معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران مصمم به گسترش تعاملات کاری با سازمان یونسکو و سایر سازمان‌های جهانی برای توسعه پایدار گردشگری است
کد خبر: ۲۹۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 08 September 2016
به گزارش تابناک به نقل ازخبرنگار مهر،مرتضی رحمانی موحد در مراسم افتتاح کارگاه آموزشی بین المللی «مدیریت گردشگری پایدار  در محوطه های میراث جهانی» که در هتل لاله کاروانسرای شاه عباسی بیستون برگزار شد،اظهار داشت: مقوله گردشگری با گستره جهانی بسیار حائز اهمیت است و سبب پویایی اقتصاد خواهد شد.
وی گردشگری را امری مهم و اثرگذار در توسعه پایدار و اشتغالزایی و حمایت از آثار طبیعی دانست و افزود: صنعت گردشگری امروز به عنوان عاملی برای ریشه کن کردن فقر و توانمندسازی زنان و پایداری محیط زیست شناخته می‌شود و ایران از ظرفیت بالایی در این زمینه برخوردار است.
رحمانی موحد با اشاره به ثبت ۳۱ هزار اثر ملموس و ناملموس در کشور گفت: ۲۱ اثر تاریخی نیز در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.
وی گردشگری را حوزه‌ای مرتبط با مقوله اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی دانست و بیان کرد: این حوزه نیازمند توجه خاصی است و تداوم و پایداری صنعت گردشگری در نتیجه بهره برداری متوازن و مدیریت شده از منابع منطقه کسب می‌شود.لزوم توجه به ظرفیت گردشگری محلی در ایجاد فرآیند توسعه پایداررحمانی موحد با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت گردشگری محلی در ایجاد فرآیند توسعه پایدار گفت: صنعت گردشگری نیاز به مدیریت پایدار و برنامه ریزی توسعه و بازاریابی به عنوان جاذبه های گردشگری است.
وی تحقق اهداف مذکور را منوط به فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری دانست و گفت: در این راستا مدیریت، تخصص و تعمیم و آموزش نیروهای مجرب مورد نیاز است.رحمانی موحد به کارگیری نیروی کار محلی در بحث صنعت گردشگری را سبب کاهش بیکاری دانست و گفت: تعالی، توسعه و ارتقا جایگاه آثار و محوطه تاریخی در سایه رویداد محور بودن سیاست گذاری ها محقق می‌شود و گردشگری نسبت بسیار نزدیکی برای مدیریت با این رویدادها دارد.
وی بیان کرد: مصمم به گسترش تعاملات کاری با سازمان یونسکو و سایر سازمان‌های جهانی برای توسعه پایدار گردشگری در کشور هستیم.
اسپانیا سالانه ۷۰ میلیون گردشگر داردهمچنین در این نشست کارلوس نفر دوم سفارت اسپانیا در ایران اظهار داشت: حضور اسپانیا در این نشست حائز اهمیت بوده و گامی مهم برای توسعه گردشگری در این کشور است.وی بیان کرد: ایران قصد دارد که از آمار ۵ میلیونی گردشگر به ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۰ برسد و البته نیل به این هدف چالش  بسیار بزرگی است اما اطمینان داریم که ایران ظرفیت  لازم را برای رسیدن به این هدف دارد.
کارلوس افزود: این مسئله که ایران از ظرفیت هایش به عنوان مزیت رقابتی  استفاده کند بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است  و ظرفیت موجود و مزیت رقابتی میراث فرهنگی مهم است.وی گفت: ۲۱ سایت میراث فرهنگی در فهرست یونسکو داریم و ایران می تواند در کل منطقه جایگاه ویژه فرهنگی  داشته باشد.
این مسئول افزود:برای توسعه صنعت گردشگری باید بازیگران بین المللی از جمله دفتر یونسکو و سفارت اسپانیا و به ویژه دولت اسپانیا  وارد شوند و  دولت اسپانیا خرسند خواهد بود که تجربیات خود در زمینه گردشگری را در اختیار ایران قرار دهد.
وی بیان کرد: کشور اسپانیا ۷۰ میلیون گردشگر در سال دارد و این تعداد گردشگر درآمد ۶۰ میلیارد دلاری در سال برای اسپانیا دارد که به اندازه ۱۳ درصد تولید ناخالص ملی است همچنین ۱۵ درصد مشاغلی که در اسپانیا سالانه تولید می شود متعلق به بخش گردشگری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار