کد خبر: ۳۰۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳ 24 September 2016

به گزارش تابناک یزد،فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد از رشد اعتبارات تملک دارایی کتابخانه‌های این شهرستان در سال جاری خبر داد.

 «مصطفی سالاری» در جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد با اشاره به این‌که رویکرد این فرمانداری و مجموعه دستگاه‌های فرهنگی شهرستان در بحث کتاب و کتابخوانی، رشد سرانه مطالعه در یزد است، اظهار کرد: براین اساس و به‌منظور تقویت هرچه بیشتر زیرساخت‌های کتابخوانی در شهرستان، پیش‌بینی اعتبارات تملک دارایی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در سال جاری به مبلغ پنج میلیارد ریال افزایش یافت.

وی هم‌چنین به نقش مهم خیران در ساخت، تجهیز و نگهداری کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مباحثی که در حوزه کتابخانه‌سازی باید مدنظر قرار گیرد، جهت‌دهی فعالیت‌های خیّری به سوی تجهیز و تعمیر فضاهای موجود کتابخانه‌ای است.

«رقیه دوست فاطمی‌ها» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این جلسه با قدردانی از حضور فعال اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد و پیگیری مباحث مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی، به بیان توضیحاتی در خصوص نحوه اجرای ماده 64 قانون نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور در استان یزد اشاره کرد.

وی با اشاره به این‌که مبالغ کسر شده از حساب برخی شهرداری‌های استان براساس قانون فوق، از طریق خزانه‌داری کل کشور صورت گرفته و نهاد کتابخانه‌های عمومی در روند اجرای این قانون دخالتی نداشته است، ابراز امیدواری کرد با همکاری بیش از پیش برخی شهرداری‌ها، نیازی به اجرای ماده 64 قانون نحوه تأسیس واداره کتابخانه‌های عمومی در استان یزد نباشد و نیم درصد سهم کتابخانه‌ها به موقع و به شکل کامل واریز شود.

«محسن رفیعی» رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد نیز در ابتدای این نشست مشترک گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی صورت گرفته در کتابخانه‌های شهرستان طی سال گذشته و شش‌ماهه نخست سال جاری ارائه کرد.

وی با اشاره به برگزاری سه نشست کتاب‌خوان ویژه و بیش از 100 نشست کتاب‌خوان کتابخانه‌ای در سال جاری، گفت: دومین نشست ویژه دفاع مقدس شهرستان یزد نیز پنجم مهرماه و هم‌زمان با هفته گرامی‌داشت دفاع مقدس در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شاهدیه برگزار می‌شود.

رفیعی هم‌چنین به فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های شهرستان در حوزه‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره کتاب و جوان با همکاری شهرداری حمیدیا، برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت در بیش از 50 درصد کتابخانه‌های شهرستان، برپایی کلاس‌های جمع‌خوانی و قصه‌گویی از محتوای کتاب‌ها ویژه اعضای کودک و نوجوان و همچنین برگزاری دو جلسه کارگاه آموزشی ویژه مادران خانه‌دار با موضوع «جایگاه کتاب در تربیت فرزند» در کتابخانه ایثار، از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد بوده است.

وی همچنین تکمیل طبقه زیرزمین کتابخانه شهید مطلب شفیعی به همت خیران نیک‌اندیش، بهسازی فضای کتابخانه عمومی غدیر و بهسازی فضای عمومی و بخش کودک کتابخانه حضرت زهرا(س) شهر حمیدیا را از مهم‌ترین فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته در کتابخانه‌ها طی شش‌ماهه نخست سال جاری عنوان کرد.

«محمدعلی دست افشان» مدیر عامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان در این نشست با انتقاد از عدم همراهی مسئولان استان با این انجمن در موضوع اختصاص زمین‌های فرهنگی به طرح‌های خیرساز کتابخانه‌ای، تصریح کرد: با وجود پیگیری‌ها و جلسات متعدد با مسئولان و قول‌های داده شده، هنوز هیچ زمینی به این طرح‌ها اختصاص نیافته و این امر سبب بی‌اعتمادی خیران و دور شدن این عزیزان از طرح‌های کتابخانه‌سازی شده است.

حجت‌الاسلام «عباس زارع» رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز قول مساعد داد پیگیری‌های لازم از سوی این شورا برای پرداخت کامل و به موقع بدهی‌های شهرداری یزد به کتابخانه‌ها صورت گیرد.

نامگذاری برخی میادین، تقاطع‌ها و معابر شهر یزد به نام فرهیختگان، نویسندگان و علمای شهیر یزدی و ساخت و نصب المان‌هایی با موضوع کتاب، از پیشنهادهایی بود که توسط اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد مطرح شد.

در پایان این نشست از «احمد گل‌افشان» مؤسس کتابخانه گل‌افشان یزد به‌علت ساخت، تکمیل و همراهی مستمر برای اداره این کتابخانه و هم‌چنین نماینده خیّران تکمیل‌کننده طبقه زیرین کتابخانه شهید مطلب شفیعی، تقدیر شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار