درحالی که کنگره عظیم اربعین حسینی(ع) به رویدادی تاثیر گذار در سپهر سیاسی منطقه مبدل شده مسئله تامین زیربناهای مورد نیاز این رویداد برجسته دراستان ایلام به عنوان محور اصلی میزبانی و تردد این زائران هنوز مهیا نشده است.
کد خبر: ۲۶۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 27 July 2016
به گزارش تابناک ایلام؛برگزاری مناسب راهپیمایی اربعین حسینی (ع) که هر سال گسترده تر از سال گذشته با سفر میلیونی شیفتگان امام حسین (ع) تبدیل به آیینی ملی و جهانی شده نیازمند انجام تمهیدات لازم برای ایجاد شرایط مناسب سفر عزیمت ، تردد واسکان زائران به خصوص دراستان ایلام ومرز مهران است.

تجربه سالهای ماقبل نشان می دهد که امکانات ها و زیربناهای استان ایلام به عنوان میزبان ومسیر اصلی زوار و سوگواران اربعین حسینی سراسر کشور به هیچ وجه پاسخگوی و متناسب با این ایین واین حضور میلیونی نیست.

اگرچه دراین سال ها مجموع اهتمام مسوولان استانی و جهد خود جوش مردمی درایلام ومهران باعث شده که بسیاری از کاستی ها به چشم نیاید اما فقدان برخی زیرساخت ها همچون راه از جمله مسایلی است که نه به تلاش و هماهنگی مسوولان و یا جدیت مردم که فقط با تامین طرح و اعتبار محقق می شود.

می توان ادعا کرد که مشکل راه ، تراکم شبانه روزی در جاده های کم عرض و بروز برخی سوانح ناگوار رانندگی از مشکلات و کاستی های اجتناب ناپذیری بوده است که حاضران در کنگره عظیم اربعین حسینی (ع) را در سال های ماقبل رنج داده است.

و آنطور که پیدا است راه های باریک و پرپیچ و خم ایلام که از حیث برخورداری از آزاد راه و بزرگراه در قعر جدول استان های کشور قرار دارد امسال نیز از مشکلات جدی تردد جمعیت میلیون رائران اربعین حسینی خواهند بود.

به خصوص اینکه ،کمتراز چهار ماه به برگزاری پنجمین سال راهپیمایی بزرگ و سراسری اربعین مانده اما تاکنون تکلیف اعتبار ویژه و اختصاص آن به استان ایلام به عنوان کانون و میزبان ومسیر اصلی این آیین روشن نشده است.

ضرورت اختصاص ردیف بودجه ویژه برای تعریض و بهسازی محورهای استان ایلام ضروری تر به نظر می رسد هنگامی که ورودی زوار اربعین حسینی با جمعیت استان ایلام مقایسه شود.

در اربعین 94 در مجموع رفت و برگشت نزدیک به 2 میلیون زائر سوگوار از مرز بین المللی مهران تردد کردند که این جمعیت فراتر از سه برابر جمعیت 600 هزار نفری استان ایلام است.

مقایسه بالا گویای بسیاری از مسائل و چالش هاست، جالب تر اینکه مردم شهرهای استان ایلام در مسیر تردد زوار در این سالیان که راهپیمایی اربعین رواج یافته تا نقطه صفر مرزی مهران در 95 کیلومتری جنوب غرب شهر ایلام به عشق امام حسین (ع) اسباب پذیرایی، تغذیه، اسکان و رفاه و آسایش زوار اربعین را رایگان و به بهترین شیوه انجام داده اند.

با وجود این خدمات، حجم و شمار راهپیمایان عزادار کربلای معلی و دیگر شهرهای مذهبی عراق که از دو هفته پیش از اربعین سفر راهی مرز مهران برای سوگواری و راهپیمایی به سمت کربلا می شوند گستردهتر از امکانات و زیرساخت های موجود است.

اگرچه مردم و مسئولان استان ایلام در این سال ها نگذاشتند زائران هیچ کمبودی احساس کنند و در حد توان امکانات پذیرایی، تغذیه، اسکان، حمل و نقل و بهداشت و درمان آنان را به خوبی تامین کردند اما لازم است با توجه به استقبال میلیونی و گستردگی و تنوع نیازها، دولت و مسئولان نظام رویکردی ملی در قبال راهپمایی اربعین اتخاذ کنند.

چهار مسیر شدن راه های تردد زوار و ساخت آزاد راه کربلا از مسیر کرمانشاه به ایلام تا شهر مرزی مهران و سپس پیوستن آن به جاده شهرهای مذهبی عراق به ویژه کربلا، چهار بانده و پهن سازی راه اندیمشک - دهلران - مهران، پهن سازی راه مهران - ملکشاهی - ایلام به عنوان جاده جایگزین، ساخت خط آهن از 2 مسیر استان های کرمانشاه و خوزستان و پیوست به ایلام و مهران، ساخت زائر سراها، مهمانپذیرها، درمانگاه ها، مجتمع های گردشگری، اقامتی و خدماتی، توسعه پایانه مرزی مهران و ایجاد زیرساخت های جدید در استان ایلام به ویژه شهر مهران متناسب با خدمات دهی دست کم به سه میلیون زائر از مهمترین نیازها برای رضایت و رفاه حال زائران اربعین حسینی و عتبات عالیات عراق است که اجرا و تامین آنها بدون اولویت بخشی و کمک های دولتی دست نیافتنی و ناممکن می شود.

مسئولان و مردم استان ایلام به عنوان میزبانان زوار اربعین حسینی از سراسر ایران اسلامی و کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و جمهوری آذربایجان از دولت و مجلس انتظار دارند که ردیف اعتباری ملی ویژه راهپیمایی اربعین هر سال در لایحه بودجه دولت برای ایجاد امکانات سخت و نرم افزاری در استان گنجانده شود تا از هر نظر زمینه رفاه و آسایش سوگواران اربعین فراهم شود.

دولت و مجلس در صورت اختصاص ردیف بودجه ویژه اربعین و ایجاد زیرساخت ها و امکانات لازم می توانند با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهند به این معنا و توضیح که هم رضایت مندی و رفاه مردم استان ایلام و هم بهره مندی و آسایش زوار اربعین حسینی و عتبات عالیات عراق را تامین می کنند.

با وجود پیگیری های مسئولان استان مبنی بر اختصاص ردیف اعتباری برای توسعه و تعریض راه ایلام به مهران که از اوائل سال جاری اجرایی شده است این اقدام در حکم مسکنی است که به تنهایی نمی تواند چاره کار باشد.

بر اساس اعلام مسئولان استان، دولت با ساخت بزرگراه کربلا در مسیر کرمانشاه - ایلام و مهران موافقت کرده که با اختصاص ردیف اعتباری اجرای این طرح می تواند مشکل مهم ترافیک سنگین و راهبندان خودرویی در مسیرهای کرمانشاه، ایلام به شهر مرزی مهران را حل کند.

بدون شک اختصاص ردیف ویژه اعتباری راهپیمایی اربعین در لایحه بودجه سالانه دولت می تواند هم رضایت مندی و رفاه مردم ایلام و هم زوار اربعین حسینی و عتبات عالیات عراق را تامین کند ضمن این که در توسعه و پیشرفت زیرساخت ها و امکانات زیربنایی استان نیز موثر خواهد بود.

به هر حال آیین بزرگ راهپیمایی مذهبی اربعین با حضور میلیونی شیعیان ایرانی و خارجی فرصتی مهم و کم هزینه برای نهادینه سازی ارزش ها و احکام متعالی اهل بیت (ع) و صدور فرهنگ شیعی و انقلاب اسلامی در مناطق گوناگون جهان است بنابراین ضرورت دارد که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران همه شرایط و بسترهای لازم را به بهترین شکل برای انجام و اجرای این برنامه فراهم کنند.

گزارش از: جلال اسکندری
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار