مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین:
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین ضمن لزوم حمایت از بانوان فعال عرصه فرهنگ و کتاب، گفت: ارتقاء فرهنگ کتابخوانی بین اقشار مختلف نیازمند آسیب شناسی عمیق است.
کد خبر: ۳۲۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴ 12 November 2016
به گزارش  تابناك از قزوین به نقل از ایرنا  مریم بیدخام در آستانه فرا رسیدن 24 آبان، روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، افزود: مطالعه کتاب یکی از راه های بروز خلاقیت و نوآوری است و هر اندازه در یک جامعه سرانه مطالعه بیشتر باشد به همان اندازه نیز افراد آن جامعه آگاه تر، خلاق تر و مفیدتر خواهند بود.
بیدخام با اشاره به اینکه کتاب غذای روح و دریچه ای به سوی دانایی بوده اما در وضعیت نامناسبی به سر می برد، گفت: به گفته مقام معظم رهبری هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد و مطالعه آن یکی از راه های بروز خلاقیت و نوآوری محسوب می شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین ادامه داد: استفاده از فضای مجازی، برگزاری مسابقه کتابخوانی با معرفی کتاب های مفید، در دسترس قرار دادن کتاب برای مردم در اماکن عمومی، راه اندازی کتابخانه های سیار به جهت سهولت دسترسی علاقه مندان به مطالعه و برگزاری نشست های کتاب خوانی با موضوع های متنوع از جمله راهکارهای دعوت به سوی کتابخوانی است
وی، تبلیغ مناسب و افزایش جاذبه و تجهیز کتابخانه های عمومی را از دیگر راهکارهای افزایش فرهنگ مطالعه در میان اقشار مختلف جامعه، به ویژه جوانان و بانوان دانست و یادآور شد: امروز بسیاری از علاقه مندان هستند که همراه کتاب، فایل صوتی آن را هم دریافت می کنند و این مهم بیانگر آن است که ما می توانیم روش تولید و نشر کتاب را تغییر داده تا سرانه مطالعه را ارتقاء دهیم. ***مطالعه کتاب از موثرترین و کارآمدترین ابزارهای انتقال دانش و آگاهی است
بیدخام در ادامه کتاب را عاملی مهم برای افزایش سطح آگاهی و ارتقاء علمی بر کیفیت زندگی افراد، به خصوص بانوان برشمرد و گفت: لازم است بانوان به جهت جایگاه مادری، خود را توانمند و به روز کنند تا علاوه بر بهبود و کیفیت بخشی به زندگی، در تربیت نسل آینده نیز موفق عمل نمایند.
این مسئول اضافه کرد: به طور قطع کتاب در مقایسه با سایر منابع گذران اوقات فراغت برای بانوان از جمله تکنولوژهای نوین، فضاهای مجازی و حتی روش های سنتی کسب خبر و دانش بسیار موثر و مفیدتر خواهد بود.
وی خطاب به والدین تاکید کرد: پدر و مادری که بخشی از زمان خود را در محیط خانه به مطالعه اختصاص دهند به طور قطع الگوی مناسبی برای فرزندان خود نیز خواهند بود.
بیدخام ادامه داد: اهالی فرهنگ کاری سخت و مسئولیتی سنگین برای فراهم آوردن بستری مناسب برای تهیه و تالیف کتاب بر عهده دارند تا آثار منتشر شده را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.
این مسئول با بیان اینکه در جهان امروز که عصر تکنولوژی و ارتباطات است و دنیای مجازی جایگاه بسیاری پیدا کرده، گفت: فلسفه پیدایش تکنولوژی و ارتباطات مقدمه و ابزاری برای بهتر زیستن است از این رو اگر نسل جوان به کسب علم و مطالعه از این طریق علاقه مند است باید شرایط را برای آنها در این فضا فراهم کرد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین افزود: با این حال اگر انسان بخواهد مطالعه عمیق داشته باشد باید به کتاب مراجعه کند زیرا مطالعه با سایر ابزار خسته کننده است.
بیدخام ادامه داد: معلمان می توانند دانش آموزان را به سمت مطالعه کردن کتاب های غیر درسی و آشتی با کتاب و کتابخوانی سوق دهند.
به گفته وی، در دانشگاه ها نیز اساتید با تاکید بر مطالعه کتاب های متعدد و ایجاد شرایطی که دانشجو را به مطالعه راغب کند، می توانند در رواج فرهنگ مطالعه تاثیرگذار باشند.
***هزینه کردن برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، سرمایه گذاری برای آینده کشور است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین ادامه داد: ابلاغ و تدوین سیاست های تشویقی جامعه مخاطبان در بین اقشار مختلف اجتماعی از جمله قشر فرهیخته و فرهنگیان، حمایت از ناشران، مولفان، مترجمان و کاهش هزینه تهیه کتاب، ایجاد بستر مناسب جهت دستیابی و دسترسی اقشار مختلف به کتاب را از جمله راهکارهای همه گیر شدن استفاده از کتاب دانست.
وی اضافه کرد: شناسایی مناطق محروم اجتماعی و در نظر گرفتن بسته حمایت های فرهنگی، به ویژه کتاب های مورد نیاز، تهیه و تدوین برنامه ترویج مطالعه کتاب و کتابخوانی در سازمان ها و نهادهای دولتی، برگزاری جشن دانایی برای مخاطبان و گروه های مختلف از دیگر پیشنهادهای مطرح در این خصوص است.
بیدخام در پایان گفت: بدون شک دانش و آگاهی ضمن ایجاد اعتماد به نفس در فرد، در ایجاد خودباوری و خودآگاهی افراد نیز موثر واقع می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار