حجم بالای ورود خودروهای شخصی به خیابان های قم طی سال های اخیر مشکلات متعددی را ایجاد کرده،این در حالی است که قم سال هاست از ضعف در بخش زیرساخت های حمل و نقل عمومی رنج می کشد و هنوز هم آینده پروژه های منوریل و مترو نیز مشخص نیست.
کد خبر: ۲۷۹۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰ 17 August 2016
به گزارش تابناک قم، کشور ما در بین سایر کشورهای تولید کننده خودروی جهان در رتبه سیزدهم قرار گرفته است و طبق آمارها تعداد این تولیدات در سال به یک میلیون خودرو می رسد،چنین حجم گسترده ای از تولیدات خودرو در صورتی که بدون پشتوانه و تنها برای ایجاد سود باشد مطمئنا مشکلاتی را نیز به وجود خواهد آورد.

در عین حال اکثر شهرهای کشور ما با مشکلات زیر ساختی فراوانی در بخش ترافیک روبرو هستند و سرازیر شدن تعداد بسیار زیادی از خودروها در طول سال در این شهرها معضلات ترافیکی بسیاری را ایجاد کرده ،به عنوان مثال در شهر قم که بیش از یک میلیون جمعیت دارد سالانه 40 هزار خودروی شخصی به خیابان های باریکش  اضافه می شود که چندان خبر خوشایندی نمی تواند باشد.

البته این آمارها سال گذشته از سوی مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم اعلام شد،در این خبر آمده بود که قم نسبتا از شهرهای متراکم است و سالانه 40 هزار خودروی شخصی به قم اضافه می‌شود و 73 درصد خانوارهای قمی بیشتر از گذشته صاحب خودروی شخصی شده‌اند.

مطمئنا هر سالی را که پشت سر می گذاریم بر حجم این خودروها بیشتر افزوده می شود و خانوارهای بیشتری نسبت به گذشته صاحب خودرو می شوند،این حجم از افزایش خودروهای سواری در شهر قم یکی از عوامل مهم ایجاد ترافیک های سنگین شده است،بسیاری از شهروندان قمی نسبت به این حجم ترافیک در خیابان های باریک قم انتقاد دارند و این موضوع را مطرح می کنند که سالهاست خیابان های قم به همین وضعیت باقی مانده اند و فقط برحجم خودروها افزوده می شود و عرض خیابان ها هیچ تغییری نمی کند.

چنین اظهارات مشخصی حتی اگر غیر کارشناسی باشد مطمئنا غیر واقع نخواهد بود چرا که بسیاری از خیابان های اصلی قم نسبت به 50 سال گذشته هیچ تغییر خاصی نکرده اند در حالی که این خیابان ها در سال های دور شاید برای هزار خودرو طراحی شده بود اما در حال حاضر تعداد خودروهایی که در داخل شهر تردد می کنند قابل شمارش نیستند.

از طرفی این معضلات به وجود آمده باعث کلافگی مردم شده است و برای حل آن نیاز به راه حل اساسی است،در کشورهای توسعه یافته قدم مهمی که برای حل معضل ترافیک برداشته شده این است که به حمل و نقل عمومی اهمیت بسیاری قائل شده اند و با ایجاد مترو و منوریل و سایر سیستم های حمل و نقل عمومی تا جایی که توانسته اند از حجم ورودی خودروها به سطح شهر جلوگیری کرده اند در حالی که در شهری مانند قم این سیستم از ضعف عمیقی برخوردار است.

اگرچه طی سال های اخیر شهر های بزرگی مانند تهران تحولات عظیمی را در این راستا تجربه کرده اند و راه اندازی ایستگاه های متعدد مترو و خطوط اتوبوس های سریع السیر از جمله همین پیشرفت ها است اما شاید در شهری مانند قم 20 درصد مردم تنها از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و سایر مردم ترجیح می دهند با خودروی شخصی سفرهای درون شهری خود را انجام دهند.

در عین حال ضعف زیر ساخت های حمل و نقل عمومی که به ازای هر 3600 نفر یک دستگاه اتوبوس در قم وجود دارد تنها گوشه ای از دردهای یک شهر میلیونی است،اگر چه تلاش های برای ارتقاء ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده اما کافی نبوده است،از طرفی آینده پروژه های مترو و منوریل نیز هنوز مشخص نیست و معلوم نیست که چه زمانی این پروژه ها تکمیل خواهند شد تا مردم از آنها بهره ببرند،شاید راه اندازی مترو در حجم وسیعی بتواند مرهمی بر این زخم ها باشد.

با این حال ماه های پایانی تابستان سال 95 نیز در حال سپری شدن است و با آغاز کار مدارس حجم ترافیک خیابان ها دو برابر خواهد شد،اگر وضعیت به همین صورت باقی بماند و طرح ها و یا بهسازی های خیابان ها انجام نشود باید منتظر معضلاتی بدترین از این باشیم.

منبع: قم فردا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار