گویا قرار است هر چیزی که به نام عوام است حتما به کام خواص ریخته شده و این قانون نا نوشته همواره اولویت اجرایی پیدا کرده است.
کد خبر: ۳۱۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲ 22 October 2016
تابناک ایلام::خواص و افراد دارای ارتباط و قدرت لابی گری بالا ، در جامعه ما همیشه از سرچشمه آب خورده و تتمه ی آن را برای عموم جامعه باقی گذاشته و این حکایت را در ذهن تداعی می کنند که .... گر همیشه از سرچشمه آب میخورد.
گویا قرار است هر چیزی که به نام عوام است حتما به کام خواص ریخته شده و این قانون نا نوشته همواره اولویت اجرایی پیدا کرده است.
شورای اسلامی شهر را اکثرا در یک وظیفه ی سخت که انتخاب شهردار است خلاصه می بینند.ولی در واقع انتخاب شهردار یکی از وظایف مهم شوراها بوده و این نهاد مدنی وظایف حساس دیگری هم دارد.علاوه بر شهرداری شورای شهر می تواند بر عملکرد همه ارگانهایی که خدمات عمومی در شهر می دهند نظارت داشته باشد.
از دیگر وظایف شوراها که در کمیسیونهای مختلف تقسیم شده است وخالت در امورات مختلف عمرانی و بودجه و فرهنگی و ورزشی و ..... است.
کمیسیون های چند گانه شورا که اعضای اصلی آن را اعضای شورای شهر تشکیل می دهند در خدمات عمومی شهرواری بسیار سهیم بوده و نقش پشتیبان قانونی  شورا و شهرداری را بر عهده دارند.
کمیسیون های بودجه، حمل و نقل،خدمات شهری،عمران و ماده 100 و ماده پنج و ...... از مهمترین کمیسیونهای تخصصی شورای شهر می باشند.ولی در این بین نقش کمیسیون ماده 100 به نوعی از بقیه حساس تر بوده و در یک تعریف ساده جای زد و بند زیاد دارد.

وظیفه ذاتی کمیسیون ماده صد نظارت بر ساخت و سازها و تعیین نرخ جریمه ساخت و سازهای غیر مجاز و اعمال تخفیف برای صدور پروانه ساختمان و دیگر امورات مشابه می باشد.کمیسیون ماده 100 متشکل از شورای شهر،استانداری.دادگستری و راه و شهرسازی است.

انجام وظیفه دقیق این کمیسیون در نتیجه به بالا رفتن کیفیت خدمات شهرداری و تضمین منابع مالی شهرداری خواهد انجامید.وقتی کسی به صورت غیر مجاز ساخت و ساز انجام دهد باید از طریق کمیسیون ماده 100 نرخ جریمه وی محاسبه شود.یا اگر کسی تقاضای تخفیف و یا تقسیط عوارض اخذ پروانه را داشته باشد باید از طریق این کمیسیون اقدام نماید.

انجام دقیق این وظایف توسط کمیسیون ماده صد در نهایت به تامین منابع مالی برای شهرداری ختم می شود.ولی متاسفانه عنلکرد این کمیسیون در سالهای اخیر آنچنان ضعیف و شکننده و سوال برانگیز بوده که نه تنها منابع مالی مثبتی را برای شهرداری تامین نکرده، بلکه تمایل به ساخت و ساز غیر مجاز را افزایش داده است.
افرادی که در حال حاضر به کمیسیون ماده 100 مراجعه می کنند دو دسته هستند.یا کسانی  که بضاعت مالی لازم برای پرداخت عوارض را نداشته و به دنبال تخفیف جزیی هستند و یا افراد بساز بفروش معامله گران و مسئولین با نفوذ بوده که از قدرت خود به اصطلاح برای تیغ زدن شهرداری استفاده می کنند.
افرادی که از لحاظ مالی ضعیف می باشند بدون شک توان لابی گری را نداشته و تخفیف ماده 100 شامل حال آنها نمی شود.از طرفی افراد با نفوذ که اتفاقا پولدار هم هستند تخفیف های میلیونی گرفته و جیب خود را با پول متعلق به شهرداری و مردم پر می کنند.

نحوه تصمیم گیری های ماده 100 در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز هم مردم را ترغیب کرده تا ابتدا ملک خود را بنا نهاده و بعد از اتمام کار با مراجعه به کمیسیون ماده 100 و پرداخت مبلغ ناچیزی به عنوان جریمه ، پروانه ساختمان را دریافت نمایند.این در حالی است که جریمه ماده 100 بسیار کمتر از هزینه ی عوارض شهرداری است.به هر حال کمیسیون ماده صد امروز وظایف ذاتی خود را به درستی انجام نداده و به نوعی در خلاف مسیر منافع شهرداری حرکت می کند.
کمیسیونی که برای کمک به شهرداری تاسیس شده امروز به معضلی برای این نهادعمومی تبدیل شده است.کسانی که باید به عنووان اقشارآسیب پذیز جامعه از این کمیسیون تخفیف بگیرند به علت نداشتن رابطه یا پیگیر موضوع نیستند و یا اگر هم پیگیر باشند دست خالی باز می گردند.

از طرفی افراد متمول و ذی نفوذ و دارای رابطه بیشترین تخفیف های میلیونی را از این کمیسیون می گیرند.در بین این افراد متاسفانه مسئولین ما هم به چشم می خورند.بررسی پرونده های ورودی به ماده 100 نشان میدهد که میلیونها پولی که باید به حساب شهرداری واریز میشده حاتم بخشی گردیده است.

همین بخشش های رابطه محورانه باعث شده آمار ساخت و ساز مجاز هم کاهش یابد. شخص بنای خود را غیر قانونی ساخته و بعد از اتمام کار با ایجاد یک رابطه ی شیرین و به اصطلاح تمیز یک پنجم پولی را که باید خرج اخذ پروانه میکرد به عنوان جریمه پرداخت کرده و سند خود را دریافت خواهد کرد.

کج و سردرگم بودن ساخت و سازها و تراکم بیش از حد اتوموبیل در کوچه ها و معابر هم از دیگر دست آوردهای ماده 100 است. حذف پارکینگ و پرداخت جریمه ای ناچیز و روشی است که باز بودن گارد کمیسیون فوق مردم را به سمت آن ترغیب کرده است.

به هر حال نکته ای که مهم به نظر می رسد این است که کمیسیون ماده صد درآمدهای شهرداری را به شدت کاهش داده و باعث افت کیفیت و کمیت خدمات عمومی شده است.
هرچند شورای شهر به عنوان رییس کمیسیون مسئولیت مستقیم دارد ولی تمام افراد و دستگاه هایی که در این کمیسیون عضو هستند در برابر منافع مردم مسئول و ملزم به پاسخگویی هستند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
اعضای کمییون ماده صد:فرماندار.یکنف قاضی ویکنفر از شورا هدف ان جریمه ویا قلع وقم ساخت وسازهای غیر قانونی ویا اضافه بنا است .مطلب فوق الذکر کاملا درست است .البته هزینه برداخت حق جلسه اعضاء ودبیر کمیسیون وبذیرایی وخودر و....
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
اعضای کمییون ماده صد:فرماندار.یکنف قاضی ویکنفر از شورا هدف ان جریمه ویا قلع وقم ساخت وسازهای غیر قانونی ویا اضافه بنا است .مطلب فوق الذکر کاملا درست است .البته هزینه برداخت حق جلسه اعضاء ودبیر کمیسیون وبذیرایی وخودر و....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار