جعفر شرفخانی در مصاحبه اختصاصی با تابناک ایلام؛
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان ایلام گفت:ایجاد مشاغل پایدار در بنگاه های کوچک با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت اولویت اساسی صندوق کارآفرینی امید است.
کد خبر: ۲۹۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹ 11 September 2016

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان ایلام گفت:ایجاد مشاغل پایدار در بنگاه های کوچک با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت اولویت اساسی صندوق کارآفرینی امید است.
جعفر شرفخانی درگفتگوی اختصاص با تابناک ایلام به تشریح چگونگی شکل گیری صندوق و اولویتهای اصلی آن پرداخت و اظهارکرد:مطابق مصوبه‌ي شماره‌ي 30416/1901 مورخ 26/2/1385 شوراي عالي اداري «صندوق اشتغال، ازدواج و مسكن مهر امام رضا(ع)» از ادغام صندوق قرض‌الحسنه‌ي توسعه‌ي اشتغال روستايي و صندوق ازدواج جوانان در صندوق حمايت از فرصت‌هاي شغلي ايجاد ‌گرديد ليكن بر اساس قانون تنظيم بازار غير متشكل پولي مصوب 22 دیماه93مجلس شوراي اسلامي، كه اشتغال به عمليات بانكي توسط اشخاص حقيقي يا حقوقي تحت هر عنوان و تاسيس و ثبت، تحت هر گونه تشكل، براي انجام عمليات بانكي، بدون دريافت مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران را ممنوع كرده است و از آنجا كه بر اساس بخشنامه بانك مركزي در سال 1391 مبني بر جلوگيري از فعاليت موسسات مالي و صندوق‏هايي كه از اسم ائمه(ع) بهره مي برند تغيير نام و بازنگري در نحوه پرداخت و جامعه هدف مورد حمايت صندوق، ضرورت يافت.

وی ادامه داد:لذا در اسفند ماه سال 1393  پس از بحث و بررسي الزامات شوراي پول و اعتبار و بخشنامه بانك مركزي، موضوع تغيير نام صندوق مهر امام رضا(ع)  به تصويب هيأت امنا رسيد و با صدور مجوز از سوي بانک مرکزي از اين پس اين صندوق با عنوان صندوق کارآفريني اميد به تداوم فعاليت پرداخت.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان ایلام ادامه داد:صندوق کارآفريني اميد، بر اساس رويکردِ جديدِ حمايت ازکسب و کارهاي خرد بازارمحور با روش تأمين مالي خرد ، وظايف مهم و مغفول مانده اي را در زنجيره حمايت هاي دولتي از توليد در بخش خصوصي بر عهده خواهد داشت.
شرفخانی متذکر شد:براي تببين اين نقش، لازم است با نگاهي گذرا به تلاش هاي همسو با تأسيس چنين نهادهايي در کشورهاي همگن و روبه توسعه پرداخته شود.

این مسئول ایلامی اظهار داشت:در سالهاي اخير برنامه‌هاي حمايتي و ادبيات پيرامونيِ كسب وكارهاي خرد در کشورهاي گوناگون جهان با ساختار اقتصادي متفاوت رشد چشمگيري داشته است. اين کسب و کارها که با اهداف کاهش فقر، کمک به افزايش توليد کالا و خدمات منطقه اي و مقابله با بيکاري در سياستگذاري کشورها جايگاه درخوري يافته است. اين شيوه از تأمين مالي تا آنجا در پيشبرد اهداف توسعه اي کشورها اهميت دارد که بنياد صلح نوبل براي تلاش در نهادينه ساختن آن جايزه صلح اعطا مي کند و سازمان ملل سالي را به نام اعتبارات خرد نامگذاري ميکند.
 
مدیر صندوق امید در ایلام بیان داشت:براساس آمارIFC  امروزه بيش از 500 ميليون نفر از افراد کم درآمد در سراسر دنيا با استفاده از اعتبارات خرد و با معيارهاي پيشگفته به اداره کسب وکار اقتصادي به‌صورتي سودآور مشغول هستند که نشان دهنده توان تأثيرگذاري اين گونه اعتبارات در صورت تخصيص هدفمند آن مي باشد. به نظر اين نهاد مرجع، اعتبارات خرد بايد به‌صورتي پايدار با استفاده از راه حل هاي  نوين و آزموده شده نظيرخوشه ها، شبکه سازي، زنجيره هاي توليد و به عبارت ساده تر توليد بازارمحور مورد استفاده بنگاه‌هاي خرد قرار گيرد.

جعفر شرفخانی تصریح کرد: در کشور ما تجربه‌هاي نسبتاً مناسب ولي پراکنده اي در ارتباط با اعتبارات خرد وجود دارد. آمارهاي رسمي بيانگر آن است که در حال حاضر حدود 6000 صندوق قرض‌الحسنه خصوصي در کشور فعال هستند.

وی افزود: محور اصلي فعاليت صندوق‌هاي قرض‌الحسنه ارائه اعتبارات خرد، بدون سود و صرفاً براساس کارمزد کم به متقاضيان است که عمدتاً با هدف کارگشائي صورت مي‌گيرد. اما بر اساس الگوهاي موفق جهاني با عدم شکل‌گيري نهادهاي تخصصي دو سويه، امکان پاسخگوئي به تقاضاهاي بي‌شمار اعتبارات خرد کارآفرينانه  با مدل پيشگفته وجود ندارد.  صندوق کارآفريني اميد (صندوق مهر امام رضا(ع) سابق) تنها نهاد مالي تخصصي با ابعاد کامل حمايتي  در کشور است ‏که ‏در دو زمينه تأمين مالي خرد  و حمايت از کسب و کارهاي خرد به صورت کاملاً تخصصي فعاليت مي‏نمايد. اين صندوق به عنوان بزرگترين صندوق حمايتي از فعاليت هاي کارآفرينانه در مقياس خرد در سال‌هاي اخير، فعاليت‌هاي خوبي در جهت توسعه فرهنگ اعتبارات خرد در کشور انجام داده است. از جمله با ايجادبيش از 700 هزار فرصت شغلي جديد، توانسته کمک خوبي به ارتقاء کارآفريني در سطح خرد نمايد. از جمله برنامه هاي بسيار اساسي و نوآورانه (در ايران) که اخيراً در اين صندوق در دستور کار قرار گرفته و وارد فاز اجرا شده، گذار از پرداخت هاي انفرادي به پرداخت هاي شبکه اي، ايجاد زنجيره هاي ارزش، برندسازي و پرداخت در قالب زيرشاخه هاي شبکه فروش برندها و مواردي از اين دست براي حصول از پايداري کسب و کارها و به تبع آن تثبيت چرخه بازپرداخت با توجه به فزوني مستمر دايره تقاضا مي باشد.

شرفخانی در خصوص ماموریت اصلی این صندوق اظهار داشت:مأموريت صندوق کارآفريني اميد تجهيز سپرده هاي خرد مردم و تلفيق آن با اعتبارات دولت، شناسايي جوانان واجد شرايط، توانمندسازي آنان و کمک در ايجاد کسب وکارهاي خرد کم سرمايه و کاربر با محوريت فعاليت هاي کارآفرينانه، نيازهاي منطقه اي، توسعه کسب و کارهاي IT محور؛ بر اساس شيوه هاي جهاني شبکه سازي کسب و کارهاي بازارمحور  نظير خوشه ها و زنجيره هاي ارزش در کشور براي اطمينان از پايداري کسب و کارها و هدفمندي تسهيلات پرداختي مي باشد.

شرفخانی ادامه داد:از جمله اهداف صندوق کارآفرینی امید، ایجاد بنگاه‌های کوچک و خرد و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارای مدرک فنی و مهارتی با پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد و دوره بازپرداخت ۳ تا ۵ ساله است.

وی سه استراتژی مهم صندوق کارآفرینی امید را حمایت از تولید بازار محور، ایجاد و توسعه صندوق‌های خرد محلی و توسعه مشارکت خیرین عنوان و اظهار کرد در راستای استراتژی حمایت از تولید بازارمحور هم بازار فروش و هم بازار مصرف محصول دیده می‌شود و منبع تولید محصول هم با توجه به ظرفیت‌های محلی تعریف شده است.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان ایلام اضافه کرد: دومین استرانژی این صندوق است که عمدتا برای زنان روستایی و ماندگاری آنها در این مناطق دیده شده و تا ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تعداد ۱۸ صندوق خرد محلی در صندوق کارآفرینی امید شهرستان‌های استان ایلام دایر شده است.

شرفخانی با اشاره به اینکه سومین استراتژی صندوق کارآفرینی امید، توسعه مشارکت خیرین است، خاطرنشان کرد: در این راستا اقدامات و پیگیری‌هایی از طریق ارتباط گیری با سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، فرمانداری شهرستان‌های استان و سازمان‌های مردم‌نهاد خیریه در خصوص شناسایی خیرین اشتغال‌زا صورت گرفته که طرح کسب و کار «موسسه خیرین عطر آل یاسین» ۱ میلیارد ریال جهت راه‌اندازی فروشگاه مواد غذایی در قالب کارفرمایی و ایجاد اشتغال برای معلولین اختصاص داده است.

وی در خصوص طرح‌های مشارکتی و غیرمشارکتی روستایی نیز گفت: در مورد طرح‌های مشارکتی و غیرمشارکتی روستایی که موضوع تفاهم‌نامه با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور است ۳ طرح شامل «شرکت تعاونی دانش‌بنیان کشت و فرآوری گیاهان دارویی»، «شرکت بسته‌بندی محصولات کشاورزی و خشکبار» و «شرکت کشت باغداران آلامتو» مصوب شده که با کلیات آنها موافقت و در صورت تکمیل پرونده به مراحل پرداخت ارجاع داده می‌شوند.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان ایلام با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید این استان در بحث عملکرد در ۶ ماهه نخست سال گذشته جزء ۳ استان برتر کشور شناخته شده است، تاکید کرد: کسب این موفقیت در بخش پرداخت تسهیلات، جذب منابع، پرداخت ازدواجی و صرفه‌جویی در منابع و مصارف است.

شرفخانی ادامه داد: همان طور که در اهداف اساسی صندوق مشخص شده است تمام پرداختی‌های صندوق کارآفرینی امید در قالب قرض‌الحسنه بوده که منجر به ایجاد اشتغال و پایداری آن شده است چون پرداخت صرف تسهیلات مدنظر نیست بلکه اشتغال پایدار و ادامه آن با توجه به برکت ناشی از نگاه قرض‌الحسنه‌ای به موضوع متوجه اکثر کارفرمایان و دریافت‌کنندگان تسهیلات شده است.

وی یادآور شد: تسهیلات این صندوق نقش مهمی در زمینه ایجاد اشتغال در جامعه دارد به طوری که طبق بررسی گزارش واحد نظارت، ۹۲ درصد از پرداخت‌های صندوق منجر به پایداری شغل و ایجاد درآمد و معیشت برای خانوارها شده است.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان ایلام اظهار کرد: این عدد نشان می‌دهد که هدفمندی پرداخت‌ها که مدنظر مدیر عامل صندوق کشور است در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نیز ادامه دارد و اقساط بلندمدت با نرخ سود پایین و حمایت و مشاوره فکری و شغلی به دریافت کنندگان تسهیلات قرض‌الحسنه سبب شده که اشتغال پایدار ایجاد شود.

شرفخانی اظهار کرد: در سال گذشته صندوق کارآفرینی امید استان ایلام ۲۱ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان در حوزه کارفرمایی، خوداشتغالی و مشاغل خانگی اعتبار داشته که با صددرصد اعتبار برای ۱ هزار و ۲۸۹ نفر با ۱ هزار و ۷۰ فقره تسهیلات، اشتغال ایجاد کرده است.

جعفر شرفخانی ادامه داد: در 5 ماه اول سال 95 هم تعداد 988 فقره تسهیلات به مبلغ بیش از 19 میلیارد و 700 میلیون تومان در بخش اشتغال و 934 فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان ایلام در ادامه به تعدادی از پروژه های اجرا شده با مشارکت این صندوق اشاره کرد و گفت: چندین کارگاه تولید قالی و گلیم،رستوران سنتی،کارگاه تولید درب و پنجره ، چندین فروشگاه مختلف و کارگاه تولیدی ، حمایت از تولید، بسته‌بندی و فروش فرآورده‌های دامی و لبنی، حمایت از ایجاد و راه‌اندازی غرفه‌های پایانه مرزی مهران، ایجاد بازارچه صنایع دستی، کاشت زعفران توسط فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی، ایجاد دهکده پرندگان بومی، تولید پوشاک و شابلون کاری روسری، تفاهم‌نامه ساماندهی مصنوعات چرمی با توجه به ظرفیت استان و تفاهم‌نامه با تاکسیرانی استان برای ۷۷ دستگاه تاکسی در ناوگان شهری بخشی از فعالیت‌های  صندوق کارآفرینی امید در استان ایلام بوده است.

جعفر شرفخانی اسفندماه سال 93 به سمت مدیریت عامل صندوق کارآفرینی مهر امید استان ایلام انتصاب گردید و در این مدت  خدمات ارزنده ای به بخش اشتغال استان ارائه کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار