پرونده انتقال آب سیاهگل روی میز گرد تابناک ایلام
کارشناسان زبده ی ادارات ذی ربط باید همه حقایق را در این خصوص به مردم انتقال داده و اجازه ندهند افراد مختلف با اظهارات خود جو را متشنج نمایند.
کد خبر: ۳۲۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹ 07 November 2016

این روزها موضوع انتقال آب از چشمه های سیاهگل به بخش چوار حاشیه هایی را در پی داشته که به تریبون نماز جمعه و فضای مجازی هم کشیده شده است.حاشیه هایی که شاید بال و پر دادن به آن ها چندان خوشایند اهل منطق و دلسوزان واقعی مردم فهیم ایوان نباشد.

به هر حال برخی از شهروندان ایوانی بابت این موضوع دغدغه هایی داشته و این وظیفه مسئولین است که دغدغه ی منطقی آن ها را پاسخ داده و رفع ابهام نمایند.

 

ولی در این بین متاسفانه هستند افرادی که به دنبال حاشیه سازی بوده و با عنوان کردن جملاتی چون " خون می دهیم اما آب نه " سعی در تحریک افکار عمومی دارند. بعضی هم به دنبال تسویه حساب شخصی با دولت بوده و این موضوع را بهانه کرده اند.

 

به همین منظور خبرگزاری تابناک ایلام در راستای وظیفه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی که وظیفه اصلی یک رسانه بی طرف است،اقدام به برگزاری یک میزگرد تخصصی با حضور کارشناسان مرتبط با این موضوع کرد.

 

 مهندس پوراحمد عضو هیئت مدیره و معاون طرح توسعه آب منطقه ای ایلام،مهندس اقدسی معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ایلام، مهندس احمدی معاون فنی آب و فاضلاب روستایی استان ایلام و سه نفر از همکاران رسانه ای به عنوان نماینده افکار عمومی و بهزاد یاسمی به عنوان نماینده معرفی شده جمعی از مردم ایوان در این میزگرد شرکت کردند.

اجرای این طرح هیچ تاثیر منفی در زندگی مردم ندارد.

 

مهندس پور احمد که به عنوان نماینده شرکت آب منطقه ای استان ایلام در این نشست شرکت کرده بود،گفت:شرکت آب منطقه ای ایلام با مطالعه کامل وارد خانه اجرای این طرح شده و اگر بدانیم انتقال آب از چشمه های سیاهگل به چوار کوچکترین تاثیر منفی برای ایوان دارد هیچوقت حاضر به انجام این کار نخواهیم شد.

 
 
 

وی ادامه داد:آب چشمه های سیاهگل سالانه 130 میلیون لیتر خروجی از کشور دارند. هر ثانیه 1000 لیتر آب این رودخانه از کشور خارج می شود و از این مقدار تنها 50 لیتر به تامین آب شرب روستاهای بخش چوار تخصیص داده شده است. این میزان تنها 5 % آب خروجی از چشمه های مذکور است.

 

احمدپور ادامه داد: اولویت تخصیص آب در مرحله اول آب شرب و بعد از آن صنعت و کشاورزی است. از محل چشمه های سیاهگل 50 لیتر در ثانیه فقط به آب شرب اختصاص داده شده و هیچ تخصیصی فعلا به صنعت داده نشده است.

 

وی ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که این آب در حال حاضر از کشور خارج شده و استفاده هموطنان و هم استانی های خود ما از این آب بسیار منطقی تر از خروج آن از کشور است.

 

معاون طرح و توسعه ی آب منطقه ای ایلام متذکر شد: تخصیص مورد نیاز برای تامین آب اراضی کشاورزی و باغات این منطقه داده شده و اجرای این طرح در افق بلند مدت نیز هیچگونه مشکلی برای باغات به وجود نخواهد آورد. در حال حاضر حتی برداشت های غیر مجاز برای باغات هم به 300 تا 400 هکتار نمی رسد. 

عضو هیئت مدیره ی آب منطقه ای استان ایلام در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این طرح در بلند مدت مشکلی برای آب شرب ایوان ایجاد نمی کند گفت: در حال حاضر مصرف آب شرب ایوان 100 لیتر در ثانیه است که در افق 1425 به 230 لیتر در ثانیه خواهد رسید. منابع آبی این شهرستان که برای تامین آب شرب در نظر گرفته شده بسیار مناسب بوده و انتقال آب سیاهگل کوچکترین تاثیر منفی در تامین آب شرب خود شهرستان ایوان در بلند مدت نخواهد داشت. لازم به توضیح است که 50 لیتر تخصیص داده شده به روستاهای چوار هم برای بلند مدت بوده و درحال حاضر کمتر از 20 لیتر در ثانیه نیاز دارند.

 

احمدپور در پاسخ به این سوال که آیا امکان تامین آب بخش چوار از سد ایلام و یا سامانه گرمسیری وجود ندارد،گفت:آب سد ایلام تنها برای تامین آب شرب شهر ایلام هم در بلند مدت با اما و اگر همراه بوده و در حال حاضر تامین آب شرب ملکشاهی هم به آن اضافه شده است. با این تفاسیر امکان تامین آب جای دیگر از محل سد ایلام عملا امکان ندارد.

سامانه گرمسیری هم کل تخصیص آن که قرار است در بلند مدت اجرا شود برای استان ایلام 306 میلیون متر مکعب در سال است. از این مقدار در بلند مدت برای تامین آب کشاورزی مهران و دهلران و صالح آباد و شرب چوار هم در نظر گرفته شده است. ولی در مقوله پدافند غیر عامل, عقلانیت حکم می کند که آب شرب یک منطقه از دو محل تامین شود.

 

مهندس احمدی که به عنوان نماینده آبفای استان در میزگرد شرکت کرده بود گفت؛ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای چند مجتمع تامین آب روستایی اعتباراتی در سال های 94 و 95 به آبفای استان داده شد.

 


 
 
وی ادامه داد:یکی از مناطقی که همواره برای تامین آب شرب با مشکل مواجه است روستاهای بخش چوار و دهستان بولی می باشد. نیمی از روستاهای این منطقه با تانکر آبرسانی شده و مابقی هم تنها دوساعت در روز آب دارند.
 

احمدی ادامه داد: برای تامین آب شرب مورد نیاز این روستاها چندین مسیر مورد مطالعه قرار گرفت. ما در آبفای استان 5 مسیر را مورد مطالعه قرار داده و متاسفانه هیچکدام از این مسیر ها و محل ها که مهندس پور احمد هم به آن ها اشاره کرد در عمل قابل اجرا نبودند.

 

وی در تشریح وضعیت روستاهای هدف این پروژه گفت: 60 روستای بخش چوار و دهستان بولی با جمعیتی بالغ بر 18 هزار نفر از محل این پروژه تامین آب خواهند شد.اعتباری که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده مبلغ 25 میلیارد ریال است.

 

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا تامین آب از پایین دست رودخانه وجود دارد یا خیر،گفت: آب پایین دست متاسفانه کیفیت آب سرچشمه را نداشته و باید برای آن تصفیه خانه ایجاد شود. علاوه بر آن باید یک ایستگاه پمپاژ قوی تر در نظر گرفته شود. هزینه احداث تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ قوی تر بالغ بر 35 میلیارد تومان است, درحالی که اعتبار این پروژه تنها 25 میلیارد ریال است.

 

احمدی متذکر شد: برای 60 روستای بخش چوار با 18 هزار نفر جمعیت 50 لیتر آب در ثانیه تخصیص داده شده است. این تخصیص برای بلند مدت بوده و افق 1425 در آن در نظر گرفته شده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت:در حال حاضر نزدیک به 400 هکتار باغات انگور در حاشیه رودخانه سیاهگل کشت شده و تولیدات آنها هم مرغوب است. علاوه بر این جهاد کشاورزی توسعه باغات منطقه را در دست اقدام دارد.

 

 

اقدسی ادامه داد: خواسته اصلی جهاد کشاورزی در این مورد این است که آب مورد نیاز باغات کنونی و طرح توسعه ی منطقی باغات در افق بلند مدت در نظر گرفته شده و از مابقی این آب شرب بخش چوار تامین شود.

 

اقدسی متذکر شد:اراضی منطقه سیاهگل اکثرا شیب دار بوده و تنها برای کشت باغات مناسب هستند. از طرفی یکی از اولویت های جهاد کشاورزی توسعه باغات در اراضی شیبدار است. به همین منظور ما برای توسعه باغات این منطقه  هم اکنون 300 هکتار باغات انگور در دست اقدام و مطالعه می باشد. جهاد کشاورزی از آب منطقه ای ایلام تقاضا کرده است که آب باغات کنونی و باغات در دست اقدام را در افق بلند مدت تامین کرده و سپس به انتقال آب اقدام نماید.

 

یاسمی که به عنوان نماینده تعداد زیادی از جوانان ایوانی در میزگرد شرکت کرده بود اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی مردم ولی نعمتان اصلی بوده و دولت باید مردم را امین خود بدانند. خواسته مردم ایوان این است که ابتدا نیازهای آبی خود شهرستان در نظر گرفته شده و پس از آن آب را به دیگر نقاط انتقال دهند.

 

یاسمی ادامه داد: مردم ایوان و ایل ارکوازی همواره ارتباط تنگاتنگی با هم داشته و هیچ اختلافی بین این عزیزان نیست ولی دولت باید ابتدا نیاز خود مردم ایوان را در اولویت قرار دهد.

 

وی تصریح کرد: دولتمردان باید در بین مردم حضور یافته و با آنها صحبت کنند. تنها با این روش می توان اعتماد از دست رفته مردم را جلب کرد.

 

وی در خصوص خاطره عدم اعتمادی که وجود دارد گفت: در دهه 80 دو چاه در منطقه سراب ایوان حفر و آب آن به پتروشیمی و پالایشگاه انتقال یافت ولی بعد از مدتی این چاه ها در سفره آب زیر زمینی منطقه تاثیر منفی داشته و بعضی از چشمه ها به همین علت خشک شده اند. همین موضوع نوعی بی اعتمادی را به ذهن مردم ایوان انداخته است.

 

وی در پایان متذکر شد:راه برخورد منطقی و حل و فصل این موضوع برگزاری جلسات کارشناسی با حضور جمع حاضر و کارشناسان صاحب نظر است. خروجی آن جلسات هرچه باشد برای همه ما و مردم ایوان قابل احترام است.

وی همچنین خطاب به مردم ایوان گفت:خوشبختانه موضوع انتقال آب سیاهگل در مسیر حل و فصل شدن قرار گرفته و در آینده ای نزدیک به صورت منطقی این مشکل حل خواهد شد.

 

یکی از صاحب نظران با نفوذ استان ایلام که در خارج از استان مشغول بوده و فارغ التحصیل رشته کشاورزی است به خبرنگار ما گفت:انتقال آب سیاهگل آن هم به اندازه 50 لیتر در ثانیه در بلند مدت هم کوچکترین تاثیر منفی برای باغات منطقه نخواهد داشت. با احتساب برداشت های غیر مجاز از آب این چشمه ها باز هم خروجی آب به سمت عراق زیاد است.

 

جمع بندی اصحاب رسانه به عنوان نمایندگان  افکار عمومی حاضر در این میزگرد این است که ،موضوع انتقال آب سیاهگل به بخش چوار با گفتمان و عقلانیت  به سادگی قابل حل است .مردم باید مورد تکریم قرار گرفته و اعتماد آنها مجددا جلب شود .عده ای در این وسط  از آب گل و آلود ماهی گرفته و با شایعه سازی ذهن مردم را خراب کرده اند .مردم ایوان، مردم بخش چوار را برادر و خواهر دینی و همسایه عزیز خود دانسته و مطمئنا مهمان نوازی و  طبع بلند آنها هیچگاه رضایت نخواهند داد که روستا های چوار کماکان بی آب و کم آب بمانند.

مسئولین باید اطلاعات دقیق و گزارش کامل خود را از تریبون های مختلف به گوش مردم رسانده تا نگرانی های موجود برطرف شود .نهاد های امنیتی هم باید با کسانی که اطلاعات غلط به مردم می دهند برخورد قاطع نمایند .

 

امام جمعه ی ایوان هم باید میان دار جریان بوده و از اظهار نظر های احساسی پرهیز نماید .هرگونه اظهار نظر احساسی و غیر کارشناسی در این خصوص می تواند اذهان مردم را مشوش ترنماید ،خصوصا این اظهارات از تریبون نماز جمعه بیان شده باشد.

 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
يك شهروند ايواني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
سلام
ضمن تشكر از مسئولين فوق
هنوز هم مشكل اب شهر ايوان كه فشار ان به اندازه اب لوله يك چهارم اينچ هم نيست بايستي رفع بشه
اب فضاي سبز شهر مشكلش رفع بشه
اب زمينهاي كشاورزي تامين بشود
و در اين صورت مازاد يك پنجم اب به منطقه چوار انتقال پيدا كند
همه مردم به اين وضع معترضند
و خوشحاليم كه فهميده اند اول بايد با مردم تعامل داشت
نظر من به شخصه نيست اين نظر مردم ايوان هست
نظری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
جای تأسف است برای مسئولین استان که در جلسات خود خوانده اعلام میکنند، نظر صریح کارشناسان در اجرای پروژه آب سیاهگِل را تعامل با مردم اعلام میکنند این در حالی است که تقریباً یک دهه از انتقال آب سه حلقه چاه نیمه عمیق به پالایشگاه گاز میگذرد که حاصل آن پایین رفتن سفرهای زیر زمینی و از نتایج بارز آن خشک شدن چشمه های پایین دست منجمله دره(شیو کمر) و دره منتهی به امام زاده سید عبدالله و دیگر مناطق شده، حال سؤال اینجاست چرا آن موقع تعامل با مردم شریف و ولایت مدار ایوان مد نظر نبود که قسمت عمده باغداری و زمین های کشاورزی آبی مردم از بین رفت، لذا مردم شریف و ولایت مدار ایوان با توجه به رو دستی که از مسئولین وقت بابت چاههای مذکور خورده اند، اعتمادشان نسبت به مسئولین و این جلسات و وعده ها خدشه دار شده، لذا با تمام این اوصاف امام جمعه محترم ایوان مردم را به قانون مداری و صبر دعوت کرده اند و مردم شریف ایوان نیز بر این امر واقف هستند، برخلاف جبهه گیریهای سایت تابناک که موضع گیری امام جمعه محترم ایوان را که ناشی از خواست به حق مردم غیور و ولایت مدار ایوان است، را احساسی قلمداد کرده اید، حال، این شما هستین با قلم فرسایی میخواهید میان مردم و امام جمعه محترم ایوان بخاطر موضوع گیریهای به حق گذشته ایشان بابت مسائل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور و منطقه، و با توجه به جانبداریهای سیاسی این سایت، که میخواهید از امام جمعه محترم ایوان انتقام بگیرید و مردم شریف و ولایت مدار ایوان و چوار را در مقابل امام جمعه محترم ایوان قرار بدهید.
شهروند ايوانى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
سلام و درود بر عزیزان .
در ارتباط با کار گروه کارشناسی در دفتر تابناک بایستی مطالب هر چند موجز عرض کنم.
ابتدا یک سئوال از این کارشناسان عزیز دارم که آیا همین شماهای نوعی نبودید که با کار کارشناسی غلط سه حلقه چاه سراب و هلشی ایوان را به پتروشیمی منتقل کردید و در نظریه کارشناسیان اعلام شده است که هیچ تاثیری در آب کشاورزی و شرب ایوان نخواهد داشت در حالیکه کارشناسان دارای وجدان بیدار اعلام کردن که انتقال آن چاها علاوه بر خسارت به باغات و کشاورزی به آب شرب خود شهرستان ایوان نیز آسیب جدی رساند تا برای تامین آب شرب شهرستان ایوان دست به دامان سیاهگل شدند. دیگر اینکه آقایان کارشناس که بسیاری از طرح هایی که در حوزه صنعت و کشاورزی و اقتصاد کارشناسی کردید و بر روی کاغذ سودهای آنچنانی آن را محاسبه کرده اید و بر روی همان کاغذهای کارشناسیتان آمار بیکاری را پایین آوردید حالا بروید در شهرکهای صنعتی سوله های خالی آن را بنگرید که شده اند لانه ی پرندگان و چرندگان .
کارشناسان محترم چرا یک سئوال از مسئولین اداره کشاورزی و بانکهای شهرستان ایوان نمیپرسند که به ازای چند هکتار شما وام باغ گردو و زیتون و ... داده اید و این باغات گردو و زیتون و ... حالا کجا هستند (البته شاید ما چشم بصیرت نداریم که ببینیم ) و همه ی آنها هم برگه ی تاییدیه کارشناسی شما را برای تایید بانک بهمراه دارند . کارشناسان محترم هیچ میدانید همین کارشناسیهای غیر اصولی شما استان ایلام را به پرتگاه محرومیت کشانده است وجدانهای بیدار یک محاسبه سر انگشتی از طرح های کارشناسی شما انجام دهند تا ببیند بر روی کاغذهای کارشناسی شما هیچ بیکاری نبایستی در استان ایلام میبود اما چرا هر روز از گوشه و کنار این استان شاهد مرگ های دلخراش چون خودسوزی و خودکشی و .. هستیم . هیچ از خود پرسیده اید که کدام طرح کارشناسی شما موفق شده است. یک شب با خود و وجدان بیدار خود به خلوت بروید و ببینید چه بلایی به سر کشاورزی و مردم بالا دست شهرستان ایوان با انتقال آن سه حلقه چاه آورده اید. مردم ایوان نجیب تر از آن هستند که آب را از هموطنانشان دریغ کنند اما اینبار آقایان کارشناس هیچ کدام از کارشناسیهای شما را قبول نخواهیم داشت و اجازه ی انتقال یک قطره از آب سیاهگل را به هیچ روی نخواهیم داد. کارهای کارشناسیان برای مردم اظهر من شمس است و با ارائه امار و ارقام غلط اینبار نخواهید توانست مردم فلاکت زده ی ایوان را فریب دهید .
آب سیاهگل حتی اگر اضافه هم داشته باشد انتقال آن به زمین های بالا دست ایوان واجب تر است . چرا که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
مهدى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
سلام و درود بر عزیزان .
در ارتباط با کار گروه کارشناسی در دفتر تابناک بایستی مطالب هر چند موجز عرض کنم.
ابتدا یک سئوال از این کارشناسان عزیز دارم که آیا همین شماهای نوعی نبودید که با کار کارشناسی غلط سه حلقه چاه سراب و هلشی ایوان را به پتروشیمی منتقل کردید و در نظریه کارشناسیان اعلام شده است که هیچ تاثیری در آب کشاورزی و شرب ایوان نخواهد داشت در حالیکه کارشناسان دارای وجدان بیدار اعلام کردن که انتقال آن چاها علاوه بر خسارت به باغات و کشاورزی به آب شرب خود شهرستان ایوان نیز آسیب جدی رساند تا برای تامین آب شرب شهرستان ایوان دست به دامان سیاهگل شدند. دیگر اینکه آقایان کارشناس که بسیاری از طرح هایی که در حوزه صنعت و کشاورزی و اقتصاد کارشناسی کردید و بر روی کاغذ سودهای آنچنانی آن را محاسبه کرده اید و بر روی همان کاغذهای کارشناسیتان آمار بیکاری را پایین آوردید حالا بروید در شهرکهای صنعتی سوله های خالی آن را بنگرید که شده اند لانه ی پرندگان و چرندگان .
کارشناسان محترم چرا یک سئوال از مسئولین اداره کشاورزی و بانکهای شهرستان ایوان نمیپرسند که به ازای چند هکتار شما وام باغ گردو و زیتون و ... داده اید و این باغات گردو و زیتون و ... حالا کجا هستند (البته شاید ما چشم بصیرت نداریم که ببینیم ) و همه ی آنها هم برگه ی تاییدیه کارشناسی شما را برای تایید بانک بهمراه دارند . کارشناسان محترم هیچ میدانید همین کارشناسیهای غیر اصولی شما استان ایلام را به پرتگاه محرومیت کشانده است وجدانهای بیدار یک محاسبه سر انگشتی از طرح های کارشناسی شما انجام دهند تا ببیند بر روی کاغذهای کارشناسی شما هیچ بیکاری نبایستی در استان ایلام میبود اما چرا هر روز از گوشه و کنار این استان شاهد مرگ های دلخراش چون خودسوزی و خودکشی و .. هستیم . هیچ از خود پرسیده اید که کدام طرح کارشناسی شما موفق شده است. یک شب با خود و وجدان بیدار خود به خلوت بروید و ببینید چه بلایی به سر کشاورزی و مردم بالا دست شهرستان ایوان با انتقال آن سه حلقه چاه آورده اید. مردم ایوان نجیب تر از آن هستند که آب را از هموطنانشان دریغ کنند اما اینبار آقایان کارشناس هیچ کدام از کارشناسیهای شما را قبول نخواهیم داشت و اجازه ی انتقال یک قطره از آب سیاهگل را به هیچ روی نخواهیم داد. کارهای کارشناسیان برای مردم اظهر من شمس است و با ارائه امار و ارقام غلط اینبار نخواهید توانست مردم فلاکت زده ی ایوان را فریب دهید .
آب سیاهگل حتی اگر اضافه هم داشته باشد انتقال آن به زمین های بالا دست ایوان واجب تر است . چرا که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
سلام
از مدیر مسوول وسردبیر محترم تابناک بخاطر توجه به این موضوع مهم بسیارممنون وسپاسگزاریم
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ...همین کارشناسان عزیز اگه تو خونه شون همزمان با هم تونستند حمام کنن .ظرف بشورن با فشار آب لوله ها بعد توجیه کنن ابرسانی به بخش چوار ...اینم مثل کارشناسی زمان دولت قبل هستش ...مردم ایوان دیگه گول این حرفا رو نخواهند خورد ....مگر بجای آب کانالی از خون مردم ایوان کشیده بشه .......دولت تدبیر و امید با تدبیر اقدام کن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار