقوفه ها عنوان کرد، ادامه داد: کارشناسان رسمی دادگستری بر خلاف نظر همه مراجع تقلید، سابقه استیجار را در تعیین قیمت اجاره موقوفه ها لحاظ می کنند.
وی اضافه کرد: همه کارکنان مجموعه اوقاف و امور خیریه امین موقوفه ها هستند و حق ندارند تصرفی خلاف امانت داشته باشند.
وی تصریح کرد: گسترش سنت حسنه وقف در استان، می تواند به رفع برخی معضل ها در جامعه کمک کند و دستگاههای مرتبط را در این خصوص یاری رساند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه نزدیک به 45 درصد موقوفه های استان مربوط به آئین ‌های اباعبدالحسین (ع) است افزود: از مجموع موقوفه های استان، 351 موقوفه قرآنی است که در این خصوص بسیار ضعیف هستیم.
حجت الاسلام زارع زاده از رسانه ها به عنوان بهترین یاوران ترویج سنت حسنه وقف نام برد و اظهار امیدواری کرد: واقفان و خیران در خصوص نیازهای وقفی استان از طریق مشاوره واقفان و اطلاع ‎‎رسانی رسانه ‌ها اهتمام بیشتری ورزند.
وی با بیان اینکه 12 هزار و 541 موقوفه و 37 هزار و 725 رقبه در استان وجود دارد گفت: یزد با وجود جایگاه پنجم در تعداد موقوفه ها، از نظر درآمدها در بین استانهای کشور در رده های شانزدهم و هفدهم قرار دارد.
این مسئول افزود: بیشتر موقوفه های استان زراعی است که درآمد حاصل از آنها به دنبال خشکسالی‌ سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه از ثبت 54 مورد وقف جدید در یکسال اخیر خبر داد و گفت: بیشترین تعداد این موقوفه ها مربوط به شهرستان بافق با 15 مورد وقف است.
وی اظهار کرد: بخش عمده ای از پرونده های اوقاف مربوط به موضوع تولیت است و تعداد پرونده های موقوفه خوری در یزد بسیار کم و انگشت شمار است.
این مسئول گفت: یزد به عنوان یکی از استانهای معین استان خوزستان در پیاده ‌روی اربعین، خدمات قابل توجهی از جمله استقرار یک دستگاه نانوایی سیار در موکب الحسین (ع) و طبخ روزانه 10 هزار قرص نان در مرز چذابه و توزیع 48 هزار بطری آب معدنی به زائران ارایه کرد.
حجت الاسلام زارع زاده برگزاری همایش های وقف و رسانه، وقف و حوزه‌ های علمیه، یاوران وقف، و وقف، علم و آموزش، غبارروبی امامزاده جعفر(ع) و قبور شهدای همجوار امازادگان، دیدار با استاندار یزد و همایش منطقه‌ای کارشناسان دادگستری در چهار منطقه استان یزد را از جمله برنامه های اداره کل اوقاف و امور خیریه در دهه بزرگداشت و ترویج وقف عنوان کرد.
مسئول موکب الرضا (ع) در کربلا و مدیر اجرایی حسینیه شاهزاده فاضل یزد نیز در این نشست با تبیین فعالیت پنج ساله این موکب در کربلای معلی گفت: تامین روزانه تا 110 هزار پرس غذا و اسکان 30 هزار زائر اربعین حسینی از جمله فعالیت های انجام شده در این موکب است.
محمدرضا بهشتی با قدردانی از خیران یزدی به خصوص بازاریان این استان خاطر نشان کرد: در صدد خرید زمینی به مساحت 14 هزار مترمربع در کربلا برای احداث زائرسرای 'یزد، حسینیه ایران' هستیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار