رییس اتاق بازرگانی ،صنایع ومعادن وکشاورزی استان ایلام درگفتگو با تابناک ایلام؛
رییس اتاق بازرگانی ،صنایع ومعادن وکشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار ما از نبود مدیریت واحد در پایانه مرزی مهران بمنظور تسهیل در روند افزایش صادرات کالا انتقاد کرد
کد خبر: ۳۱۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۷ 24 October 2016

اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی تشکلی است که در آن تجار عمده و صاحبان صنایع برای هماهنگی فعالیت‌های خود و چانه‌زنی با نهادهای حکومتی برای تامین منافع‌شان تلاش می‌کنند.
ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن و کشاورزی در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی،ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سه‌گانه،همکاری با دستگاه‌های اجرایی و سایر مراجع ذی‌ربط به منظور اجرای قوانین و مقررات مربوط به اتاق ارتباط با اتاق سایر کشورها و تشکیل اتاق‌های مشترک و کمیته‌های مشترک با آنها بر اساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران،تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی با کسب مجوز از وزارت بازرگانی و شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های مربوط به فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و کشاورز اتاق در چارچوب سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران،کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به مؤسسه‌های مربوطه جهت شرکت در نمایشگاه‌های بازرگانی داخلی و خارجی،تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاری داخلی در امور تولیدی بالاخص تولید کالاهای صادراتی که دارای مزیت نسبی باشند.
 
تلاش در جهت بررسی و حکمیت در مورد مسائل بازرگانی داخلی و خارجی اعضاء و سایر متقاضیان از طریق تشکیل مرکز داوری اتاق ایران طبق اساسنامه‌ای که توسط دستگاه قضایی تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی به منظور انجام وظایف و فعالیت‌های اتاق صدور کارت عضویت طبق آئین‌نامه اتاق ایران جهت تکمیل مدارک صدور کارت بازرگانی،تشکیل اتحادیه‌های صادراتی و وارداتی و سندیکاهای تولیدی در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی طبق مقررات مربوط،دائر کردن دوره‌های کاربردی در رشته‌های مختلف بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی متناسب با احتیاجات کشور.
تهیه، صدور- تفریغ و تأیید اسنادی که طبق مقررات بین‌المللی بعهده اتاق ایران است با هماهنگی وزارت بازرگانی،تشکیل اتاق‌های مشترک با کشورهای دوست با هماهنگی وزارت بازرگانی و امور خارجه از مهمترین وظایف اتاق بازرگانی می باشد.
همکار ما در راستای آشنایی بیشتر با وظایف این نهاد خصوصی و بررسی وضعیت صادرات در مرزهای استان مصاحبه ای را با شعبان فروتن ترتیب داده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
فروتن در بخش اول سخنان خود به خبرنگار ما گفت:باتوجه به شرایط مناسبی که مرز مهران از آن برخوردار بوده و نیز موقعیت قرارگیری در  همسایگی سه استان عراق بسترهای بسیار خوبی را برای بهره وری بهتر از این شرایط فراهم آورده است.
وی ادامه داد: امروز فرصت لازم  مهیا است تا همکاری وهمراهی بیشتر دولت ،مسئولین ،بخش خصوصی وتجار آینده ای استثنایی را برای مهران رقم بزند.باتوجه به وضعیت فوق احساس می شود مرز مهران درآینده به یکی از مهمترین وبهترین مرزهای کشور تبدیل شود.

فروتن در بخش دیگری از سخنان خود گفت:تبدیل مرز مهران به دروازه تردد زائرین عتبات عالیات وهمچنین  کنگره عظیم اربعین و تردد سالانه بالغ بر 6 میلیون زائر از این مرز، موقعیت فرصت مهم دیگری برای  مرز مهران محسوب می شود ،از این وضعیت می توان برای بهبود زیرساختها بهره مند شد . بهبود زیرساختها نیز قطعا حضور سرمایه گذاران داخلی وخارجی در استان وخصوصا افزایش صادرات را بدنبال خواهد داشت.

شعبان فروتن متذکر شد: درحال حاضر روزانه بین 800تا1000دستگاه کامیون برای صادرات کالا به پایانه مرزی مهران ورود می کنند ،این صادرات شامل مصالح ساختمانی وتره بار و مواد غذایی است . باتوجه به فراهم بودن زمینه همکاری دولت وتجار صادرات این کالاها از وضعیت خوبی برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی ایلام به انتقاد از وضعیت تداخل ایجاد شده در مرز پرداخت و گفت: حقیقتا با وجود  زیرساختهای موجود در مرز مهران هنوز گمرک مهران نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند،باتوجه با حضور دستگاههای متولی متعدد نظیر گمرک ،پایانه مرزی،فرمانداری وسازمان همیاریها در پایانه مرزی مهران در امر سازماندهی کارها تداخل وجود دارد که این موضوع با شکل گیری یک مدیریت واحد قابل حل می باشد. یک کاسه کردن مدیریت در مرز مهران  می تواند بر تسهیل روند صادرات کالاها موثر واقع شود.

بازرگان ایلامی ادامه داد: اخذ عوارض صادرات بر کالاها توسط دستگاهها ی متعدد  و بالابودن هزینه حمل نقل مشکلاتی است که بر سر راه صادرات کالا وجود دارد. اگر بخواهیم به یک صادرات پایدار دست پیدا کنیم  بایستی در بحث تولید کالاها استانداردهای بین المللی وداخلی را رعایت کرده وبسته بندی مناسب کالا نیز مدنظر قرارگیرد . تنها با این شرایط می توان امیدوار بود که  محصولات تولیدی و صادراتی ما توان رقابت با تولیدکنندگان وسایر رقبا را داشته باشند. عدم رعایت موارو فوق سهم ما را از صادرات به کشور عراق نسبت به دیگر کشورهای صادر کننده کاهش خواهد داد.

فروتن ادامه داد: با وجود شرایط ویژه ی گرایش ها و نزدیکی های فرهنگی که ما درکشور عراق داریم متاسفانه در بحث سهیم بودن در بازار عراق از وضعیت وجایگاه خوبی برخوردار نبوده و جایگاه ایران در بازار عراق الان بعد از ترکیه و چین سوم است و این رتبه با توجه به گستردگی مرز و وجود زیرساختها جایگاه مناسبی نیست.

شعبان فروتن تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که الان در بحث صادرات مطرح شده است ،صدور مانیفست توسط صادرکننده است. درحال حاضر این موضوع توسط یک شرکت خصوصی (شرکت سبکبال) در پایانه مرزی مهران انجام می گیرد ،این شرکت در قبال صدور مانیفست از هرکامیون  عراقی 10هزار دینار دریافت می کند وما به این موضوع معترض هستیم . به عقیده تجار ایرانی  این مقوله بایستی در داخل خاک عراق انجام بگیرد و همین موضوع به نارضایتی کامیونداران عراقی دامن زده است  .

فروتن اضافه کرد: درسالهای گذشته برای ترغیب وتشویق صادرکنندگان بحث جایزه های صادراتی مطرح بود که متاسفانه آن هم قطع شده است. اما در سال جاری مبالغی بعنوان یارانه صادرات سیب زمینی به صادرکنندگان پرداخت شد.

رئیس اتاق ایلام به مشکلات پیش روی صادرات در استان اشاره کرد و گفت: دربحث صادرات تولیدکنندگان با مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی برای بهبود وافزایش کیفی وبهبود بسته بندی کالاهای صادراتی خود مواجهه هستند.
وی ادامه داد:بانکها نیز بمنظور کمک به تولید کنندگان تسهیلات با بهره بالا پرداخت می کنند که این موضوع باعث افزایش هزینه ها شده واز طرفی افزایش عوارض تعیین شده در صادرات کالا باعث افزایش ارزش کالاهای صادراتی در مقایسه با کالاهای مشابه سایر کشورها می شود .  این موضوع رغبت متقاضیان عراقی را کاهش می دهداین درحالیست طرف عراقی نیز با افزایش تعرفه گمرکی وهمچنین سختگیری ها در صدور گواهی مبداء باعث کاهش رغبت صادرکنندگان شده اند.

فروتن به نحوه بازاریابی حصولاتداخلی اشاره کرد وبیان داشت:تجارعراقی درحال حاضر بصورت مستقیم از کارخانجات تولیدی کشور بازدید می کنند وپس از بررسی شرایط بصورت مستقیم با کارخانه داران قرار داد صادرات منعقد می کنند البته برای شناساندن بیشتر محصولات تولیدی ومعرفی آن به بازارهای عراق تورهای تجاری ترتیب داده شده است وگاها با ایجاد نمایشگاههای بین المللی نسبت به معرفی تولیدات کشور مبادرت می شود.

شعبان فروتن در توضیحاتی در خصوص کارتهای بازرگانی گفت:قبلا براساس قانونی ابلاغی،  روند دریافت کارت بازرگانی آسان بود ومنعی برای صدور وجود نداشت ،باتوجه به ورود سودجویان وداغ شدن بازار اجاره کارتهای بازرگانی ،عده ای سودجو با پرداخت مبلغ ناچیزی ضمن فرار ازپرداخت مالیات متاسفانه مشکلات فراوانی برای دارندگان کارت بازرگانی ایجاد نمودند
وی افزود:الان سختگیریها برای صدور کارت تشدید شده است وبا تعیین شرایط سختگرانه نظیر تحصیلات تکمیلی و چرخش مالی بالا تاحدودی از صدور کارت بازرگانی برای افراد فاقد صلاحیت ممانعت بعمل می آید.
فروتن برای کاهش سوء استفاده از کارتهای بازرگانی پیشنهادداد:پیشنهاد می شود برای جلوگیری از سوء استفاده مکانیزمی در گمرک در نظر گرفته شود تا مالیات کالاهای وارداتی درهمان گمرک اخذ شود که این موضوع قطعا بر کاهش تخلفات ناشی از اجاره کارتها اثرگذار خواهد بود.الان استعلام لازم از امورمالیاتی ،گمرک و بانکها برای تمدید یا صدور کارت بازرگانی بعنوان یک راهکار مهم الزامی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار