مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت:در حال حاضر یکهزار خانواده در استان فارس در نوبت هستند تا کودکان را به فرزند خواندگی بپذیرند.
کد خبر: ۳۱۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱ 16 October 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:سید مرتضی موسوی یکشنبه در پنجمین نشست منطقه ای هم اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در شیراز بیان کرد: بیش از 80 کودک زیر سه سال در استان فارس وجود دارد که تعدادی از آنان بی سرپرست، تعدادی بد سرپرست و برخی معلول هستند.
وی با بیان اینکه خانواده ها بیشتر متقاضی کودکان با جنسیت مونث و زیر سه سال برای فرزند خواندگی هستند افزود: در حال حاضر با اجرای قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان در کشور شرایط واگذاری فرزند خوانده به خانواده ها بسیار آسان تر شده است و بسیاری از خانواده ها متقاضی فرزند خوانده هستند.
موسوی اظهارداشت: در استان فارس 440 کودک و نوجوان زیر 18 سال در 27 مرکز تحت پوشش سازمان بهزیستی استان نگهداری می شود که عمده هزینه های آنها از مراکز خیریه و یارانه های سازمان بهزیستی تامین می شود.
وی اضافه کرد: همچنین 440 کودک بالای 18 سال در مراکز بهزیستی استان وجود دارد که قابل واگذاری نیستند و سازمان بهزیستی تا آخر عمر همه امور مربوط به آنها را بر عهده دارد.
او با بیان اینکه با توجه به سیر تحولات اجتماعی، امروز آمار بچه های بی سرپرست و بد سرپرست، نازایی و عدم تمایل به بچه دار شدن در جامعه ما رو به افزایش است ادامه داد: امروز فرهنگ کودک پذیری و فرزند خواندگی در خانواده های ما بسیار بالا رفته است و این مهم موجب شد سازمان بهزیستی کشور قانون واگذاری فرزندان و فرزند خواندگی را که ایرادات بسیاری داشت، اصلاح و بازنگری کند.
موسوی با اشاره به قانون جدید حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست عنوان داشت: قانون جدید حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در سال 92 به مجلس ارائه و تصویب شد و در سال 94 ابلاغ شد که در این قانون تلاش شده خلاء قانونی در روند واگذاری بچه های بد سرپرست نیز دیده شود.
مدیر کل بهزیستی فارس افزود: پیش از این قانون فرزندان بد سرپرست باید تا تعین تکلیف خانواده ها و سرپرستان خود در مراکز بهزیستی می ماندند و ضمن اینکه دوران طلایی واگذاری آنها به خانواده ها می گذشت، مشخص نبود که در مراکز بهزیستی ماندگار هستند و یا به خانواده های خود باز می گردند.
وی گفت: تلاش سازمان بهزیستی برای پر کردن خلاء قانون برای واگذاری این بچه هاست بنابراین در قانون جدید شرایطی تعریف شده که در صورت عدم صلاحیت سرپرستان بتوان فرزندان را واگذار کرد.
موسوی گفت: در این بخش همچنان با خلاءهای قانونی روبرو هستیم اما فعالیت های انجام شده رانیز نباید نادیده گرفت و به دنبال ایجاد شرایط والده زیستی برای کودکان بد سرپرست هستیم و شرایط مراکز ما متوسط رو به بالاست اما معتقدیم کودک باید در محیط خانه و نه مراکز ما بزرگ شود.
او اظهارداشت: در قانون جدید فرزندان سازمان بهزیستی تا 16 سال شرایط واگذاری دارند و خانواده هایی که دارای فرزند هستند، دختران و زنان بالای 30 سال و مجرد و ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند تقاضای بچه کنند که این از محاسن این قانون است.
وی اضافه کرد: همچنین در این قانون برای ضمانت های آینده فرزند شامل مسایل بیمه ای، ارث و دریافت مستمری والدین نیز تمهیدات مناسبی اندیشیده شده است.
صالحی دادستان دادگاه عمومی و انقلاب شیراز نیز گفت: خانواده یکی از بنیادی ترین نهادهای اجتماعی درجامعه است که نقش بسیار زیادی در آینده جامعه جامعه و کودکان دارند.
وی با بیان اینکه در قانون جدید حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست گسترش دامنه سرپرستی در واگذاری فرزندان وجود دارد ادامه داد: بحث ولایت بر اموال طفل، آسیب پذیری کودکان به واسطه قرار گرفتن دو اسم در شناسنامه طفل و مانوس نبودن فرزند خواندگی با دین اسلام از آسیب ها و نواقص این قانون است که باید بازنگری مجدد شود.
سردار سرتیپ دوم احمدعلی گودرزی فرمانده نیروی انتظامی استان فارس هم گفت: متاسفانه امروز بسیاری از ناهنجاری های جامعه از جمله دختران فراری، کودکان خیابانی، دزدی، اعتیاد و مواد مخدر ریشه در خانواده ها و زندگی هایی دارد که اگر هر یک از ما به وظائف خود به درستی عمل کنیم بسیاری از معضلات اجتماعی کم می شود.
وی افزود: در شش ماه اول امسال پلیس فارس در بخش اعتیاد، سرقت خرد و تکدی گری تعداد دو هزار و 354 نفر رادستگیر کرده است که از این تعداد هزار و 454 نفر در شهرستان شیراز، 46 نفر در سایر شهرستان ها و 854 نفر توسط پلیس های تخصصی دستگیر شدند.
او بیان کرد: این آمار نشان می دهد که باید کارهای بیشتری در جامعه انجام شود.
انصاری مدیر کل ثبت احوال استان فارس نیز گفت: مهمترین معضل ما مربوط به صدور سند سه جلدی و درج توضیحات است که در این زمینه محدودیت هایی داریم.
وی ادامه داد: قانون تابعیت از موارد مهمی است که یکی از چالش های بزرگ ما در این زمینه وجود تعداد زیاد اتباع بیگانه به ویژه اتباع افغانستان است که چالشی را برای ما ایجاد کرده است.
انصاری اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در حوزه حقوقی سازمان ثبت احوال راهکارهایی برای برطرف کردن مشکلات در حوزه پدرخواندگی ایجاد کنیم.
پنجمین نشست منطقه ای هم اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست با حضور کارشناسان استان های ایلام، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس در شیراز برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار