پروژه بیمارستان قلب فرشچیان از معدود پروژه های بدون تعطیلی در غرب کشور است که با توجه به تجهیزات آن زمینه جذب گردشگر سلامت را در همدان فراهم می‌کند.
کد خبر: ۲۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ 26 April 2015

پروژه خیرساز مرکز تخصصی قلب غرب کشور در همدان که این ایام پس از هشت سال روزهای پایانی ساخت و تکمیل را سپری می کند نماد مشارکت بخش خصوصی و الگویی برای افراد خیر محسوب می‌شود.

به گزارش مهر، بیمارستان قلب فرشچیان همدان توسط مرحوم محمدعلی فرشچیان و به‌صورت پروژه ۴۰ درصد توسط خیر و ۶۰ درصد توسط دانشگاه علوم ‌پزشکی همدان، اجرا شده است.

مرحوم فرشچیان تا سال ۸۸، ۴۰ درصد تعهد خود را که شامل ۱۲ میلیارد تومان می‌شد به‌صورت کامل پرداخت کرد و پروژه را به دانشگاه علوم‌ پزشکی تحویل داد اما از آن سال به بعد کار در این پروژه کند پیش رفت.

دولت نهم و دهم ابتدا این پروژه را در سفر چهارم هیئت دولت وقت به همدان به‌عنوان طرح ملی اعلام کرد و ۱۰ میلیارد تومان به اجرای این پروژه اختصاص داد اما سپس با داغ شدن بحث طرح‌های مهر ماندگار، این پروژه یکی از ۳۴ طرحی شد که قرار بود در همدان با مهر دولت به اتمام رسیده و ماندگار شوند.

بیمارستان فرشچیان

طرح بیمارستان قلب فرشچیان با ۲۵ هزار متر مربع زیر بنا در ۹ طبقه، و تجهیزاتی همچون ام آر آی، آنژیوگرافی، سی تی اسکن، گاما اسکن هر کدام یک دستگاه، انواع اکوکاردیوگرافی، پمپ های جراحی قلب باز، دستگاه اکسیژن ساز و امحای زباله، تجهیزات چهارگانه، دستگاه های رادیولوژی، و تجهیزات بخش های ویژه با ۱۴۰ تخت تخصصی و فوق تخصصی است.

این بیمارستان در گام نخست شامل ۱۴۰ تختخواب از جمله ۱۰۰ تخت معمولی، ۱۰ تخت آی سی یو و ۳۰ تخت سی سی یو است که این میزان ظرفیت در مرحله دوم به ۲۲۰ تخت افزایش می یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بیمارستان فوق تخصصی قلب فرشچیان در سال ۸۶ کلنگ‌زنی شد و تنها بیمارستان کشوراست که با کمک مالی و نیت خیرانه مرحوم فرشچیان ساخته شده است، افزود: این بیمارستان به کمک بنیاد فرشچیان در همدان ساخته شده و هم اکنون درحال تجهیز این بیمارستان هستیم.

تاکنون ۶۰ میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان قلب فرشچیان هزینه شده است

حبیب‌الله موسوی‌بهار با بیان اینکه تاکنون ۶۰ میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان قلب فرشچیان هزینه شده است، یادآورشد: در سال ۹۳ هشت میلیارد تومان اعتبار ملی برای تکمیل پروژه اختصاص یافت .

وی با اشاره به اینکه پروژه بیمارستان قلب فرشچیان جز معدود پروژه هایی است که تعطیلی نداشته است، گفت: همچنین پروژه این بیمارستان جز معدود پروژه هایی است که در سال های ۹۲ و ۹۳ صددرصد بودجه دریافت کرده و با توجه به اینکه سال پایان تکمیل این پروژه سال ۹۳ بوده، درسال ۹۴ بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

موسوی بهار با بیان اینکه بعد از اتمام عملیات عمرانی، از حدود چهار ماه پیش با اعتباری که ابلاغ شد تجهیز بیمارستان در دستور کارقرار گرفته است، افزود: میزان اعتبار مورد نیاز برای تجهیز بیمارستان قلب فرشچیان ۱۵ میلیارد تومان است که از محل اعتبارات تجهیزات بیمارستان های جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می شود که هشت میلیارد تومان به صورت نقدی و هفت میلیارد تومان نیز در قالب تجهیزات می باشد که بیشتر آن هزینه شده است.

بیمارستان قلب

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان خریداری شده و در حال نصب است و بخشی از تجهیزات نیز در حال تهیه است، یادآورشد: عملیات ساختمانی بیمارستان نیز در حال تکمیل است و هر زمانی که پیمانکار بنیاد فرشچیان پروژه را به دانشگاه تحویل دهد ظرف مدت کوتاهی بیمارستان را با تمام تجهیزات به بهره‌برداری می‌رسانیم.

موسوی بهار با اشاره به اینکه بیمارستان اکباتان همدان به طورکامل به بیمارستان فرشچیان انتقال داده می شود، افزود: بیمارستان فوق تخصصی قلب وعروق فرشچیان شامل چهاربخش بستری، چهاربخش آی سی یو، چهاراتاق عمل، چهاربخش سی سی یو، جراحی قلب بزرگسالان، جراحی قلب کودکان، پزشکی هسته ای، آنژیوگرافی، آنژیوتراپی، گاما اسکن، بخش بازتوانی قلب، بخش توانبخشی قلب و اورژانس و درمانگاه وغیره است و در آینده به احتمال زیاد بخش پیوند اعضا نیز در این بیمارستان راه اندازی شود.

وی درادامه از راه اندازی دستگاه اسکن هسته ای جدید، بخش پیشرفته بازتوانی قلب، پمپ قلب و همچنین راه اندازی بخش انژوگرافی و سی تی انژوگرافی برای نخستین باردراین بیمارستان خبرداد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید براینکه بیمارستان فوق تخصصی فرشچیان همدان درغرب کشور منحصر به فرد است، اظهارداشت: بیماران در این بیمارستان به صورت سرپایی از طریق درمانگاه ها، اورژانس بیمارستان و هم از طریق مطب های متخصصان قلب و جراحان قلب پذیرش می شوند لذا بیمارستان تخصصی قلب فرشچیان با توجه به اینکه مرکز قلب غرب کشور است علاوه بر پذیرش بیماران استان، آمادگی پذیرش بیماران منطقه غرب کشور را نیز دارد .

بیمارستان تخصصی قلب فرشچیان برای تکمیل کادر پرسنلی نیروی جدید استخدامی نخواهد شد

موسوی بهار با تاکید براینکه بیمارستان تخصصی قلب فرشچیان برای تکمیل کادر پرسنلی نیروی جدید استخدامی نخواهد شد، یادآورشد: تمامی کارکنان بیمارستان اکباتان به این بیمارستان انتقال داده می شوند.

وی با تاکید براینکه درتحویل بیمارستان تخصصی قلب فرشچیان تاخیری وجود نداشته است و با بیان اینکه بهره برداری از بیمارستان تخصصی قلب فرشچیان افتتاح بیمارستان جدید نیست بلکه انتقال بیمارستان اکباتان به این بیمارستان است، ابراز داشت: بیمارانی که دربیمارستان اکباتان بستری هستند به طورکامل به این بیمارستان منتقل می شوند لذا به دلیل حساسیت کار، انتقال باید زمانی انجام شود که کمترین خطر را برای بیماران نداشته باشد.

تخت بیمارستانی

نماينده بنياد فرشچيان در استان همدان نيز ، با بیان اینکه ارديبهشت ماه سال ۸۶ با حضور وزير بهداشت و آموزش پزشکي، عمليات اجرايي بيمارستان ۲۰۰ تختخوابي تخصصي قلب و عروق فرشچیان همدان آغاز شد، افزود: براساس توافق نامه مقررشد ۵۰ درصد ازهزينه‌هاي ساخت بناي اين بيمارستان توسط مرحوم فرشچیان و ۵۰ درصد ديگر نيز به عنوان سهم دولت از طريق دانشگاه علوم پزشکي همدان هزينه شود.

محمودحصاری با بيان اينکه مساحت زمین پروژه بیمارستان فوق تخصصی قلب ۲۷ هزار و ۶۵۰ مترمربع و شامل ۲۰۰ تخت است، اظهارداشت: براساس برنامه ریزی ها، مقررشده بود که این پروژه حداکثر تا پنج سال به بهره‌ برداري برسد که به دلیل تامین بودجه بخش دولتی درسال های نخست اجرای پروژه با تاخیر همراه بود.

وی با اشاره به اينکه ساختمان اصلي بیمارستان داراي ۹ طبقه است، ابراز داشت: امکانات اين ساختمان شامل بخش‌هاي بستري، بخش پست آنژيوگرافي، اورژانس، درمانگاه، آزمايشگاه، پزشکي هسته‌اي، جمع‌آوري بهداشتي زباله، بخش سي‌سي‌يو، اتاق عمل و غیره است.

نماينده بنياد فرشچيان دراستان همدان با تاکید براینکه هم اکنون بیمارستان در مرحله تجهیز و تکمیل است و در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی براساس سیاست هایی که دارد و با توجه به اینکه باید بیمارستان اکباتان را به این بیمارستان منتقل کند باید با تدابیر و حساسیت های امور را انجام دهد چرا که در کار درمان بیماران نباید کوچکترین خللی ایجاد شود .

پروژه بیمارستان قلب فرشچیان، نماد مشارکت بخش خصوصی والگویی برای افرادخیرمحسوب می‌شود

حصاری با بیان اینکه پروژه بیمارستان قلب فرشچیان، نماد مشارکت بخش خصوصی والگویی برای افرادخیرمحسوب می‌شود، گفت: طرح بیمارستان قلب فرشچیان به لحاظ کاربری یکی از بهترین بیمارستانهای غرب کشور است .

وی در پایان با بیان اینکه این پروژه برای حدود ۸۰ نفر به طورمستقیم اشتغالزایی کرده است، یادآورشد: ۵۰ پیمانکاردربیمارستان فرشچیان شبانه روز مشغول به کار هستند که به اتمام برسد این بیمارستان به بهره برداری می رسد.

تخت بیمارستانی

بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق فرشچیان همدان در غرب کشور منحصر به فرد است و ظرفیت پذیرش بیمار از استان‌های همجوار را دارد و به نوعی زمینه جذب گردشگر سلامت را در همدان فراهم می‌کند لذا امیدواریم با راه‌اندازی این پروژه بسیاری از مشکلات بیماران قلبی حل شود.

با این تفاسیر با توجه به اهمیت ساخت این پروژه در همدان و نقش آن در ارتقا وضعیت بهداشت و درمان همدان می توان گفت تکمیل این پروژه نیازمند همت مسئولین استان و تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای این طرح است چراکه نبود فضاي مطلوب، عدم وجود پزشكان متخصص بدلیل نبود تجهیزات کافی، فقدان امكانات و خدمات پزشكي باعث رنجش مردم می شود که این امر توجه به ساخت سریعتر پروژه های در دست اجرا به خصوص پروژه های درمانی را گوشزد می کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار