حضرت آیت ا... نورمفیدی:
حضرت آیت الله سید کاظم نور مفیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان گفت: توجه به فعالیت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موجب تقویت بنیان توسعه در استان گلستان می گردد و تا آنجا که می توانیم باید آنها را توسعه دهیم.
کد خبر: ۳۰۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶ 01 October 2016
مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل، مشاوران و کارکنان اداره کل میراث فرهنگی با حضرت آیت اله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان بمناسبت هفته گردشگری دیدار کردند.

حضرت آیت الله سید کاظم نور مفیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های انجام شده در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: توجه به فعالیت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موجب تقویت بنیان های توسعه در استان گلستان می گردد و تا آنجا که می توانیم باید آنها را توسعه دهیم.

وی اذعان داشت: دیوار دفاعی گرگان یکی از مواریث بسیار مهم و ارزشمند استان است و اگر این دیوار احیا شود من به شما قول می دهم حتی اگر شده یک کیلومتر از آن احیا گردد می تواند برای دنیا جاذبه باشد منتهی درست، علمی و دقیق.

امام جمعه گرگان ادامه داد: مواریث فرهنگی مانند شهر تاریخی جرجان، دیوار دفاعی گرگان، منابع طبیعی و غیره که ما داریم حداقل برای خیلی از مناطق کشورمان پر جاذبه است.

حضرت آیت اله نورمفیدی بیان کرد: باید صنایع دستی روستاها احیا شود البته به فکر بازار فروش آنها هم باشیم و اینگونه نباشد که صنایع دستی روستاها تولید شود ولی بازار فروشی برای عرضه آنها نداشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: یکی از توصیه هایی که به شما دارم این است که نیروهای خود را جهت شناخت ارزش آثار تاریخی و جاذبه هایی که در استان داریم معتقد کنیم و این نیروها مومن شوند به اینکه حوزه مسوولیت آنها می تواند خیلی موثر باشد در پیشرفت شهر و استان خیلی موثر باشد و ان شالله با این امر شاهد هر چه بیشتر فعالیت هاشان در همه زمینه ها باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در ادامه به ارائه گزارش از سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداخت و با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی حوزه صنایع دستی ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در سطح استان است، افزود: اولین مرکز تخصصی با موضوع ابریشم بافی را در رامیان راه اندازی کردیم و همچنین مرکز تخصصی نمد مالی امروز در شهرستان آق قلا افتتاح خواهد شد و مرکز تخصصی نساجی را در گرگان طی چند ماه آینده افتتاح خواهیم کرد و برنامه ریزی کرده ایم در هر شهرستان یک مرکز تخصصی راه اندازی کنیم  و با برنامه ریزی ای که شده امسال حداقل 7 شهرستان های استان از مراکز تخصصی برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی در گذشته فقط به صدور پرونده اشتغال و پروانه کارگاهی پرداخته می شده است، افزود: یکی از دغدغه های حوزه صنایع دستی این بود که تولید انجام می شد اما کیفیت لازم، بسته بندی مناسب، پایانه تخصصی صادرات و... وجود نداشت و هنرمند با سردرگمی مواجه می شد اما امروز ما به این حلقه مفقوده رسیدگی کردیم و در واقع محصولی که توسط هنرمند در روستاها تولید می شود با وجود مراکز تخصصی به طور مناسب در چرخه عرضه قرار می گیرد.

ابراهیم کریمی در ادامه افزود: بحث مهم دیگر در حوزه صنایع دستی بسته بندی محصولات صنایع دستی است که این امر امسال به مرحله نهایی رسیده و همه تولیدات صنایع دستی در استان گلستان با بسته بندی به بازار ارائه می گردد.

کریمی در خصوص دیوار دفاعی گرگان که یکی از مهم ترین دغدغه های حضرت آیت اله نورمفیدی می باشد، گفت: دیوار دفاعی گرگان خوشبختانه جزء موضوعات اصلی مسوولان عالی کشور قرار گرفته و به یک دغدغه ملی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: با پیگیری های بعمل آمده پژوهشگاه میراث فرهنگی کاوش شهر تاریخی جرجان را پذیرفته و تا چند روز آینده گروه کاوش شهر جرجان کار خود را آغاز خواهد کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص موزه میراث روستایی گفت: روند اجرایی موزه میراث روستایی در قرق آغاز شده و دو ساختمان از شهرستان های کردکوی و بندرگز انتخاب و در موزه جانمایی شده و اکنون واچینی ساختمان سوم هم در کردکوی در حال انجام می باشد.

کریمی در ادامه افزود: خوشبختانه امسال برای موزه باستان شناسی گنبد کاووس اعتبار دیده شده است و عملیات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد.

ابراهیم کریمی در خصوص بافت تاریخی گرگان تصریح کرد: با توجه به اهمیت بافت تاریخی گرگان 23 ساختمان را  که در معرض خطر بودند و حائز اهمیت حیاتی هستند را شناسایی و جهت رفع خطر پیش بینی اعتبار کرده ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: امسال مصوبه  ایجاد ژئو پارک استان گلستان  که دومین ژئوپارک کشور بعد از قشم است گرفته شد و توسط مشاور منطقه قلعه میران شهرستان رامیان جهت احداث آن انتخاب شد.

کریمی بیان کرد: با توجه به اینکه مسافران و گردشگرانی که به استان گلستان سفر می کنند به دلیل سلیقه های مختلف همه آنها علاقه به استفاده از هتل ها را ندارند، خوشبختانه بوم گردی و بوم کلبه ها را در استان توسعه دادیم و امروز با مجوز هایی که صادر شده 63 بوم کلبه در جای جای استان در حال راه اندازی است تا بتوانیم پاسخگوی سلایق مختلف باشیم.

در ادامه گزارش مهندس احمد تجری قائم مقام مدیر کل و معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی اداره کل گفت: در حال حاضر 37 پروژه اقامتی و پذیرایی توسط سرمایه گذاران در دست اقدام می باشد.

وی افزود: امید است با بهره برداری از این پروژه ها 2277 تخت به ظرفیت اقامتی استان افزوده گردد و برای 1091 نفر اشتغال زایی ایجاد شود.
 


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار