مروری بر روزنامه های چهارشنبه 27 مردادماه،
برخی از روزنامه های امروز موضوع حضور برخی هواپیماهای روسی را در پایگاه هوایی همدان را در کانون توجه قرار داده اند. این در حاغلی است که سالروز کودتای 28 مرداد و همچنین ادامه دعوای زودهنگام انتخاباتی از دیگر موضوعات مهم امروز است.
کد خبر: ۲۷۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 17 August 2016

برخی از روزنامه های امروز موضوع حضور برخی هواپیماهای روسی را در پایگاه هوایی همدان را در کانون توجه قرار داده اند. این در حاغلی است که سالروز کودتای 28 مرداد و همچنین ادامه دعوای زودهنگام انتخاباتی از دیگر موضوعات مهم امروز است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصولگرا فقط به خبر حضور هواپیماهای روسی پرداخته اند. این در حالی است که اصلاح طلبان این موضوع را تحلیل کرده اند.



در همین زمینه روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« پرواز بمب‌افکن‌های روسی از همدان به حلب » نوشت:« روس‌ها بمب‌افکن‌های خود را در پایگاه هوایی نوژه همدان مستقر کرده‌اند تا در زمان و هزینه حمله به داعش صرفه‌جویی شود. این آخرین جلوه از همکاری‌های ایران و روسیه است که در دو هفته گذشته به‌جد در دستور کار بوده است. جنگنده‌های روسی در حالی در ایران مستقر شده‌اند که مقامات ایرانی همواره بر موضع خود در رابطه با سوریه و ادامه کمک‌های مستشاری به این کشور تأکید کرده‌اند. برهمین‌اساس حفظ آتش‌بس یکی از محورهای مورد مذاکره در دیدارهای اخیر مقامات ایرانی و روس بود. بنا بر آنچه در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است، تهران و مسکو در دیدارهای بوگدانف با ظریف و جابری‌انصاری در مورد حفظ آتش‌بس در سوریه و ادامه مبارزه سازش‌ناپذیر علیه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره در سوریه تأکید و توافق کرده‌اند.

از نوژه تا حلب

پایگاه هوایی شهید نوژه در استان همدان، همان‌جایی است که در تیرماه سال ١٣٥٩ به‌عنوان محل شروع کودتایی از سوی افسران نیروی هوایی شاهنشاهی در نظر گرفته شده بود كه در نزدیکی رادار مهم سوباشی قرار گرفته و محل استقرار جنگنده‌های اف-۴، اف- ٥ ساخت آمریکا و میگ ۲۹روسی است. این پایگاه هوایی که در جنگ هشت‌ساله مقابل عراق اهمیت بسیاری داشت، اکنون میزبان بمب‌افکن‌های دوربرد TU-٢٣M٣ و جنگنده‌های SU-٣٤ اوت روسی است. وزارت دفاع روسیه، این موضوع را تأیید و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای مذکور تاکنون با حملات خود انبار عمده سلاح داعش را در نزدیکی شهر حلب نابود کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه همچنین با انتشار ویدئویی از پرواز هواپیماهایی که از پایگاه نوژه برخاسته‌ بودند اعلام کرد که داعش و جبهه النصره را در اطراف شهرهای حلب، دیرالزور و ادلب و همچنین سه نقطه فرماندهی جنگ و اردوگاه‌های آموزشی را در حلب، الباب و دیرالزور هدف قرار داده و به‌این‌ترتیب تعداد قابل‌توجهی از تروریست‌ها را به هلاکت رسانده‌اند.

گفتنی است که پارلمان روسیه نیز دیروز آمادگی خود برای تصویب توافق‌نامه استقرار گروه هوایی در ایران را اعلام کرد. ویکتور اوزروف، سناتور عضو کمیته امنیت پارلمان روسیه، در مصاحبه با ریانووستی، ضمن تأکید بر اینکه یک توافق‌نامه با ایران (شبیه توا‌فق‌نامه با سوریه) برای استقرار نیروی هوایی روسیه لازم است، گفت: «من فکر می‌کنم که شورای فدراسیون روسیه حاضر است تا این تصمیم را اتخاذ کند». لازم به یادآوری است که هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، طرح استقرار گروه نیروی هوایی این کشور در خاک سوریه را به پارلمان برای تصویب نهایی ارائه کرده بود.

اکنون استقرار جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی نوژه احتمال رسیدن به چنین توافق‌نامه‌ای با ایران را تقویت می‌کند. آنها می‌خواهند هواپیماهای خود را به خاطر کاهش درخورتوجه زمان پرواز در ایران مستقر کنند. بمب‌افکن‌های دوربرد روسی پیش از این حملات خود را از پایگاه موزدوک روسیه انجام می‌دادند و باید مسافت ٢٠٠٠کیلومتری برای رسیدن به حریم هوایی سوریه را طی می‌کردند؛ درحالی‌که استقرار در همدان حداقل ٦٠ درصد از زمان لازم را کاهش می‌دهد و مسافت به

٧٠٠ کیلومتر کاهش می‌یابد. البته ارتش روسیه هنوز اعلام نکرده است که چه تعداد از جنگنده‌هایش قرار است از پایگاه هوایی همدان پرواز کنند.

آن‌طور که خبرگزاری اینترفکس گزارش داده است، وزارت دفاع روسیه درخواستی را به ایران و عراق فرستاده و از این کشورها خواسته است تا از حریم هوایی‌شان برای پرتاب موشک‌های کروز به سوریه استفاده کند. ژنرال ولادیمیر کومویدف، رئیس کمیته دفاع مجلس دومای روسیه، نیز معتقد است که ایران و عراق کریدور پرتاب موشک‌های کالیبر به سمت سوریه را فراهم خواهند کرد. »

 

جنجال زودهنگام بر سر انتخابات

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان« جنگ زرگری عبور از روحانی برای فرار از وعده‌های بر زمین مانده» نوشت:« این روزها در روزنامه‌های زنجیره ای جنگ زرگری تحت عنوان «عبور از روحانی» به راه افتاده است که از اصلی ترین تبعات آن به حاشیه راندن وعده های بر زمین مانده دولت است. وعده هایی که قرار بود در مدت 100 روز نمودی آشکار داشته باشند ولی حالا در آخرین سال دولت یازدهم نیز اثری از تحقق آنها نیست. در حاشیه پرسه زدن و سپس موضوعی را در آن خلق کردن و با پشتوانه رسانه ای آن را به متن آوردن و پیرامون آن جنجال کردن و به خبرسازی پرداختن؛ این برنامه ای است که این روزها پیرامون گزاره ای با عنوان «عبور از روحانی» مطرح می شود. «عبور کردن یا نکردن از روحانی» مسئله روزنامه های مدعی اصلاح‌طلبی این است! »

 چرایی حضور جنگده های روسی در پایگاه نوژه؟/ جنجال زودهنگام بر سر انتخابات

مسکن مهر

روزنامه ایران در گفت و گو با عباس آخوندی با عنوان « روایت آخوندی از<مسکن مهر>» نوشت:« اجرای «مسکن مهر» قیمت زمین را 9برابر و قیمت ساختمان را 6 برابر کرد سازمان بازرسی در دولت قبل گزارش داد اغلب واحدهای تحویل داده شده به متقاضیان تکمیل نبوده اند انتقاد به مسکن مهر بی احترامی به ساکنان آن نیست، من معتقدم باید حقوق شهروندی و عزت مردم رعایت شود. به گفته آقای آخوندی در حال حاضر ۱۱۷ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که حتی یک متقاضی هم ندارد. او گفته که اینها را از کجا ساختند؟ از پول متقاضیان آن را ساخته‌اند و پول مردم را در بیابان حرام کرده‌اند.»

 

روزنامه شهروند نیز در کاریکاتور زیر به موضوع اعتیاد واکنش نشان داده است.

چرایی حضور جنگده های روسی در پایگاه نوژه؟/ جنجال زودهنگام بر سر انتخابات 
 
 

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان« تيغ قصور پزشکي بر رگ گردن شماست! » نوشت:« ماجراي بيماري و مرگ عباس كيارستمي و بازتاب‌هايي كه در جامعه داشت، حكايت از باز شدن سر دملي چركين دارد. اين دمل هم بي‌اخلاقي، ‌قصور و خطاهاي گسترده برخي پزشكان است. با جست‌وجويي ساده در اطرافيان خودتان متوجه مي‌شويد ماجراي خطا و قصور پزشكي به كيارستمي محدود نيست و بسياري از مردم يا خودشان گرفتار اين ماجرا شده‌اند يا كساني را مي‌شناسند كه بر اثر سهل‌انگاري يا بيسوادي و حتي سودجويي برخي پزشكان گرفتار شده يا جان‌شان را از دست داده‌اند. نكته قابل‌تأمل اينجاست كه با اجراي طرح تحول سلامت و به رغم آنكه بنا بود نظارت بيشتري بر درمان صورت بگيرد، آنچه براي مردم محسوس است افزايش خطاهاي پزشكي است. انگار افزايش چند برابري دستمزد و كارانه پزشكان بيش از آنكه بر كيفيت كار آنها تأثير بگذارد موجب شده براي بالا بردن كميت و دستمزدشان بيش از پيش دچار خطا و سهل‌انگاري شوند.

كافي است گزارشي از يك خطاي پزشكي رسانه‌اي شود. در چنين شرايطي مسئولان وزارتبهداشت و شخص وزير به سرعت رسانه‌ها را به از بين بردن اعتماد مردم نسبت به جامعه پزشكي محكوم مي‌كنند. از بين رفتن اعتماد مردم به جامعه پزشكي هرچند حقيقتي غيرقابل انكار است اما اين بي‌اعتمادي محصول اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي‌هاي رسانه‌اي نيست بلكه بازتابي از عملكرد خود پزشكان است. طبيعي است اگر بيماران براي درمان به پزشكي مراجعه كنند و تلاش و تعهد وي را ببينند، هيچ چيزي نمي‌تواند اعتمادشان را نسبت به اين قشر كه در مجموع از مقبوليت و محبوبيت اجتماعي بالايي هم برخوردار است سلب كند. اين گزارش اما چند نمونه‌ از مراجعه مخاطبان روزنامه جوان درباره پرونده‌هاي پزشكي بيماران‌شان است؛‌مواردي كه معتقدند باز هم پاي قصور و سهل‌انگاري پزشكان يا كادر درمان در ميان است. از همه جالب‌تر اينكه با مراجعه يكي از بيماران شاكي از پزشك به يك وكيل كاركشته، وي ضمن قبول نكردن وكالت اين پرونده تأكيد كرده: در اين پرونده‌ها هميشه پزشك برنده است. »


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار