مردم منطقه مشاء دماوند نسبت به بلاتکلیفی و یک بام و دو هوای دستگاه‌های نظارتی در تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه گلایه دارند.
کد خبر: ۳۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱ 04 May 2015
به گزارش فارس اهالی منطقه مشاء با تجمع مقابل شهرداری دماوند نسبت به برخی مشکلاتی که گریبان‌گیر آنها شده، اعتراض کردند و خواهان روشن شدن هرچه زودتر تکلیفشان شدند.

مشاء، یکی از خوش آب و هواترین مناطق شهرستان دماوند به‌حساب می‌آید که در شمال شهر دماوند قرار گرفته و محل دسترسی این شهر به جاده هزار و امامزاده هاشم (ع) بوده و شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی است.

منطقه مشاء در سالیان گذشته به خاطر داشتن آب و هوای مناسب سیل زیادی از مردم استان تهران را به سمت خود کشاند و با عبور از این منطقه می‌توان ویلاهای چند میلیاردی که در هر نقطه‌ای بناشده را مشاهده کرد؛ اما متأسفانه مدتی مشکلات گریبان‌گیر اهالی این منطقه شده است.


*ضرورت اقدام مسئولان برای رفع مشکلات مشاء

امام جمعه دماوند با تأکید بر رفع مشکلات مردم اظهار داشت: مسئولان باید با بررسی مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، نسبت به رفع آنها اقدام کنند تا دل‌گرمی برای مردم به وجود آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علاءالدینی با بیان اینکه باید مسئولان شهرستان دماوند در این ایام که در آستانه حضور مهاجران تابستانی به این شهرستان هستیم، دقت بیشتری در مسائل مختلف داشته باشند، افزود: اهالی منطقه مشاء امروز نسبت به برخی تصمیم‌هایی که درباره این منطقه اتخاذ شده، گلایه دارند.

وی با اشاره به اینکه اهالی این منطقه خواستارند تا هرچه زودتر تکلیفشان روشن شود، گفت: در سفر اخیری که به این منطقه داشتیم، اهالی مشاء می‌‌خواهند بدانند که آیا جزو روستا یا شهر هستند و اگر جزو شهر دماوند به حساب می‌آیند چرا از امکاناتی که یک شهر بهره‌مند است، به طور کامل بهره‌مند نمی‌شوند.

امام جمعه دماوند تصریح کرد: متأسفانه با وجود اینکه هشدار و شعارهایی برای هم‌دلی و هم‌زبانی دولت و ملت سر می‌دهیم، گاهی حرکات ناپخته‌ای باعث اعتراض عمومی اهالی یک منطقه می‌شود.

*بلاتکلیفی؛ مهم‌ترین مشکل اهالی مشاء

علاءالدینی با بیان اینکه بازگشایی تونل زیرگذر امامزاده هاشم (ع) مشکلاتی را برای اهالی مشاء به وجود آورده است، گفت: حجم ترافیک در مشاء به علت نبود زیرساخت‌های جاده‌ای پاسخ‌گو نیست؛ جاده مشاء از کمترین تابلوهای هشدار دهنده برخوردار است و با اندکی بارش برف مسیر جاده مشاء به دماوند مسدود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اهالی منطقه مشاء همواره در بحث‌های انقلاب اسلامی مشارکت داشتند، بیان کرد: این منطقه دارای 18 شهید گلگون کفن است که تمثال آنها در حسینیه مشاء قابل مشاهده است.

امام جمعه دماوند با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل اهالی مشاء این است که طی 1.5 سال گذشته تکلیفشان روشن نیست که آیا شهر هستند یا روستا افزود: در خصوص ساخت و سازها به آنها گفته‌اند که ساخت و ساز انجام دهند و به طور موقت کاری به این موضوع نداریم؛ اما برخی برخلاف قول‌های داده شده عمل و ساخت و سازها را تخریب کردند.

*سیل طومارهای اهالی مشاء؛ نیازمند توجه مدیران

علاءالدینی با بیان اینکه آستان امامزاده هاشم (ع) در اختیار نسل‌های گذشته اهالی مشاء بوده است، بیان کرد: هنگامی‌که تغییر و تحولات در سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفت، مدیریت این امامزاده از اهالی مشاء سلب و اشتغال این منطقه با مشکلاتی روبه‌رو شد؛ در گذشته مسئولیت پیست آبعلی نیز بر عهده اهالی مشاء بود.

وی با اشاره به اینکه اشتغال جوانان منطقه مشاء تحت شعاع این موضوع‌ها قرار گرفت، تصریح کرد: تمام گلایه‌ اهالی مشاء این است که چرا وقتی عوارض پرداخت می‌کنند، باید در مدیریت منطقه‌ای بلاتکلیف باشند و آنها از پیشرفت‌ها عقب بمانند.

علاءالدینی با بیان اینکه در ایام ماه رجب از مسئولان انتظار داریم که موانع توسعه‌ای شهرستان دماوند را از بین ببرند، ادامه داد: یکی از مشکلات شهر دماوند بلوار بعثت است؛ با وجود اینکه این پروژه جزو زیرساخت‌های عمومی شهر دماوند به حساب می‌آید، اما احداث آن 10 سال طول کشیده و هنوز نیز تکمیل نشده است.

وی بیان کرد: طومارهای مختلفی در این زمینه تهیه شده است که اهالی شهرک‌های حاشیه‌نشین این بلوار نسبت به کندی اجرای این پروژه گلایه دارند؛ هنوز اولویت به اتمام این پروژه داده نشده است.

علاءالدینی با بیان اینکه همچنان بعضی شهرک‌هایی که بیشترین عوارضی شهرداری دماوند را تأمین می‌کنند، از وجود نعمت آسفالت و ساماندهی انهار و موزیک‌کاری پیاده‌روها بهره‌مند نیستند، افزود: مردم دماوند از پروژه‌هایی که به صورت نیمه‌کاره در این شهر رها شده گلایه دارند که چرا پروژه‌ها به صورت دقیق اجرا نمی‌شود.

امام جمعه دماوند با اشاره به اینکه هنوز جاده‌های اصلی دچار دست‌انداز و چاله هستند، گفت: آیا امروز اولویت دادن به اتمام پروژه بلوار بعثت مهم تر است یا آغاز پروژه مجتمع تجاری و اداری کنار دانشگاه آزاد اسلامی دماوند؛ مسئولان باید به این مسائل به مردم پاسخ‌ دهند.

*الحاقیه مشاء به محدوده شهری دماوند به‌زودی ابلاغ می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس نیز با بیان اینکه مشکلات منطقه مشاء را پیگیری کرده‌ایم، اظهار داشت: در فرودین ‌ماه امسال وزیر راه و شهرسازی را به شهرستان دماوند آوردیم که هرچه زودتر توافق‌ها صورت گیرد و مشاء به شهر دماوند ملحق شود.

حمیدرضا مشهدی‌عباسی ضمن انتقاد شدید از گفته رئیس سازمان اراضی ملی کشور مبنی بر وجود 10 هزار پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در شهرستان دماوند افزود: کشاورزان در دماوند خسارت‌های زیادی را متحمل شدند و در شهر آبسرد یک کشاورز مراجعه کرد که در انبارش 20 تن سیب‌زمینی وجود داشت؛ در این باره چطور می‌توانیم کشاورزان را قانع کنیم.

وی با بیان اینکه در جمع اهالی مشاء، آنها را به آرامش دعوت کردیم، گفت: تفاهم‌نامه الحاقیه مشاء به شهر دماوند در حال انجام است و به‌زودی از سوی دستگاه‌‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس تصریح کرد: به اهالی مشاء قول داده‌ایم که طی یک ماه آینده تکلیفشان روشن شود که البته تقریباً کار تمام شده است، چراکه استاندار تهران، وزیر راه و شهرسازی و مدیران شهرستان و شهر دماوند پیگیر این موضوع هستند.

*ارائه گزارشی از پیگیری مشکلات مشاء به اهالی 

مشهدی‌عباسی با بیان اینکه مردم باید نسبت به ساخت و سازها توجیه شوند، ادامه داد: اکنون مشاء جزو هیچ دستگاه خدماتی نیست؛ از 1.5 سال گذشته موضوع منطقه مشاء را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: ابتدا مسئولان استان تهران می‌گفتند که اهالی مشاء از الحاق به شهر دماوند مخالف هستند و ما طوماری از اهالی مشاء مبنی بر موافقتشان جمع‌آوری کردیم و اکنون مراحل قانونی این الحاقیه در حال انجام است.

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه مردم ما همواره پشت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کردند، تأکید کرد: مسئولان باید در جهت رفع مشکلات این مردم اقدام کنند.

مشهدی‌عباسی با اشاره به اینکه در جمع اهالی مشاء حضور پیدا و گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته این منطقه ارائه کردیم، گفت: آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر به دماوند بر پیگیری‌های هرچه سریع‌تر منطقه مشاء تأکید کرد.

*یک بام و دو هوای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز

وی با بیان اینکه بعضاً ساخت و سازهای کشاورزان بومی به‌جای ویلاها در منطقه مشاء تخریب می‌شود، ادامه داد: اهالی این منطقه وقتی که یک بام و دو هوای دستگاه‌های نظارتی را مشاهده می‌کنند، شاکی می‌شوند که چرا کسی با ویلاهای غیرمجاز کاری ندارد؛ در این زمینه، باید کارها با تأمل و دقت بیشتری پیش ‌رود.

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس با اشاره به علت اصلی این مشکلات اظهار داشت: هیئت دولت از تقسیمات کشوری جلوگیری کرد و منطقه مشاء در این زمینه بلاتکلیف مانده بود که جزو بخشداری مرکزی یا شهرداری دماوند است و کدام دستگاه باید جواز ساخت و ساز را صادر کند.

مشهدی‌عباسی بیان کرد: به‌طور قانونی بخشداری باید مجوز می‌داد، اما طی سال‌های گذشته چون مشاء در حریم دماوند قرار داشت، شهرداری دماوند مجوز ساخت و سازها را صادر می‌کرد و همین موضوع باعث ناهماهنگی‌هایی شده بود که با دستور استاندار تهران تا روشن شدن تکلیف مشاء، هرگونه عملیات عمرانی در این منطقه ممنوع شد.

وی با بیان اینکه قطعاً شهرداری دماوند می‌تواند در ساماندهی منطقه مشاء تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: در این خصوص کارها باید با دقت پیش رود تا در بحث ساخت و سازها به کسی آسیب وارد نشود.

*واکنش صریح به ساخت و سازهای غیرمجاز برخی مدیران در دماوند

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس با اشاره به وضع جاده مشاء و تونل زیرگذر امامزاده هاشم (ع) افزود: وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به دماوند قول داد تا جاده مشاء تا ورودی محله احمدآباد دماوند تعریض شود تا بار ترافیکی در شهرهای آبعلی و رودهن کاهش پیدا کند.

مشهدی‌عباسی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه مشاء گفت: در مشاء ابتدا باید ساخت و سازهای غیرمجاز مدیران استانی و کشوری و پس از آن دیگر ساخت و سازها تخریب شود؛ دستگاه‌های نظارتی نباید بناهای اهالی بومی و کم‌بضاعت مشاء را تخریب کنند.

وی تأکید کرد: قطعاً باید ویلاهایی که متعلق به مدیران استانی و کشوری بوده و باعث نابودی کشاورزی منطقه شده است، تخریب شود و امیدواریم هرچه زودتر مشاء از بلاتکلیفی درآید و اهالی این منطقه در آسایش زندگی کنند.

*بلاتکلیفی مشاء در طرح جامع دماوند 

شهردار دماوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران با بیان اینکه در سال 1385 مشاء به مجموعه شهری دماوند الحاق شد، اظهار داشت: سال 89 در جریان مرحله نخست تهیه طرح جامع شهری چند تا از مناطق شهر دماوند همچون مشاء آویشن، جیلاردنو و شلمبه از مجموعه خدمات شهری خارج شدند و در حریم قرار گرفتند.

عباس صفری افزود: در اجرای مرحله دوم تهیه طرح جامع شهر دماوند، بسیاری از مناطق به‌جز مشاء دوباره به محدوده شهری دماوند اضافه شدند و مشاء در حریم شهر دماوند قرار گرفت؛ عملاً ساخت و سازها نباید در حریم انجام شود، مگر اینکه براساس یک سری ضوابط و قوانین صورت گیرد.

وی تصریح کرد: از سال 90 استاندار وقت تهران دستور ساخت و ساز در منطقه مشاء را صادر کرد، اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به‌طور این موضوع برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه به دستور استاندار فعلی تهران متوقف شد تا تکلیفش روشن شود.

شهردار دماوند بیان کرد: دوباره پیگیر الحاق مشاء به محدوده شهری دماوند هستیم و به‌زودی با این اتفاق، وضع منطقه مشاء تعیین و تکلیف می‌شود.

صفری با بیان اینکه اکنون زباله‌ها در منطقه مشاء توسط این شهرداری جمع‌آوری می‌شود، گفت: سال گذشته نیز در چند مورد از معابر این منطقه عملیات عمرانی روکش آسفالت و جدول‌کشی انجام دادیم.

* داستان الحاقیه و پیگیری شورای شهر دماوند 

عضو شورای اسلامی شهر دماوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران با اشاره به اینکه تمام کارها باید براساس مراحل قانونی انجام شود، اظهار کرد: فصل‌الخطاب همه خواسته‌ها قانون است و باید برای حق مردم و قانون‌مند کردن چه ساخت و سازها و چه کاربری‌های کشاورزی براساس قانون عمل کرد.

ابوذر نادری با بیان اینکه هنگامی که حقوق مردم قانونی باشد، کسی نسبت به موضوعی اعتراض نمی‌کند، افزود: مردم ما کسانی هستند که شهید و جانباز دادند و همواره نسبت به‌نظام و انقلاب پایبند هستند.

وی ادامه داد: قطعاً باید امسال با هم‌دلی و هم‌زبانی که مقام معظم رهبری در ابتدای سال فرمودند حرکت کرد تا روز به‌روز شاهد خوشی، اسلام‌گرایی و قانون‌گرایی مردم باشیم و خدایی نکرده کاری صورت نگیرد که باعث نارضایتی آنها شود.

عضو شورای اسلامی شهر دماوند بیان کرد: موضوع مشاء از طریق اعضای شورای اسلامی این شهر نیز پیگیری شده و نزدیکی نتیجه الحاقیه بودیم که با اعتراض اهالی مشاء همراه شدیم.

نادری با بیان اینکه اگر الحاقیه براساس قانونی ابلاغ شود، می‌توانیم به اهالی مشاء مجوز ساخت و ساز دهیم، ادامه داد: اکنون ساخت و ساز در این منطقه ممنوع است به‌جز کسانی که قبل از زمان تعیین‌شده برای ممنوعیت ساخت و سازها مجوز اخذ کرده باشند.

 مسئولان کشوری و استانی باید برای رفع مشکلات اهالی مشاء که دیگر از وضع به وجود آمده کلافه شده‌اند، اقدام و پیگیری‌های مکرری داشته باشند تا شعار هم‌دلی و هم‌زبانی بنی دولت و ملت بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب در شهرستان دماوند بیش از پیش به چشم آید.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار