معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور از فعال شدن 2935 واحد تولیدی در سطح کشور در سه سال گذشته خبر داد و گفت: 72 درصد از این واحدها در استان آذربایجان شرقی مستقر هستند و این استان رتبه قابل توجهی از این نظر دارد.
کد خبر: ۳۲۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ 11 November 2016
به گزارش تابناک تبریز، بابک دین‌پرست در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی با حضور وزیر کشور، با اشاره به جلسه مشابهی که چند ماه قبل در تبریز برگزار شد، افزود: خوشبختانه هیچ یک از مشکلاتی که در آن جلسه مطرح شده بود مجددا به عنوان مشکل مطرح نشد که این نشان از توجه دولت برای حل مشکلات است.

وی با اشاره به طرح رونق تولید، از عدم همکاری بانک‌های خصوصی در این رابطه انتقاد کرد و گفت: بانک‌های دولتی بیشترین همکاری را در سطح کشور و استان آذربایجان شرقی داشته‌اند.

دین‌پرست در خصوص موضوع ماده 27 قانون بودجه و واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی به بخش غیردولتی نیز گفت: دستورالعمل اجرای این ماده با وجود چندین بار اصلاح به دلیل وجود قوانین متعدد مغایر و مزاحم، پیشرفت چندانی نداشته و نیازمند یک حرکت انقلابی در این زمینه هستیم.

وی با بیان این که همه قوانین مزاحم با همکاری دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها شناسایی شده است، افزود: این موضوع طی نامه‌ای به معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام شده و به صورت جدی در دست پیگیری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در خصوص موضوع تفویض اختیار دستگاه‌های ملی به استانداران، به مقاومت برخی از این دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با تاکید رییس جمهور 86 اختیار جدید به استانداران و دستگاه‌های متناظر استانی تفویض شد و این غیر از اختیاراتی است که مشخصا از سوی وزارت کشور به استانداران واگذار شده است.

وی همچنین از تنظیم طرحی با همکاری معاونت عمرانی وزارت کشور و معاونت توسعه مناطق محروم کشور خبر داد که بر اساس آن  یک شهرستان در هر یک از استان‌ها کشور به عنوان پایلوت ویژه اقتصاد مقاومتی تعیین و برنامه‌های متناسب در آن اجرایی می‌شود.

به گفته وی، شهرستان چاراویماق با پیشنهاد استاندار آذربایجان شرقی به عنوان شهرستان نمونه این استان تعیین شده است.

دین‌پرست همچنین با اشاره به کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در استان آذربایجان شرقی، ارایه الگوهای عملیاتی این استان را در این زمینه خواستار شد.

واگذاری 60 طرح نیمه‌تمام استانی به بخش خصوصی

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست گفت: تا 15 آبان ماه جاری در مجموع 60 طرح نیمه تمام استانی با استفاده از ظرفیت های قانونی به بخش خصوصی واگذار شده است.

محمد صادق پورمهدی افزود: جمع طرح های شناسایی شده استان اعم از نیمه تمام، در حال بهره برداری و یا جدید در مجموع 143 طرح است که 23 طرح جدید، 72 طرح نیمه تمام و 48 پروژه تکمیل، آماده بهره‌برداری و یا درحال بهره ‌برداری است.

وی با اشاره به موانع اجرای دستورالعمل ماده 27 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت گفت: نا اطمینان سرمایه گذاران از انجام تعهدات دولت در خصوص تامین اعتبارات اجرای پروژه های واگذارشده غیر خودگردان، جذابیت پایین اغلب پروژ‌ه‌های استانی به دلیل کوچک بودن و غیر خودگردان بودن پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران، ابهام در چگونگی عملیاتی کردن مشوق های ذکر شده در دستورالعمل واگذاری از جمله این مشکلات است.

وی بدهی های دستگاه‌ های دولتی به پیمانکاران و عدم توان پرداخت آن که موجب بی اعتمادی بخش خصوصی شده، نبود سیستم یکپارچه شناسایی بهای ‌تمام ‌شده و انحراف در تحلیل داده‌ ها و به‌ روز نبودن اطلاعات اقتصادی، فقدان حمایت مؤسسات بیمه در به‌ حداقل‌ رساندن ریسک بازار مالی با پشتیبانی و پوشش بیمه ‌ای قراردادهای مشارکتی و طولانی و پیچیده ‌بودن فرایند احصاء و واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش غیردولتی و تأثیر اتفاقات و رویدادهای متنوع اقتصادی در طول جریان واگذاری را از دیگر مشکلات ماده 27 برشمرد.

معرفی یک هزارو 237 واحد تولیدی به سیستم بانکی در آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی هم گفت: یک هزار و 237 واحد تولیدی استان به سیستم بانکی جهت اخذ تسهیلات بانکی از محل طرح رونق تولید معرفی شده است.

علی نواداد افزود: سه هزار و 575 واحد استانی در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد یک هزار و 455 واحد صنعتی و دو هزار و 120 واحد کشاورزی است.

وی ادامه داد: تا زمان حاضر 16 جلسه در شهرک صنعتی و شهرستان به صورت میدانی در محل کارخانه ها با سفر شهرستانی استاندار و اعضای کارگروه و رسیدگی به مشکلات واحد های تولیدی با 225 مصوبه برای رفع موانع تولید برگزار شده است.

نواداد اظهار کرد: از تمامی واحدهای تولیدی متقاضی تسهیلات جهت سنجش وضعیت تولید،اشتغال، بدهی ها، ماشین آلات و مشکلات آن با هدف هدایت تسهیلات به دست تولیدکننده واقعی بازدید شده است.

وی گفت: از مجموع یک هزار و 690 مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان 830 مصوبه در دست اجراست و 860 مصوبه نیز اجرایی شده است.

در این نشست تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی استان نیز به بیان اقدامات انجام شده در خصوص اقتصاد مقاومتی و چالش‌های پیش رو در این عرصه پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :