روزگذشته در جریان بازدید استانداران ادوار مختلف استان از طرحهای حوزه اربعین دراستان ایلام از سد دردست احداث کنجانچم نیز بازدید و در جریان روند پیشرفت فیزیکی آن قرار گرفتند .این سد قراراست تا پایان آذرماه 96به بهره برداری برسد
کد خبر: ۳۱۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶ 28 October 2016
تابناک ایلام::یکی از مهمترین طرحهای آبی کشور که از سالها پیش در غرب کشور به مرحله اجر درآمده است ،طرح سامانه گرمسیری است .این طرح از بخش ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی استان کرمانشاه آغاز وپس از عبور از شهرستانهای سرپل ذهاب ،گیلانغرب وعبور از سومار به استان ایلام ورود کرده وشهرستانهای مرزی مهران ودهلران از برکات این طرح بهره مند خواهند شد.
 
این طرح بزرگ که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه در حال اجراست با احداث 4سد بزرگ آب های مرزی را به مناطق هدف هدایت ورشد وشکوفایی کشاورزی این مناطق را به ارمغان خواهد آورد این طرح  به خوبی در استان شروع‌شده و با ورود آن 400 میلیون مترمکعب آب وارد نوار مرزی استان تا دهلران خواهد شد.
 
سد مخزنی کنجانچم یکی از چهار سدی است که قراراست در راستای جمع اوری ابهای هدایت شده ناشی از اجرای طرح سامانه گرمسیری در شهرستان مهران احداث شود .این سد خاکی با هسته رسی با ارتفاع 85متر در مسیر رودخانه کنجانچم درحال احداث است وقراراست تا پایان سال 96 به بهره برداری برسد
 
روزگذشته در جریان بازدید استانداران ادوار مختلف استان از طرحهای حوزه اربعین دراستان ایلام از این طرح مهم آبی استان نیز بازدید بعمل آوردند.
 
مجری و پیمانکار ساخت سد کنجانچم روز پنجشنبه در حاشیه بازدید استانداران پیشین ایلام در مورد مراحل اجرای این طرح گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی، 85 متر ارتفاع دارد و حجم مخزن آن 85 میلیون متر مکعب است.
حمید باب الاحوائجی اظهار کرد: برای اجرای این طرح تاکنون 2.5 میلیون متر مکعب خاکبرداری انجام شده که برابر با 85 درصد کار است و تا آذر ماه امسال همه مراحل خاکبرداری سد به پایان می رسد.
وی افزود: همچنین کار خاکریزی سد کنجانچم به میزان چهار میلیون متر مکعب بطور کامل شده است.
مجری سد کنجانچم یادآور شد: آبگیری این طرح که به هدف آبی کردن زمین های دشت های مهران اجرا شده آذر ماه 96 به پایان می رسد.
شهرستان مرزی مهران به علت وجود دشت های حاصلخیز صالح آباد، گلان و دشت مهران یکی از مناطق مستعد استان ایلام برای توسعه و افزایش راندمان تولید محصول های کشاورزی از جمله گندم، جو، ذرت و مرکبات است.
این شهرستان به سبب گذر رودخانه های گدار خوش و کنچانچم از حیث منابع آبی جزو شهرستان های پرآب استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار