کارگاه پوستر نقش بهشت در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور هنرمندان و طراحانی از استان‌های کشور به مدت سه روز فعالیت خود را آغاز کرد.
کد خبر: ۲۷۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵ 17 August 2016
به گزراش تابناک قم، به نقل از ستاد خبری کارگاه پوستر نقش بهشت، حجت‌الاسلام صفر فلاحی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در مراسم آغاز به کار کارگاه کشوری پوستر نقش بهشت که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: حرکت زیبایی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) و با حضور هنرمندان متعهد و عزیز کشور در حال شکل گیری است و سنگ بنای خوبی برای ارتباط جامعه هنری با آستان‌های مقدس خواهد شد.

وی با بیان اینکه آستان‌های مقدس از دیرباز مهد علم و هنر بوده‌اند و جلوه‌های زیبای هنری در این حرم‌ها از گذشته‌های دور جلوه‌گری می‌کند، اظهار کرد: این اقدام ارزشمند را به عنوان یک فرهنگ سازی و تحکیم ارتباط جامعه هنری و آستان‌های مقدس می‌دانیم و بدون تردید آثاری که خلق خواهد برای مجموعه‌های دیگر نیز الهام بخش خواهد بود.

معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه چنین آثاری در معماری و شهرسازی ما نیز می‌تواند اثرگذار باشد، اظهار کرد: در آستان‌های مقدس شاهد هستیم که از رنگ‌ها، معماری و طراحی‌های آرامش بخش استفاده شده است؛ به تعبیر قرآن کریم باید خانه‌های ما به شکلی باشد که نشان دهنده قبله باشد و با برگزاری چنین کارگاه‌هایی می‌توان به خلق آثار هنری و همچنین توجه به معماری اسلامی در شهرسازی و معماری در جامعه کمک کرد.

وی افزود: برگزاری کارگاه نقش بهشت را به عنوان یک نقطه آغاز به فال نیک می‌گیریم و از زحمات برگزار کنندگان این کارگاه تقدیر می‌کنیم و امیدواریم که آستان قدس رضوی، آستان احمد بن موسی(ع) و بقاع متبرکه از این هنر و حضور هنرمندان نهایت استفاده را کرده و در معماری خود به سبک معماری اسلامی و ایرانی باز گردیم.

حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه بدون تردید به مرور زمان بلایای طبیعی و یا طرح‌های توسعه آثار، خطوط و نقوش هنری آستان‌های مقدس را در معرض خطر می‌دهد، اظهار کرد: باز آفرینی و نقش آفرینی توسط هنرمندان به مستندسازی بسیار قوی در این بخش منجر شده و این آثار هنری به عنوان یک سرمایه برای آینده در مسیر الهام گیری و یا بازآفرینی حفظ خواهد شد.

استفاده از نمادهای اسلامی را باید جدی گرفت

هادی محمودنژاد، کارشناس فنی و مهندسی آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز در این مراسم در سخنانی گفت: کارگاه پوستر نقش بهشت فعالیت فرهنگی ارزشمندی است که در دهه کرامت در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برنامه ریزی شده و از به مدت سه روز فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: ارزش این فعالیت فرهنگی از این حیث قابل توجه است که جمعی از هنرمندان متعهد پا در این عرصه گذاشتند تا نقوش و آرایه‌های معماری حرم مطهر را در طراحی‌های خود بگنجانند.

کارشناس فنی و مهندسی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: نقوش و اشکال هنرهای چهارگانه متعددی در آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) به چشم می‌خورد که در نوع خود کم نظیر و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه هنرهای ارزشمندی در معماری حرم مطهر نگاه هر زائری را به خود جلب می‌کند، بیان داشت: مقرنس کاری، انواع کاشی کاری، گچ بری، آئینه کاری و خطاطی از جمله آثار ارشمند موجود در معماری حرم مطهر است.

محمودنژاد ادامه داد: نمادگرایی یکی از شاخص‌های اصلی طیف‌های مختلف است که بهره‌برداری بسیاری از آن می‌شود که به عنوان نمونه صهیونیست‌ها را می‌توان مثال زد که در این راستا از نمادها در فعالیت‌های خود سوء استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: استفاده از نمادهای اسلامی را باید جدی گرفت و در عرصه شهرسازی و معماری نیز باید بهره برداری از نمادهای اسلامی را مدنظر قرار دهیم.

کارشناس فنی و مهندسی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه حفظ و حراست از نمادهای اسلامی امری ضروری است، افزود: برگزاری کارگاه‌های هنری همچون کارگاه کشوری پوستر نقش بهشت تسلط هنرمندان را بر نمادها و ارائه‌های معماری اسلامی بیشتر می‌کند.

در مراسم افتتاحیه کارگاه پوستر نقش بهشت دو تن از اساتید رشته‌های طراحی و گرافیک نیز سخنرانی کردند و پس از آن هنرمندان حاضر در این کارگاه از نقاط مختلف حرم مطهر دیدن و عکاسی کردند تا از نقوش و آرایه‌های معماری حرم در طراحی‌های خود استفاده کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار