مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: استان آذربایجان‌غربی رتبه سوم کشوری جمعیت عشایر را دارد.
کد خبر: ۲۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰ 25 April 2015

علی بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی، در بازدید از کوچ عشایر به میان بندهای دامنه کوه‌های آرارات در منطقه بورالان ماکو گفت: در حال حاضرعشایر استان از 12 ایل و 21 طایفه مستقل با 15 هزار و 599 خانوار در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه 9.4 درصدجمعیت روستایی آذربایجان‌غربی را عشایر تشکیل می‌دهند، افزود: طبق آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 87، جمعیت عشایری استان 103هزار نفر است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی افزود: بیشترین جمعیت عشایری آذربایجان‌غربی در شهرستان‌های ماکو و پلدشت زندگی می‌کنند.

وی عمده‌ترین طرح‌های در حال اجرا در حوزه عشایری استان زمان کوچ را مرمت ایل‌راه‌ها، بهسازی چشمه‌ها، احداث کانال و استخر برای عشایر برشمرد و تصریح کرد: اعتبار تخصیص یافته سال 93 هزینه‌ای بالغ بر 13 میلیارد ریال است از این مقدار 86 درصد تخصیص یافته است.

بهادری از اختصاص اعتبار دو میلیارد ریالی از بودجه استانی صرفا جهت آبرسانی سیار به عشایر منطقه ماکو نیز خبر داد و افزود: امیدواریم با اختصاص این اعتبار بتوانیم بخش عمده‌ای از مشکل آب این منطقه را حل کنیم.

دانش پور -رییس امور عشایر ماکو- هم گفت : کوچ میان‌بند عشایر اوایل فروردین شروع شده و مدت سکونت آن سه ماه است و بعد از آن عشایر کوچ اصلی خود را به ییلاقات منطقه چالدران آغاز می‌کند.

وی افزود: بر اساس آخرین سرشماری تعداد عشایر منطقه ماکو 43هزار و30خانوار با جمعیتی بالغ بر 22هزار نفر است.

رئیس امور عشایر ماکو اضافه کرد: عشایر ماکو و پلدشت متشکل از دو ایل و 20طایفه است که بزرگ‌ترین آن طایفه دلایی و کوچک‌ترین نیز طایفه سکان است .

به گزارش ایسنا، میان‌بند محلی است میان ییلاق و قشلاق که عشایر به‌طور موقت در آنجا اسکان یافته و از میان‌بند به ییلاق حرکت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار