داور بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان
داور بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان با بیان این نکته که باید یک انقلاب در تئاتر صورت بگیرد، گفت: انقلاب گر این اتفاق هم باید ادبیات نمایشی باشد.
کد خبر: ۲۹۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 15 September 2016
داور بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان با بیان این نکته که باید یک انقلاب در تئاتر صورت بگیرد، گفت: انقلاب گر این اتفاق هم باید ادبیات نمایشی باشد.


 دکتر محمد عارف، افزود: از آنجاییکه ادبیات نمایشی، معماری حوزه ی نمایش را شکل می دهد تغییرات در حوزه نمایشنامه نویسی یک ضرورت اساسی به شمار می آید.

وی که مقام نخست پژوهشگری برتر در عرصه هنر دانشگاههای ایران را کسب کرده ضمن اشاره به اینکه تاکنون اجراهای عموم جای جشنوارها را نگرفته، اظهار کرد: جشنواره آخرین فانوس حضور تئاتر در کشور است که اگر نباشد چراغ آن کاملا خاموش خواهد شد.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که برگزاری کارگاه های آموزشی در حاشیه جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: کارگاه آموزشی در فستیوال خیلی موفقیت آمیز نیست چون اجراها معمولا به صورت فشرده و پشت سر هم است، معمولا رغبتی برای حضور در دوره های آموزشی از سوی شرکت کنندگان در جشنواره وجود نخواهد داشت.

وی با اعلام این مطلب که بودن کارگاههای آموزشی در کشور هم از ضروریات پیشرفت و تعالی ست، افزود: بهتر است آموزش در طول سال برای هنرمندان برنامه ریزی شود تا نتایج حاصل از آموزشهای سالانه باعث ترقی هنرمندان در فستیوالها شود. این شیوه مفید تر از آموزش کوتاه مدت و عجله ای است که در حاشیه جشنواره ای که شاید حداکثر یک سوم از هنرمندان هم در آن حضور دارند، هست.

به گفته داور بیست وهفتمین جشنواره تئاتر گلستان، در کشور متاسفانه اساسا کار علمی و پژوهشی میدانی در حوزه تئاتر ایران انجام نمی شود بنابراین خاستگاه و ریشه خوبی از این هنر در نمی آید ناگزیر همه سعی می کنند از نمایشنامه ها و رمانها و داستانهای غربی ها وام بگیرند.

نامزد قلم طلایی بین المللی سینمای مقاومت، افزود: کشور ایران به لحاظ قومی و بومی و دینی و ملی دارای متریالهای گوناگون آیینی و نمایشی ست که میتواند بن مایه های فراوان و بدیعی در عرص هنرهای دراماتیک قرار گیرد به همین نسبت استان کهن گلستان نیز به دلیل پیشینه غنی فرهنگی میتواند در هنرهای نمایشی ایران پیشتاز باشد. بنابراین پیشنهاد میکنم به کارگردانان مولف یا نویسندگان بومی که قبل از نگارش به پژوهش بپردازند و الگوهای جاودانه ای ارائه کنند. 

ایشان ضمن آرزوی خوش وقتی برای هنرمندان تئاتر گلستان، وحدت و یکدلی بین اداره کل با هنرمندان استان و انجمن نمایش استان را قابل تحسین دانست و هنرمندان را به پیشرفت های شایسته در سایه این اتفاق فرخنده دانست. 
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار