وزیر کشور:
وزیر کشور از تفویض بیش از یکصد اختیار دستگاه‌های ملی به استانداران و مدیران استانی با مصوبه هیات دولت خبر داد و گفت: استان‌ها باید قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری داشته باشند که در این راستا دولت و شخص رییس جمهور از واگذاری اختیارات به استان‌ها حمایت می‌کنند.
کد خبر: ۲۹۴۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ 12 September 2016
وزیر کشور از تفویض بیش از یکصد اختیار دستگاه‌های ملی به استانداران و مدیران استانی با مصوبه هیات دولت خبر داد و گفت: استان‌ها باید قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری داشته باشند که در این راستا دولت و شخص رییس جمهور از واگذاری اختیارات به استان‌ها حمایت می‌کنند.

دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی، روند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سه استان پایلوت را نسبتا مطلوب ارزیابی کرد و گفت: باید بدانیم که مسیر سختی پیش رو داریم و توقعات و امکانات باید متناسب با این مسیر باشد.

وی افزود: البته ما مرد سختی‌ها هستیم و ملت ایران نشان داده است که همواره با پشت سر گذاشتن مشکلات به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کرده است.

وزیر کشور در ادامه از تفویض بیش از یکصد اختیار دستگاه‌های ملی به استانداران و مدیران استانی با مصوبه هیات دولت خبر داد و گفت: معتقدم که استان‌ها توان اداره خود را دارند و هر چه اختیارات را به استان‌ها واگذار کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

وی تاکید کرد: استان‌ها باید قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری داشته باشند، چرا که یک عده معدود نمی‌توانند برای کل کشور با انواع ویژگی‌های مختلف یک برنامه واحد بنویسند.

رحمانی فضلی با بیان این که دولت و شخص رییس جمهور نسبت به واگذاری اختیارات به استان‌ها نظر مثبت دارند، افزود: دستگاه‌های ملی موظف با واگذاری اختیارات طبق مصوبات دولت هستند و اگر تاکنون در این خصوص اقدام نکرده‌اند باید اقدام کنند.

وزیر کشور با بیان این که در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه رد پاهای مهمی از تمرکززدایی دیده می‌شود، ابراز امیدواری کرد با کمک نمایندگان مجلس این رویکردها تقویت شود.

وی در ادامه با اشاره به دیدار اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب در هفته دولت، خاطرنشان کرد: بیانات معظم له در خصوص اقتصاد مقاومتی همراه با تعریف و تمجید و تاکید ایشان بر تمرکز بیشتر در این حوزه برای ما راهگشا بود.

رحمانی فضلی گفت: در گزارش‌هایی که خدمت مقام معظم رهبری ارایه می‌کنم صادقانه همه مشکلات را در کنار موفقیت‌ها ذکر می‌کنم و ایشان هم در روند کار راهنمایی‌های لازم را ارایه می‌کنند.

وزیر کشور همچنین با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد با مدیران صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی، گفت: تصمیمات خوبی در این نشست‌ها اتخاذ شده و هیچ مشکلی در همکاری با صندوق توسعه ملی و بانک‌ها نداریم.

وی بر اهمیت پروژه‌های استانی در توسعه استان و پیشبرد اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و در عین حال گفت: اقتصاد مقاومتی ویژگی‌هایی دارد که اگر پروژه‌های جاری در ذیل آن تعریف شود شاید مانع ایجاد کند و این پروژه‌ها باید سیر طبیعی خود را طی کنند.

رحمانی فضلی با تاکید بر گزارش‌گیری دقیق از پروژه‌های استانی، گفت: گزارش‌گیری به معنی کمک به رفع موانع پروژه‌هاست و این گزارش‌ها باید به وزارت کشور منتقل شود تا مشکلات و موانع افزایش نیابد.

وزیر کشور همچنین بر ارایه گزارش کار کمیته‌های نه گانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تاکید کرد و در خصوص فعالیت‌های کمیته گفتمان‌سازی با مسوولیت صدا و سیما، گفت: ساختار تمام برنامه‌های صدا و سیما باید پس‌زمینه اقتصاد مقاومتی داشته باشد و دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی هم در این راستا به صدا و سیما کمک کنند.

وی با اشاره به ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی، گفت: در مورد مشارکت مردم هم باید الگو ارایه شده و مشخص شود که مردم با چه روش‌هایی می‌توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرین باشند.

رحمانی فضلی طرح ایجاد صندوق توسعه منطقه‌ای را پیشنهاد خوبی دانست که وزارت کشور هم پیگیر تحقق آن است و از ایجاد این صندوق‌ها حمایت می‌کند.

وزیر کشور، واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش غیردولتی را اراده دولت و شخص رییس جمهور عنوان کرد و گفت: این موضوع در قانون بودجه هم پیش‌بینی شده و دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند.

وی با بیان این که احیای واحدهای نیمه‌فعال تولیدی در اولویت است، گفت: البته این واحدها باید دارای اهلیت و صلاحیت باشند و اختصاص بودجه و تسهیلات به آنها توجیه‌پذیر باشد.

وزیر کشور در بخش پایانی سخنان خود ضمن قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های استاندار آذربایجان شرقی در بحث اقتصاد مقاومتی، مدیرکل دادگستری استان و مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی را به عنوان مدیران فعال و پیگیر و بانک کشاورزی را به عنوان همکار نمونه ستاد اقتصاد مقاومتی معرفی کرد.

وی با بیان این که با وجود حجم گسترده فعالیت‌های وزارت کشور، بیش از 65 درصد از کار این وزارت‌خانه در حوزه اقتصادی است، گفت: همه دولت به دنبال این هستند که همچنان که مسایل بین‌المللی کشور حل شده مسایل اقتصادی در داخل کشور نیز به زودی حل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور هم در این نشست اظهار داشت: در فاصله سفر قبلی به استان آذربایجان شرقی تا امروز، 400 مکاتبه برای حل مشکلات واحدهای تولیدی این استان انجام شده است که 350 مورد آن همچنان در دستور کار است.

بابک دین‌پرست افزود: با تشکیل مثلث وزارت کشور، استانداری آذربایجان شرقی و واحدهای تولیدی خیلی از مشکلاتی که تصور می‌شد قابل حل نیست در این مدت حل شده است.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی با عنوان قرارگاه ولایت در وزارت کشور، گفت: ما در این قرارگاه در قید و بند زمان و مکان نیستیم و ساعت کاری همکاران ما در وزارت کشور به صورت شبانه‌روزی است.

دین‌پرست با تاکید بر تبعیت از الگوهای اخلاقی و رفتاری در وزارت کشور، گفت: با افتخار پیگیر حل مشکلات تولیدکنندگان هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان این که شعار دولت مبنی بر ایجاد امید در بین اهالی صنعت و تولید در حال تحقق یافتن است، گفت: در سه سال گذشته این باور را در بخش خصوصی استان ایجاد کرده‌ایم که دولت رقیب آنان نیست بلکه در کنار آنان و حامی و پشتیبان آنان است.

دکتر اسماعیل جبارزاده افزود: ما مشکلات بخش تولید را مشکلات خود می‌دانیم و موفقیت‌ها را متعلق به خود تولیدکنندگان و حق مصادره این موفقیت‌ها را نداریم.

وی با اشاره به این که در سال گذشته هشت نفر از تولیدکنندگان آذربایجان شرقی به عنوان صادرکننده نمونه کشوری معرفی شدند، افزود: امیدواریم در سال اقتصاد مقاومتی با تلاش صادرکنندگان، افتخار دیگری در تاریخ استان ثبت شود.

جبارزاده همچنین از پیگیری‌های وزیر کشور و معاونان و مدیران این وزارت‌خانه در حوزه مسایل اقتصادی قدردانی کرد و گفت: با همت تولیدکنندگان استان اتفاقات مبارکی در حال رخ دادن است و ان‌شاءالله خواهیم توانست اقتصاد آذربایجان شرقی را به جایگاه واقعی آن برسانیم که قطعا این امر در اقتصاد کشور هم تاثیرگذار خواهد بود.

در این نشست همچنین علی نواداد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی در خصوص عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و داود بهبودی، رییس سازمان برنامه و بودجه استان در خصوص عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی گزارش دادند.

چهار نفر از فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان منتخب استان هم در این نشست به بیان برخی از مسایل و مشکلات حوزه صنعت و تولید و پیشنهادهای خود در این زمینه پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :