کد خبر: ۳۳۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰ 21 November 2016
اهمیت کشاورزی و تولید محصولات باغی و زراعی با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، بر کسی پوشیده نیست. از طرفی خراسان شمالی در زمینه تولید محصولات کشاورزی، توانمندی و ظرفیت بالایی دارد و بیش از نیمی از مردم این استان نیز در روستاها ساکن و به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. اما موضوعی که چندی است ذهن دلسوزان محیط زیست و اقتصاد و کشاورزی استان را درگیر کرده، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی است.
به گفته کارشناسان، تغییر کاربری اراضی به ویژه مواردی که ناشی از فعالیت‌های انسانی است جزو مهم‌ترین تغییرات جهانی محیط زیست است که علاوه بر تأثیرات غیر مستقیم محیط‌زیستی، تاثیرات اقتصادی و اجتماعی مستقیمی بر زندگی بشر گذاشته است.
محدود بودن اراضی کشاورزی از یک سو و از چرخه تولید خارج شدن این اراضی در اثر سوء مدیریت  که بیش از 90 درصد آن را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد، جای تأمل دارد.
توسعه شهری و صنعتی بدون برنامه در حواشی کلان شهرهای ایران نه تنها اراضی کشاورزی را می بلعد بلکه منظره های طبیعی، اکوسیستم های رودخانه ای، محیط زیست و حیات وحش را نیز تخریب می کند و یا به طور کلی از بین می برد.
پدیده تغییر بی رویه کاربری اراضی در اطراف شهرها و روستاهای کشور که خراسان شمالی هم از این قاعده مستثنی نیست  به چالشی بزرگ در راه تولید محصولات کشاورزی تبدیل شده است.
تماشای روستاهای اطراف شهرهای استان و سبز شدن قارچ گونه خانه باغ ها مبین آهنگ سریع تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در خراسان شمالی است.
با توجه به این که کشاورزی اولویت نخست توسعه خراسان شمالی تعریف شده است، این پرسش ها مطرح می شود که مسئول این تغییر کاربری هایی که به اذعان مسئولان بیشتر آن ها غیر مجاز است، کیست؟ تکلیف نیمی از جمعیت استان که در روستاها ساکن هستند و این اراضی کشاورزی که حالا تغییر کاربری داده شده اند، چه می شود؟ آیا خراسان شمالی که در تولید برخی محصولات کشاورزی و باغی خودکفا بود، می تواند به خودکفا ماندن خود امیدوار باشد؟
البته باید گفت مسئولان مربوطه سفت و سخت مقابل این موضوع ایستاده اند و با تغییرکاربری های غیرمجاز سرسختانه برخورد می کنند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار