عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران درباره فروش قسطی مسکن گفت: به منظور رونق بازار و خروج از رکود، انبوه سازان تصمیم گرفتند طرح فروش اقساطی را اجرایی کنند که با این کار احتمال خانه دار شدن متقاضیان افزایش می یابد.
کد خبر: ۲۹۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 07 September 2016
ایرج رهبر با بیان این مطلب اظهار کرد: به منظور فروش اقساطی مسکن و برای ایجاد اعتماد بین فروشنده و خریدار مقرر شده بود که بانک مسکن به عنوان کارگزار معامله و وصول اقساط و مسائل حقوقی قراردادها را تضمین کند که این بانک درخواست 5درصد کارمزد کرد که مورد قبول واقع نشد و پس از مذاکرات مقرر شد که بانک مسکن 2.3درصد کارمزد دریافت کند.

وی تصریح کرد: شرط و شروط بانک مسکن برای این کاربسیار دست و پاگیر بود و از سوی دیگر بانک اعلام کرد که فقط تا سقف 150 میلیون تومان اصل و فرع اقساط را اگر با تأخیر مواجه شود، تضمین کرده و آن را به فروشنده پرداخت می‌ کند برای نمونه وقتی قیمت یک ملک 600 میلیون تومان است و خریدار 200 میلیون آن را پرداخت می‌ کند و 400 میلیون می‌ ماند، چگونه بانک مسکن فقط 150 میلیون تومان آن را تضمین می‌ کند با توجه به این مساله تضمین بان مسکن منتفی شد.

رهبر خاطر نشان کرد: با توجه به زیاده خواهی بانک مسکن و اینکه بانک مسکن در فروش اقساطی شفاف سازی نکرده؛ انبوه سازان تصمیم گرفتند تعدادی از خانه های خود را بدون واسطه به فروش برسانند که با این کار و با ایجاد اعتماد بین دو طرف دیگر نیازی به اعتماد سازی بانک مسکن نیست.

وی توضیح داد: برای اینکار بخشی از مبلغ مسکن به صورت اقساط از خریداران دریافت می شود به طوری که هم فروشنده و هم خریدار به هم اعتماد کرده و مبالغ اقساط تعیین می شود.

وی بیان کرد: دو روش وجود دارد یک پیش فروش مسکن به این صورت که واحدها حداقل 70-75 درصد ساخته شده باشند و خریدار مبلغی را نقدی می پردازد و بقیه را با توافق فروشنده و به صورت اقساط پرداخت می کند؛ روش دیگر فروش واحدهای ساخته و تکمیل شده است و طرفین پس از توافق به دفترخانه مراجعه کرده و قرارداد خود را ثبت قانونی می کنند.

رهبر عنوان کرد: سازنده ها و فروشندگان انجمن های مسکن سراسر کشور از طریق یک سامانه واحدهای مورد نظر خود را برای فروش اطلاع رسانی کرده و اطلاعاتی نظیر متراژ، قیمت نهایی، پیش پرداخت ها، میزان اقساط و مدت زمان بازپرداخت و ... را در این سامانه درج کرده و خریداران با توجه به توان اقتصادی خود اقدام به ثبت تمایل خود کرده و پس از مذاکره با فروشنده اقدامات قانونی در دفترخانه ثبت می شود.

وی تاکید کرد: میزان سود فروش اقساطی مسکن در این طرح 4درصد کمتر از سود بانکی است برای نمونه اگر بانک مسکن برای فروش قسطی خانه سود 18 درصد دریافت می کند در این طرح خریدار ملزم به پرداخت اقساط با سود 14 درصد است برای نمونه خریدار 200میلیون از ارزش یک مسکن 500میلیونی را نقدی پرداخت  می کند و برای پرداخت 300میلیون باقی مانده سود 14درصد در نظر گرفته می شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران گفت: این طرح به خانه دار شدن تعداد زیادی از متقاضیان منجر خواهد شد اما اگر از این طرح استقبال نشود اصلا نمی توان نسبت به رونق بازار مسکن و ... امیدوار بود زیرا در این طرح متقاضیان خرید مسکن به جای پرداخت ماهانه یک تا 2 میلیون تومان اجاره خانه، اقدام به پرداخت اقساط واحد مسکونی متعلق به خود کرده و از اجاره نشینی نیز رها می شوند.

وی خاطر نشان کرد: سالانه در کشور به یک میلیون و 500 هزار واحد مسکن نیاز است که برای تامین آن باید تولید را تقویت کرده و هزینه ساخت را کاهش دهیم.

گفتنی است برای تسهیل فروش واحدهای مسکونی در تمام استان‌ها تا اوایل شهریور بانک اطلاعاتی واحدهای انبوه‌سازان راه‌اندازی می‌شود تا مردم بتوانند به آسانی از وضعیت همه پروژه‌های قابل‌خرید آگاه شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار