ریيس اداره امور آب كاشان گفت: مطابق پيش بینی‌ها و کارشناسی‌های انجام شده دو سال پيش، امكان برداشت آب از سفره آب‌های زيرزميني در دشت كاشان فقط براي شش سال ديگر وجود دارد.
کد خبر: ۳۱۶۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰ 23 October 2016
به گزاش ایسنا منطقه اصفهان در کاشان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه کاشان، مصطفی گنجی در نشست "مديريت پژوهش در عصر پايداري، نظر تا عمل" اظهار کرد: با توجه به گذشت دو سال از اين شش سال فقط چهار سال ديگر تا تخريب كامل سفره آب زير زميني در دشت كاشان باقي مانده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهميت موضوع لازم است اقدامات سريع حاكميتي براي جلوگيري از كشت محصولاتي كه متناسب با اقليم كاشان نيستند از جمله پنبه و برخي صيفي جات به عمل آيد.

هم‌چنین، استاديار پژوهش موسسه تحقيقات خاك و آب ایران گفت: فناوري، حكمراني بد و مديريت نادرست و زندگي مصرف گرايي افراطي از علل و پيامدهاي بحران است.

محمدرضا بلالي اظهار کرد: پاردايم‌هاي آب بيانگر نگرش و شيوه مديريت منابع آب بوده و مشتمل بر مجموعه پيش فرض‌ها، مفاهيم و نگرش‌های گروه‌های مختلف اجتماعي درباره آب است.

وی افزود: در يك روند تاريخي در حوزه مديريت اراضي و آب سه پارادايم سنت، مدرنيته صنعتي و مدرنيته بازتابي قابل تمايز است.
 
استاديار پژوهش موسسه تحقيقات خاك و آب ایران تصریح کرد: پارادايم سنت با قنات به عنوان فناوري كليدي، بنه (نظام مشاركتي سنتي كشت جمعي) به عنوان نظام بهره برداري غالب و نظام اخلاقي كه ريشه در آیين زرتشت و دين اسلام دارد، تعريف می‌شود.
 
بلالی خاطرنشان كرد: گذار به پارادايم مدرنيته صنعتي را می‌توان با جايگزيني بنه با خرده مالكي، جايگزيني بخشي از قنات‌ها با چاه‌هاي عميق و سدهاي بزرگ و ظهور جهان بيني مكانيكي به همراه پيامدهاي اخلاقي آن تعريف کرد.
 
وی بحران محيط زيست را مهم‌ترين چالش هزاره سوم بيان كرد و گفت:  با توجه به چالش‌هاي پارادايم مدرنيته صنعتي، پيامدهاي بحران محيط زيست و توجه به توسعه پايدار، ايران در حال گذار از مدرنيته صنعتي به مدرنيته بازتابي يا مدرنيته دوم بسر می‌برد.
 
استاديار پژوهش موسسه تحقيقات خاك و آب گفت: علي‌رغم فعالیت‌های انجام شده در راستاي توسعه پايدار، پارادايم جديد در ابتداي راه خود بوده و بسط آن نيازمند احيا سیستم‌های سنتي اراضي و آب و تلفيق آن با سيستم‌هاي مدرن است به گونه‌ای كه مزاياي هر دو سيستم حدالامكان حفظ شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار