تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. اخبار آسیب های اجتماعی از آن جمله خبرهایی است که این روز ها انسان را بهت زده می کند و این سوال در ذهن نقش میبندد که چه کوتاهی از سوی مردم و مسئولین به تدریج باعث بروز مشکلاتی در جامعه شد که اکنون از آنها به عنوان مسئله و معضل اجتماعی و بعضا آسیب های اجتماعی یاد میشود.بسته ویژه خبری «تابناک یزد» این هفته به برخی اخبار پیرامون آسیب های اجتماعی استان یزد و کشور پرداخته است.
کد خبر: ۳۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰ 07 May 2015
ورق آسیب های اجتماعی در یزد برگشت
به گزارش تابناک یزد، تا چند وقت پیش، آمارهای ارائه شده نشان می داد که جمعیت اکثریت قریب به اتفاق زندانیان استان یزد را افراد غیر بومی استان تشکیل میداد؛ اما گویی این وضعیت، رنگ دیگری به خود گرفته است، به طوریکه در حال حاضر به گفته نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی 65 درصد زندانیان بومی یزد هستند.

4درصد زندانیان یزد، زن هستند
براساس آمار استنادی اداره کل زندانها و اقدامات تامینی استان یزد؛ 96 درصد زندانیان استان مرد و 4درصد آنها زن میباشند که 50 درصد از آنان به جرم حمل مواد مخدر و در مرحله بعد 25درصد به دلیل سرقت محکوم هستند. حال، بررسی دیگری نیز نشان میدهد که در سه ماه نخست سال، افزایش هفت درصدی آمار ورودی به زندانهای استان یزد، شکل پررنگتری به خود گرفته است. در حال حاضر و براساس آمارهای موجود، به ازای هر 100 هزار نفر در کشور 800 نفر وارد زندان میشوند که نگران کننده است. البته حدود 10 درصد از زندانیان استان یزد را نیز اتباع بیگانه به ویژه اتباع افغانی تشكیل میدهند كه آنها نیز اغلب مرتكب جرائمی نظیر سرقت، حمل مواد مخدر و ... شده اند.

آمارهای تامل برانگیز نماینده اردکان
نماینده مردم اردکان در دیدار مدیرکل زندانهای استان یزد و معاونین وی گفت: آسیبهای اجتماعی، واقعیتی مشهود در جامعه است که سرپوش گذاشتن بر آن، مشکلی را حل نمیکند.
 محمدرضا تابش با اشاره به برخی دلایل عمده آسیبهای اجتماعی از جمله تضعیف و تزلزل هویت فرهنگی، افزایش مهاجرتها به دلیل فقر و حوادث طبیعی، بیکاری و حاشیه نشینی، عدم باور به مفاهیم جدید و تاخیر و تزلزل در قانونمند کردن آنها، دولتی شدن شیوههای مقابله و کنترل آسیبهای اجتماعی تصریح کرد: نگاه به آسیبهای اجتماعی نباید صرفا قضایی، امنیتی و یا سیاسی باشد.
نماینده مردم اردکان وجود آمارهایی نظیر وجود 11 میلیون پرونده قضایی ثبت شده، 2 میلیون معتاد،کاهش رشد ازدواج و افزایش میزان طلاق، شناسایی 27 هزار بیمار آلوده به ویروس ایدز را حاکی از شدت گرفتن آسیبهای اجتماعی دانست که باید به منزله زنگ خطری جدی تلقی شود.
تابش فشارهای روانی زیادی که به دلیل  بیکاری، اعتیاد، فقر اقتصادی، مهاجرت، اختلاف طبقاتی، به زندگی مشترک زوجهای جوان وارد میشود را از دلایل عمده طلاق در کشور برشمرد که در حال حاضر در تهران از هر 4 ازدواج و در برخی استانهای کشور  از هر 6 ازدواج، یکی به طلاق منجر می شود.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه اختصاص 17 میلیارد ریال اعتبار در لایحه بودجه سال 93 برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی به هیچ وجه کافی نیست اظهار داشت:علیرغم آنکه در کشور، 2 میلیون نفر زن سرپرست خانوار داریم اعتبار 150 میلیارد ریالی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 93 ، متناسب با این جمعیت نیست و تنها میتواند 14 هزار نفر را پوشش دهد.
 تابش تاکید کرد: مجلس باید در بررسی لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون تلفیق و صحن علنی، این ارقام را افزایش دهد و وضعیت مناسبی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار  و کاهش آسیبهای اجتماعی ایجاد کند.
وی عنوان نمود: به هم خوردن ترکیب زندانیان استان به طوریکه 65 درصد زندانیان، بومی یزد هستند، همچنین افزایش زندانیانی که به جرم سرقت دستگیر میشوند به شدت در حال افزایش است که بسیار تکان دهنده و نیازمند اقدامات اساسی دستگاههای ذیربط در این زمینه است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، سرانه غذای 2000 تومانی برای سه وعده غذای زندانیان را قابل تامل ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه بالغ بر 70 درصد زندانیان، بضاعت مالی کافی ندارند باید درخصوص افزایش این رقم در مجلس تصمیم لازم گرفته شود. نماینده مردم اردکان گفت: تسهیلات و امکانات زندانهای استان یزد در مقایسه با میانگین کشوری بالاتر است و اقدامات فرهنگی و تربیتی اثر بخشی صورت گرفته که کاهش بازگشت قابل توجه زندانیان را در استان به دنبال داشته است که جا دارد از فعالیتهای مدیرکل محترم و مجموعه مسئولان و کارکنان زندان در سطح استان و اردکان قدردانی شود.

مشخص نبودن چارچوب هنجارها
به هرحال، به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه اجتماعی، بزهکاریها و جرمهایی که منجر به زندان میشود ناشی از عدم تعادل، ناملایمات، نابسامانی ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است. اگر چارچوب هنجارها مشخص باشد علی القاعده کمتر با چنین بزهکاریها و هنجارشکنیهایی مواجه خواهیم شد. در جامعهای که بحران تورم، بیکاری، شکاف طبقاتی و... وجود دارد طبیعی است که شرایط برای جرم خیزی در آن فراهم باشد.


افزایش آسیب‌های اجتماعی رهاورد منفی مهاجرپذیری یزد

امروزه آمار مهاجرت به استان از شرایط استاندارد هم عبور کرده است و این پدیده، اثرات بسیار سوئی بر استان و ساکنان آن گذاشته است.  
به گزارش تابناک یزد،ساکنان شهرهای کوچک با رویاهای شیرینی که در سر دارند به شهرهای بزرگ و صنعتی مهاجرت می‌کنند اما در قبال دست یافتن به این رویاها، گاهی ساکنان بومی‌ این شهرها را در معرض خطرات ناشی از مهاجرت‌ خود قرار می‌دهند که در برخی موارد، مانند ترکشی بر کالبد فرهنگی و اجتماعی شهر فرو می‌رود.زندگی مهاجران با مهاجرت به استان‌های صنعتی و کارآفرین از جمله یزد، دچار تغییرات مثبتی از بعد اقتصادی می‌شود اما در قبال رفاه اقتصادی، تغییر فرهنگ ساکنان بومی ‌و از دست رفتن داشته‌های فرهنگی، رهاورد منفی مهاجرت است.
اما این تاثیر همیشه یکجانبه نیست بلکه در مواردی نیز فرهنگ میزبان بر جامعه مهاجر اثر می‌گذارد اما باید دید که نتیجه تداخل فرهنگی، چیست؟
استان و به ویژه شهر یزد در زمره شهرهای مهم کشور در زمینه مهاجرپذیری است و سالانه شاهد مهاجرت  روستاییان زیادی است که کار کشاورزی و دامداری را به دلیل کمبود آب رها می‌کنند و به شهر می‌آیند و به جمع مهاجران استان‌های همجوار و اتباع بیگانه ای می‌پیوندند که در بخش صنعت استان مشغول کار هستند.
دستاورد این مهاجرت‌ها به گفته بسیاری از کارشناسان تحت تاثیر قرار گرفتن فرهنگ اصیل شهروندان یزد است که مهم‌ترین عامل رشد آسیب‌های اجتماعی و تضاد فرهنگی محسوب می‌شود.

تغییر فرهنگ؛ مهم‌ترین تاثیر مهاجرت پذیری استان
مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری می‌گوید: امروزه آمار مهاجرت به استان از شرایط استاندارد هم  عبور کرده است و این پدیده، اثرات بسیار سوئی بر استان و ساکنان آن گذاشته است.
«مجید جوادیان‌زاده» می‌افزاید: صنعتی بودن استان و فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی، معادن و تبدیل شدن استان به یک قطب صنعتی، موج مهاجرت کارگران را به استان سرازیر کرده است و فرهنگ بومی ‌استان را دستخوش تغییرات منفی قرار داده است.
وی ادامه می‌دهد: این استان بر اثر غفلت مسئولان از سال‌های گذشته تاکنون در  زمره استان‌های مهاجرپذیر قرار گرفته است و این در حالی است که این استان در سال‌های گذشته مهاجرفرست بوده و نخبگان و متخصصان آن به استان‌های دیگر کشور و حتی خارج از کشور، مهاجرت می‌کردند.
جوادیان می‌افزاید: هر چند نمی‌توان از مهاجرت افراد به استان جلوگیری کرد، اما می‌توان حداقل جلوی مهاجرت افراد نخبه استان را گرفت تا تاثیر فرهنگی ناشی از مهاجرت‌های بی رویه به استان معکوس شود. وی می‌گوید: مردم استان دارای فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی‌هستند و  باید جلوی تاثیر خرده فرهنگ‌های مهاجران و بر این فرهنگ اصیل گرفته شود.

افزایش آسیب‌های اجتماعی رهاورد منفی مهاجرپذیری
مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد می‌گوید: رشد مهاجرت و سرازیرشدن افراد غیربومی‌برای کسب و کار به استان یزد موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی و تغییرات بافت جمعیتی در شهرهای استان به خصوص مرکز استان می‌شود و این مساله آینده‌ای مبهم و نگران کننده را در پیش روی استان قرار داده است.
جوادیان‌زاده می‌افزاید: آمار منفی مهاجرت از استان درمقایسه با مهاجرت به استان کمتر است که این آمار مبین تغییر هویت و ساختار جمعیتی یزد و حتی نیروی فعال و کاری استان است.
وی با تاکید بر اینکه مهاجرفرستی و مهاجرپذیری استان از کنترل مسئولان خارج شده است، می‌افزاید: با توجه به اینکه مهاجرت امری انکارناپذیر است مسئولان نیز قادر به بهبود این شرایط نیستند.
جوادیان می‌گوید: اتباع بیگانه در حال حاضر بیشترین نگرانی مردم و مسئولان استان محسوب می‌شوند اما باید توجه داشت که افزایش آمار اتباع بیگانه غیرمجاز، نگران کننده تر است.

روستاییان و بی هویتی در شهرها
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد با بیان این نکته که روستاییان به دلیل وجود مشکلات خشکسالی به شهرها مهاجرت می‌کنند، می‌افزاید: به دلیل نبود تعادل بین حرفه‌های روستایی،رسوم و فرهنگ روستایی با شهری و نبود کار مناسب برای روستاییان، این افراد در مشاغل کاذب مشغول به‌کار می‌شوند.
این مسئول راهکار پیشنهادی در این زمینه را توانمندساختن روستاها می‌داند و می‌گوید:  این امر موجب کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود؛ هر چند نمی‌توان از اثرات خشکسالی‌ها و کم آبی بر این مهاجرت‌ها چشم پوشی کرد.
به گفته وی، روستاییان با قدم گذاشتن در شهر از اصالت و ارزش‌های جامعه روستایی خود دور می‌شوند و در دام آسیب‌های اجتماعی اسیر می‌شوند و دیگر قادر به مدیریت زندگی و اهل خانواده نیستند.

شرایط مطلوب استان برای مهاجرپذیری
مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد می‌گوید: استان صنعتی یزد با وجود فعالیت واحدهای صنعتی، معادن و کارخانه‌های تولیدی، بیشترین مهاجران کارگر را به خود جذب می‌کند و بخش قابل توجهی از نیروی انسانی مورد نیاز صنایع را از خارج از استان تامین می‌کند. «مجید جوادیان‌زاده» می‌افزاید: امنیت مطلوب استان، میزبانی خوب مردم، غنای فرهنگی و وجود دانشگاه‌های مهم و شاخص در یزد باعث افزایش مهاجرت به این استان شده است. وی ادامه می‌دهد: در این مهاجرت‌ها آنچه باعث نگرانی است، تاثیرپذیری مردم یزد از فرهنگ مهاجران است؛ در حالی که نباید به این شکل باشد و به جای تاثیرپذیری مردم یزد باید فرهنگ غنی خود را به مهاجران معرفی و شرایطی را فراهم کنند تا آنها از این فرهنگ غنی الگو بگیرند.

ازدواج کاهش و طلاق افزایش یافت

در 9 ماهه امسال در مجموع 538 هزار و 776 مورد ازدواج در کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7،2 درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا،«علی اکبر محزون» مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، ضمن اشاره به آمار چهار واقعه مهم کشور در مدت مورد بررسی، اظهار کرد: براساس آمارها 455 هزار و 891 مورد واقعه ازدواج در مناطق شهری و 82 هزار و 885 مورد در مناطق روستایی بوده است.
وی گفت: براساس این آمار به طور میانگین در هر ماه 59 هزار و 864 واقعه، در هر شبانه روز یک هزار و 945 واقعه و در هر ساعت 81 واقعه ازدواج در کشور به ثبت رسیده است.
محزون نسبت ازدواج به طلاق در کشور را 4،6 مورد عنوان کرد و افزود: براساس این آمار به ازای هر 4،6 مورد ازدواج در کشور یک مورد طلاق در 9 ماهه سال جاری به ثبت رسیده است.
افزایش 8،2 درصدی طلاق در کشور
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: همچنین در 9 ماهه امسال 117 هزار و 432 مورد طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8،2 درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: 107 هزار و 787 مورد از طلاق ها در شهرها و 9 هزار و 645 مورد دیگر نیز در روستاها به ثبت رسیده است.
محزون ادامه داد: بر اساس این آمار در هر ماه 13 هزار و 48 واقعه طلاق، هر شبانه روز 424 مورد و در هر ساعت 18 مورد طلاق در کشور به ثبت می رسد.
وی اضافه کرد: متاسفانه سرعت رشد طلاق بیشتز از واقعه ازدواج در کشور است.

خودکشی در ایران میان جوانان شایع‌تر است

در بیشتر نقاط دنیا، الگوی سنی در میان کسانی که اقدام به خود کشی می‌کنند، بالای ۷۰ سال است، خودسوزی در استان‌های، گلستان، ایلام و استان‌های غربی بیش از دیگر استان‌هاست همچنین خودکشی منجر به فوت در میان روستاییان حدود ۵۰ برابر بیشتر از شهرنشین‌هاست.

 به گزارش ایلنا؛میزگرد بررسی دلایل وقوع خودکشی و راهکارهای پیشگیری از آن، با حضور کاظم ملکوتی؛ روانپزشک و رئیس انجمن پیشگیری از خودکشی ایران، شیرین احمدنیا؛ جامعه‌شناس و استاد دانشگاه و روزبه کردونی مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار در خبرگزاری ایلنا برگزار شد، میهمانان این میزگرد در بخش نخست به دلایل وقوع پدیدهٔ خودکشی اشاره کردند و در بخش دوم نیز با ارائه آمارهایی وضعیت خودکشی در کشور و ریز فاکتورهای موثر در اقدام به خود کشی را مورد بررسی قرار دادند:

ملکوتی شایع ترین سن اقدام به خودکشی در کشور را 15 تا 30 سال عنوان کرد و گفت: میزان اقدام به خودکشی در زنان سه برابر مردان و خودکشی منجر به فوت در مردان دو برابر زنان است.

خودسوزی در ایران و پاکستان بیشتر دیده می‌شود
وی ادامه داد:«البته این آمار در مورد استان‌های غربی کشور صدق نمی کند، بلکه در این مناطق میزان خودکشی زنان یا برابر با مردان است و یا در برخی موارد تعداد زنان بیشتر است به ویژه در مورد کسانی که خودسوزی می کنند، باید توجه داشت که خودسوزی یکی از روش‌های اقدام به خودکشی است که در همه جای دنیا مرسوم نیست و در ایران و پاکستان بیشتر از دیگر کشورها دیده می شود. خودسوزی در استان‌های، گلستان، ایلام و استان‌های غربی بیش از دیگر استان‌هاست و از آنجا که خودسوزی شیوه ای خشن‌تر است، 70 یا 80 درصد کسانی که خودسوزی می‌کنند، این اقدام منجر به فوت آنها می‌شود.

یکی دیگر از ریز فاکتورهای موثر در اقدام به خود کشی محل اقامت است، خودکشی منجر به فوت در میان روستاییان حدود 50 برابر بیشتر از شهرنشین‌هاست؛ که می‌تواند به دلیل عدم دسترسی به مراکز درمانی، یا به دلیل عدم تشخیص و یا سطح سواد پایین باشد.

ملکوتی در ارتباط با اینکه چرا جمعیت جوان در کشور ما بیشتر درگیر پدیده خودکشی هستند، گفت: ریسک فاکتورهای خودکشی در سنین جوانی بیشتر است؛ بیکاری، اعتیاد (که میزان خودکشی را دو تا سه برابر افزایش می دهد)، درگیری‌های خانوادگی بین زن و شوهر به ویژه در سالهای ابتدایی ازدواج. یا میان دختران و پسران با پدر و مادر بر سر موضوع هایی همچون درس، دوست پسر، دوست دختر،‌ تلفن،‌ فیس بوک، فیلم، ماهواره، اینترنت و... از مهمترین ریسک فاکتور های تهدید کننده جوانان است.

هر 40 ثانیه یک نفر در اثر خودکشی می‌میرد

کردونی در ادامه اظهار کرد: «بنا براعلام سازمان بهداشت جهانی نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی درجهان بین ۱۱ تا ۱۲ در هر صدهزار نفر است، در واقع هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان براثر خودکشی از بین می‌رود و ۲۰ برابر تعداد خودکشی‌های موفق منجر به مرگ (۸۰۰ هزار نفر)، اقدام به خودکشی در جهان انجام می‌شود.

نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی در ایران براساس داده‌های منابع مختلف بین 4/2 تا 5/2 تخمین زده شده است. کشورهایی مانند مجارستان، کره، روسیه، ژاپن با نرخ خودکشی بالای ۲۰ بیشترین آمار را دارند و جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر کشورهای مسلمان و برخی کشور‌ها نظیر یونان و ایتالیا در زمره کشورهایی با نرخ پایین مرگ و میر ناشی از خودکشی به حساب می‌آید.

در رابطه با جنسیت اقدام کنندگان به خودکشى پیش بینى مى شود که نرخ جهانی خودکشى در بین مردان در سال ۱۹۵۰ از ۱۵ نفر به ۳۰ نفر در هر یکصد هزار نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کند. همچنین برآورد مى شود در همین فاصله زمانى، نرخ جهانی خودکشى در زنان از پنج نفر در سال ۱۹۵۰ به ۷، ۵ نفر در هر یکصد هزار نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته باشد.»

خودکشی در ایران میان جوانان شایع‌تر است
کردونی افزود:«در بیشتر نقاط دنیا، الگوی سنی در میان کسانی که اقدام به خود کشی می‌کنند، بالای ۷۰ سال است اما در ایران مانند یک سوم کشورهای جهان و کشورهایی چون تایلند و نیوزلند خودکشی در میان سالمندان کمتر و در میان جوانان آمار بالاتری به خود اختصاص می‌دهد. همچنین در دنیا دومین عامل مرگ و میر در بین گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال خودکشی محسوب می‌شود.

در مورد الگوی جنسی نیز باید گفت در کشورهایی با درآمد بالا، نسبت خودکشی موفق در مردان سه برابر زنان و در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط این نسبت یک و نیم برابر است؛ این میزان در کشور ما نسبت 2/5 برای خودکشی موفق مردان نسبت به زنان را نشان می‌دهد که از این جهت شبیه به کشور هند هستیم.

نکته مهم دیگر در کشور ما مسئله خودکشی درمرزهای غربی است که میزان آن از میانگین کشوری بالاتر است که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود. در همین راستا با تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پیگیری‌های دکتر میدری معاون رفاه امسال ۱۰ میلیارد ریال برای کنترل و کاهش خودکشی در مناطق آسیب خیز کشور اختصاص یافته و مقرر شده است با تشکیل کارگروه‌های مشترک با برخی مناطق سیاست‌های هدفمند در این مورد تدوین شود.

آمارهای پزشکی قانونی نیز در مورد وضعیت تحصیلی متوفیات خودکشی در کشور بیانگر این است که بیشتر جان باختگان در سطح تحصیلات ابتدایی و راهنمایی هستند و خودکشی در میان دانش آموختگان لیسانس و بالا‌تر کمتر رواج دارد.

همچنین پیرامون ارتباط میان بیکاری و خودکشی، با توجه به اینکه تنها ۱۱ درصد از جان باختگان ناشی از خودکشی بیکار بوده‌اند، نمی‌توان به صراحت از ارتباط بیکاری و خودکشی سخن گفت.در جهان خوردن سم، حلق آویز کردن و استفاده از اسلحه گرم به عنوان سه عامل رایج است اما در کشور ما تقریبا نصف خودکشی‌ها به دلیل حلق آویز کردن است.»

 دولت‌ها باید از جوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت کنند

احمدنیا گفت:« ما باید دنبال ریشه یابی و علت یابی پدیده خود کشی براساس تغییر و تحولات رخ داده در جامعه و شرایط فرهنگی روز در کشور باشیم.

افزایش متوسط سطح تحصیلات نسل‌های کنونی نسبت به نسلهای پیشین، امکان و کسب فرصت‌های بیشتر مشارکت اقتصادی و اجتماعی، زمینه تعاملات اجتماعی را تغییر داده، بر دگرگونی و تکثر نقش‌های اجتماعی تاثیر داشته و اینها همه شرایط جدیدی را برای شکل‌گیری مناسبات پسران و دختران و زندگی اجتماعی با توجه به رشد و توسعهٔ اقتصادی، و اجتماعی ایجاد کرده است.

بنابراین همانطور که اشاره شد هنگامی که قرار است به رشد نسبت‌های خودکشی و ریشه یابی آن توجه داشته باشیم، لازم است در واقع به صورت منطقه به منطقه و استان به استان، شرایط خاص محلی و منطقه‌ای را بررسی کنیم و ببینیم که در هر استان چه رخداد‌ها و تعاملات اجتماعی در حال وقوع و شکل‌گیری است که ریشه در تحولات ساختاری و زمینه‌ای دارد و چه تبعاتی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.
تنوع قومیت و مذهب هم دخیل است
تنوع قومیت، مذهب، سطح متوسط تحصیلات در منطقه، نوع معیشت و زندگی شهرنشینی یا روستا نشینی همه این موارد می‌تواند در میزان وقوع و آمار خودکشی در یک منطقه دخیل باشد.

همچنین فقر، بیکاری، عدم دست یابی به موفقیت در نیل به آمال و آرزوهای فردی، یا نقش‌ها و موقعیت‌های مطلوب اجتماعی به راحتی می‌تواند زمینه ساز بروز مسائل روان‌شناختی، سرخوردگی، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، و حتی منجر به خود کشی شود.

به عنوان مثال، در مورد جوانان عدم دستیابی به شغل مناسب، درآمد و مسکن می‌تواند منجر به عدم دسترسی فرد به امکان ازدواج می‌شود، حال در این شرایط، برخی افراد در نتیجهٔ این گونه ناکامی‌ها و افسردگی‌ها ممکن است به تسکین‌های موقتی روی بیاورند، تسکین‌هایی همچون سوء مصرف مواد و الکل که از همبسته‌های اقدام به خودکشی به حساب می‌آیند. نهایتاً مجموعهٔ این شرایط که هم ابعاد فردی و هم ابعاد اجتماعی را در بر دارد می‌تواند سهم و نقشی در حرکت فرد به سوی اقدام و ارتکاب به خودکشی داشته باشدبه همین دلیل است که در نظرات کار‌شناسانهٔ حوزهٔ علوم اجتماعی به تامین امکانات و پاسخ‌دهی به نیازهای مبنایی انسان‌ها اشاره می‌شود، و دولت‌ها تشویق به این می‌شوند که خدمات و حمایت‌های اجتماعی و رفاهی را تامین کنند و در جریان محافظت از نسل جوان در برابر آسیب‌های اجتماعی نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

مصرف سیگار دو تا سه برابراحتمال خودکشی را افزایش می‌دهد
ملکوتی خواه در رابطه با علائم قرارگرفتن یک فرد در آستانه خودکشی گفت: «افسرده شدن فرد، صحبت کردن از ناامیدی و جملاتی مانند اینکه «زندگی به چه دردی می خورد»، «بمیرم و از این زندگی راحت شوم» برخی از این علائم است.

اگر در گذشته کسی سابقه اقدام به خودکشی داشته باشد، در حدود بیست برابر شانس اقدام مجدد را دارد. سابقه اقدام به خودکشی و مرگ در یکی از اعضای خانواده نیز شانس اقدام به خودکشی را در فرد زیاد می کند، اگر کسی از نظر ویژگی‌های شخصیتی، زود عصبانی می شود و بدون فکر تصمیم می گیرد، دارای رفتارهای پرخاشگرانه است، اعتیاد دارد و یا خانواده اش درگیر اعتیاد بوده اند، امکان بیشتری برای اقدام به خودکشی دارد.

مصرف سیگار دو تا سه برابراحتمال خودکشی را افزایش می‌دهد که شاید به دلیل افسردگی باشد، یعنی کسی که افسرده است، زیاد سیگار می‌کشد، اینها همان ریسک فاکتورهایی هستند که باید حواسمان باشد.

اگر شخصی شرایط اقدام به خودکشی را داشت باید به درمانگاه مراجعه کند، اگر شرایط حادی داشته باشد بستری می شود. باید توجه داشت که نسبت کسانی که خودکشی و به اورژانس مراجعه می‌کنند در برابر کسانی که در منازل  اقدام به خودکشی می کنند، و از ترس آبرو و خیلی چیزهای دیگر به اورژانس مراجعه نمی کنند، 1 به 10 است.

4استان رکوردار مرگ و میر معتادان

مسئولان وزارت بهداشت مصرف بیش از حد مواد، عدم رعایت موضوعات بهداشتی و پزشکی به هنگام مصرف غیر قانونی موادمخدر پر خطر و نبود دانش و آگاهی لازم بین جامعه معتادان ولگرد، کارتن خواب و خیابانی را مهمترین دلایل مرگ معتادان اعلام کرده اند.
به گزارش تابناک یزد، البته آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد مرگ و میر معتادان 2 درصد در سال گذشته در مقایسه با سال 89 کاهش داشته است.
بنابر آمار 94 درصد از معتادان فوت شده را مردان و 6 درصد را زنان معتاد تشکیل می دهند.
علی علی اکبریان مدیرکل سابق مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مرگ و میر معتادان در گفت وگو با مهر می گوید: متاسفانه باندهای قاچاق مواد مخدر برای به دست آوردن سود بیشتر اقدام به افزودن ناخالصی ها به مواد مخدر می کنند. برای جلوگیری از افزایش نرخ مواد با توجه به ضرورت پایین نگه داشته شدن قیمت آن برای مصرف کننده، احتمال افزایش مواد ناخالص افزودنی به مواد توزیعی افزایش می‌یابد که در جای خود از نظر به مخاطره افکندن بیش از پیش سلامت جامعه مصرف کننده مواد و رشد آمار مرگ و میر معتادان نگران کننده است. تهران، اصفهان، فارس و همدان به ترتیب دارای بالاترین آمار در خصوص مرگ و میر معتادان هستند.

خطر جدي کاهش سن مصرف مخدرها و تغيير گرايش از مخدرهاي سنتي به صنعتي
دادستان شهرستان خاتم استان يزد گفت: خطر جدي که کشور را تهديد مي کند پايين آمدن سن مصرف کننده ها و خطرناکتر از آن گرايش جوانان از مواد مخدر سنتي به مواد صنعتي است.
به گزارش خبرگزاري موج، ابوالفضل توکلي گفت: درباره مواد مخدر بايد نهادهايي مانند بهزيستي، بهداشت و درمان و از همه مهمتر آموزش و پرورش در بحث پيشگيري خيلي قوي تر عمل کنند و با تشکيل کارگاه هاي آموزشي، آگاهي خانواده ها و دانش آموزان را افرايش دهند. جرايم مواد مخدر در سطح شهرستان از مصرف تا خرده فروشي است و مصرف مواد سنتي در سطح شهرستان از مواد صنعتي بيشتر است.
دادستان شهرستان خاتم استان يزد افزود: از دلايل جذب جوانان به سوي مواد مخدر صنعتي، آگاهي نداشتن از خطرهاي اين ماده خطرناک است و البته بعضي از باورهاي غلط که در جامعه و به ويژه ميان بانوان رواج پيدا کرده است که مصرف شيشه به تناسب اندام کمک مي کند به مصرف اين مواد گرايش پيدا مي کنند.
توکلي، يکي از دلايل وجود خرده فروش در سطح شهرستان را عرضه و تقاضا دانست و افزود: تا زماني که متقاضي مواد مخدر وجود داشته باشد فروشنده مواد نيز وجود دارد. در مبارزه با مواد مخدر برخورد تنها کافي نيست و بايد در بحث پيشگيري و درمان، اگاهي دادن به خانواده ها درباره مواد مخدر و عوارض و آسيب هاي ناشي از آن نيز کار شود.
بنا بر اعلام دادگستري استان يزد وي ابراز داشت: خطر جدي که کشور را تهديد مي کند پايين آمدن سن مصرف کننده ها و خطرناکتر از آن گرايش جوانان از مواد مخدر سنتي به مواد صنعتي مانند شيشه است. اگر قشر جوان ما به سمت مواد مخدر گرايش پيدا کنند، مشکل و آسيب هاي اجتماعي در کشور زياد مي شود و در پي آن سرقت و طلاق در جامعه افزايش خواهد يافت.

  سازگاری در اجتماع شاخص مهم سلامت روان
یک کارشناس بهداشت روان در یزد گفت: برای پیشگیری از آسیب اجتماعی در سطح اول باید درسطح جامعه عمل نمود که این مهم  شامل آموزش مهارت های زندگی برای کل افراد جامعه بویژه کودکان ونوجوانان است.
به گزارش تابناک یزد، فاطمه زارع  اظهار داشت: آسیب های اجتماعی به عنوان یک تهدید جدی سلامت افراد را با خطر مواجه ساخته است.
وی ادامه داد: رشد شهرنشینی، بحران رشدی بی رویه جمعیت از هم پاشیدگی روابط متقابل بین افراد، تأثیر گروه همسال و... دلیلی منطقی برای توجه به آسیب های اجتماعی است.
زارع افزود: اگرچه آسیب های اجتماعی می تواند بسیار گسترده باشد ولی مسایلی از قبیل اعتیاد ، فرار از خانه، خشونت ، انزوای اجتماعی، رفتارهای پرخطر، سرقت و کودک آزاری از جمله شایع ترین آن ها محسوب می شود.
این کارشناس گفت: بررسی های مختلف ثابت نموده است که بین عوامل مختلف اجتماعی وبیماری های روانی روابط خاصی وجود دارد. هر چند عوامل ارثی نقش مهمی دارند، ولیکن نمی توان گفت بیماریهای روانی مرضی موروثی است. چرا که در ایجاد بیماری های روانی محرک های پیچیده ای مانند عوامل زیستی، اجتماعی، فرهنگی و روانی واقتصادی نیز دخالت دارند تاثیر این عوامل در افرادگوناگون متفاوت است، در نتیجه واکنش های مختلفی را در افراد پدید می آورد.
وی با اشار ه به اینکه بیماری روانی را باید بیماری جامعه دانست ، نه بیماری افرادی که جامعه ازایشان تشکیل می شود یادآورشد:  البته نباید تصور کنیم  که همه افراد در برابر تاثیرات محیط اجتماعی به یک روش واکنش نشان می دهند . برخی به آسانی تسلیم تاثیر محیط می شوند وبرخی دیگر در برابرآن ایستادگی می کنند.
وی گفت: سازگاری اجتماعی به عنوان مهمترین شاخص سلامت روان از جمله مباحثی است که جامعه شناسان ، روان شناسان، روان کاوان در دهه اخیر توجه خاصی به آن مبذول داشته اند .

دادستان عمومی وانقلاب یزد:
وجوداتباع بیگانه در استان یزد به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است

دادستان عمومی وانقلاب یزد بر تعامل وهمکاری با شهرداری های استان در چهار چوب قانون تاکید کرد .
 به گزارش قدس آنلاین از یزد،جمال قضاوتی درنشست مشترک دادگستری کل استان با شهرداران استان که با حضور معاون عمرانی استانداری تشکیل گردیده بود اظهارداشت : برطرف کردن نواقص حوزه شهری توسط شهرداری وهمچنین تعامل سازنده شهرداری با نیروی انتظامی زمینه ساز کاهش مشکلات وجلوگیری از تشکیل پرونده های قضایی خواهد شد .
وی افزود: دادستان ودادسرا به عنوان مدعی العموم دارای وظایف خاصی هستند که عمده آن دفاع  ازحقوق عمومی مردم است واین مسئله غیر قابل اغماض محسوب می گردد .
 وی درادامه به وجوداتباع بیگانه در استان به عنوان یک معضل اجتماعی اشاره نمود و با بیان اینکه برخی  از جرایم به طور مستقیم و غیر مستقیم مربوط به این اتباع مربوط می شود گفت : باتوجه به مصوبات شورای تامین مبنی بر برخورد جدی با اتباع بیگانه روزانه 70 الی 80 نفردستگیر و از کشور طرد می شوند . ولی بیشتر این  افراد دوباره به صورت غیر قانونی وبوسیله قاچاقچیان انسان بازگردانده میشوند.
وی خاطرنشان ساخت: متاسفانه وجود اتباع بیگانه دراستان وبه کارگیری آنها به صورت غیر مجاز آنطور که باید بوسیله مردم به مراجع انتظامی گزارش نمی شود تا با آنها برخوردشود لیکن شهرداری باساز وکارهای قانونی خود می تواند تا حدود زیادی از اقامت و تردد غیر مجاز آنها در شهر جلوگیری کند ازجمله اشتغال آنها در مشاغل غیر مجاز یا  تکدی گری درمعابر شهری و... که برخورد با آن برعهده شهرداری است.
  وی همچنین تصریح نمود: دستگاه قضایی استان با ساخت وسازهای غیر مجاز در اراضی دولتی درصورتیکه توسط متولیان این اراضی گزارش گردد به شدت برخورد خواهد نمود .

وضعیت اجتماعی مطلوب نیست/ازدواج سفید معضل جامعه امروز
 مدیر کل دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز هیچ چیز در ایران بحرانی تر از وضعیت اجتماعی نیست.
به گزارش مهر، سید حسن موسوی در جلسه سازمان های مردم نهاد در دفتر معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان اظهار داشت: نباید با مقوله اعتیاد به طور جزیره ای برخورد و آن را جدا کنیم.
وی با بیان اینکه اعتیاد بر سایر بخش ها تاثیر می گذارد و سایر بخش ها با اعتیاد ارتباط تنگاتنگ دارند، افزود: اعتیاد در حوزه های سیاسی و امنیتی و غیره تاثیر می گذارد و از آن تاثیر می پذیرد.
مدیرکل دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه بیان داشت: وضعیت اجتماعی در جامعه مطلوب نیست و شرایط اجتماعی نگران کننده است و روند خوبی ندارد.
موسوی به آمارگیری هایی که در سال 90 و 92 در مورد آسیب های اجتماعی انجام شده است، عنوان داشت: بر اساس اطلاعات آماری تعداد زنان سرپرست خانوار در حال افزایش است که نشانه خوبی نیست و مهمترین عامل آن طلاق است که بخش اعظم آن به اعتیاد بر می گردد.
هیچ چیزی امروز در ایران بحرانی تر از وضعیت اجتماعی نیست
موسوی با اشاره به اینکه تعداد زنان تک سرپرست در سال های اخیر دو برابر شده است، در مورد آمار ورود زندانیان به زندان افزود: درصد بیشتر زندانیان حاضر در زندان در حوزه مواد مخدر هستند.
وی با بیان اینکه مواد مخدر نقش مهمی در افزایش آسیب های اجتماعی دارد، عنوان داشت: در مورد بیماری ایدز نیز ابتلا به این بیماری رو به روابط جنسی کنترل نشده دارد و همچنان قربانی ایدز در حوزه روابط جنسی کنترل نشده هستیم.
وی در ادامه افزود: 11 میلیون جوان در سن ازدواج وجود دارد و با ازدواج سپید در جامعه روبرو هستیم. روند ازدواج در ایران روند خوبی نیست و جوانان برای فرار از مسئولیت به ازدواج سپید روی می آورند.
مدیر کل دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد کودکان مقیم در مراکز شبانه روزی گفت: بیش از 80درصد دارای والدین بد سرپرست هستند و  اغلب تحت تاثیر اعتیاد است.
موسوی بیان داشت: 815 منطقه سکونت گاه های غیر رسمی داریم که بالای 10 میلیون نفر در مناطق نابسامان شهری زندگی می کنند.

5 هزار کارتن خواب در تهران

مدير عامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعي شهرداري تهران از وجود 15 هزار کارتن خواب در تهران خبر داد
.
هوشيار در سي امين سال همايش مددکاري اجتماعي گفت: 10 درصد کارتن خواب ها بيماري واگيردار دارند.
وي افزود: کارتن خوابي و آسيب هاي اجتماعي به سوي زنانه شدن پيش مي رود که اين زنگ خطري براي مسئولان است .
هوشيار گفت:‌ مددسراها و گرم خانه هاي شهرداري هر شب 5 هزار کارتن خواب را ساماندهي مي کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار