مدیر کتابفروشی محام، با اشاره به استقبال گسترده مردم اهواز از «تابستانه کتاب»، مردم این شهر را از کتابخوان‌ترین مردم کشور دانست
کد خبر: ۲۶۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 25 July 2016
 سعید مدنیان محمدی درباره اقدامات حمایتی از کتابفروشان در سال‌های اخیر عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه سال است که به معرفی و قدردانی از بهترین مروجان کتابخوانی در کشور مشغول است و در سال 1394 که قدردانی از کتابفروشی برتر در حوزه ترویج کتابخوانی را نیز در دستور کار خود قرار داد، کتابفروشی محام اهواز توانست این عنوان را به خود اختصاص دهد. به این صورت برای اولین بار با طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آشنا شدیم.

وی درباره سامان‌دهی یارانه کتاب به صورت ارائه تخفیف در خرید از کتابفروشی‌ها گفت: در بین طرح‌هایی که تا کنون برای ارائه این یارانه به مردم اجرا شده، این طرح مطمئن‌ترین و مستقیم‌ترین راهی است که می‌توانست اجرا شود، چرا که در شیوه‌های پیشین استفاده‌کنندگان از این یارانه محدود بودند و یارانه‌هایی که در قالب بن ارائه می‌شد معمولاً برای خرید کتاب مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

انتخاب بهترین زمان برای اجرای طرح‌های حمایتی
مدیر کتابفروشی محام با اشاره به اجرای طرح «تابستانه کتاب» عنوان کرد: معمولاً 6 ماه نخست سال به ویژه در ایام تعطیلات عید نوروز، ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تعطیلی مدارس در فصل تابستان، دوران رکود بازار کتاب محسوب می‌شود، اما انتخاب این ایام برای برگزاری طرح‌هایی چون «تابستانه کتاب» کمک بزرگی به تداوم ضربان حیاتی کتابفروشان در طول سال می‌کند. به طوری که می‌توان گفت میزان فروش ما در این ایام 50 درصد افزایش داشته است.

مدنیان درباره نحوه اطلاع‌رسانی «تابستانه کتاب» نیز توضیح داد: به نظر من باید اطلاع‌رسانی این طرح در فضاهای عمومی بسیار بیشتر شود، البته کتابفروشی محام به دلیل امکانات خاصی که برای تبلیغات به‌کار گرفته به این موضوع نیازی ندارد، اما بسیاری از کتابفروشان در سایر شهرستان‌ها هستند که این امکان را ندارند و تنها تبلیغات در فضاهای عمومی می‌تواند به آنها کمک کند.

افزایش درصد تخفیف و تبلیغات گسترده در اهواز
سعید مدنیان همچنین درباره نحوه تبلیغات کتابفروشی محام در این طرح گفت: با توجه به تخفیفات ارائه شده در «تابستانه کتاب»، ما در اقدامی میزان این تخفیف را در کتابفروشی محام به 30 درصد برای همه کتاب‌ها رساندیم و این موضوع را از طریق سایت کتابفروشی، اینستاگرام و 16 کانال تلگرامی تخصصی کتاب که در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند، اطلاع‌رسانی کردیم. همچنین ما با طراحی و نصب پوستر و بنرهای مختلف، توجه ویژه‌ای به تبلیغات محیطی در این زمینه داشتیم.

مدیر کتابفروشی محام ادامه داد: مجموعه این اقدامات باعث شد تا استقبال گسترده‌ای از طرح «تابستانه کتاب» در کتابفروشی محام انجام شود و این کتابفروشی همواره بین چهار کتابفروشی پیشتاز در این طرح قرار بگیرد. بسیار برای ما خوشحال کننده است که با وجود گرمای بیش از 50 درجه هوای اهواز که مردم این شهر را در روز خانه نشین کرده، شاهد شکل‌گیری صف‌های طولانی در کتابفروشی‌های این شهر هستیم. به همین دلیل معتقدم مردم اهواز از کتابخوان‌ترین مردم ایران هستند.

نقش کتابفروشان متخصص در پیشتازی کتابفروشی محام
سعید مدنیان در تشریح دلایل موفقیت و پیشتازی کتابفروشی محام اهواز در طرح «تابستانه کتاب» گفت: مکان مناسب کتابفروشی محام به لحاظ موقعیت فرهنگی و اقتصادی، یکی از دلایل مراجعه گسترده مردم است. درضمن، کتابفروشی ما یک کتابفروشی جامع است و ارائه کتاب‌های متنوع در حوزه‌های مختلف، «محام» را به محل مراجعه مخاطبانی با انواع سلایق تبدیل کرده است.

وی افزود: از همه مهم‌تر اینکه پرسنل کتابفروشی محام، که از آنها با عنوان راهنمای کتاب یاد می‌کنم، همگی از افراد متخصص و فعال در حوزه‌کتاب هستند. هر کدام از آنها بیش از 10 سال سابقه فعالیت در این حرفه دارند. عشق و علاقه پرسنل ما به کتاب، نقش بسیار مهمی در فعالیت این مکان فرهنگی و همچنین موفقیت در «تابستانه کتاب» داشته است که از تک تک این عزیزان صمیمانه تشکر می‌کنم.

محدودیت کتابفروشان در اختصاص یارانه برداشته شود
مدیر کتابفروشی محام در ادامه با اشاره به تعیین سقف یارانه اختصاص یافته به کتابفروشی‌ها گفت: طبیعتاً خانه کتاب برای ارزیابی‌های خود از میزان استقبال از این طرح، لازم می‌داند که سقفی برای اختصاص یارانه برای هر کتابفروشی داشته باشد، اما در ادامه مشخص شد که کتابفروشی‌های مختلف در سطح کشور به میزان یکسان از این طرح استفاده نمی‌کنند و بر اساس آمار موجود در سایت خانه کتاب، حدود 100 کتابفروشی هستند که هنوز در این طرح فعال نشده‌اند، اما در عوض کتابفروشی‌هایی مانند ما پس از بارها تمدید و تمام شدن سقف یارانه، باز هم مراجعه کنندگان بسیاری دارند که خواهان استفاده از این طرح هستند.

مدنیان عنوان کرد: به اعتقاد من، از آنجا که یارانه اختصاص یافته به هر فرد تعلق می‌گیرد، نباید برای کتابفروشی‌ها سقفی برای ارائه این یارانه قائل شد و برخی را از دریافت این یارانه محروم کرد. طبیعتاً در این میان، هر کتابفروشی بر اساس تلاش و همت خود می‌تواند مشتری بیشتری جذب کند تا واسطه رساندن این یارانه به مردم باشد.

بودجه نمایشگاه‌های استانی صرف اجرای طرح‌های حمایتی شود
وی همچنین، با اشاره به برخی مزایای اجرای این‌گونه طرح‌ها گفت: به نظر من در شهرهایی که استقبال مردم از کتاب بسیار خوب است و مردم می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های در دسترس خود نیاز مطالعاتی خود را برطرف کنند، شاید احتیاجی به برپایی نمایشگاه‌های استانی نباشد.

مدنیان در ادامه به برخی از مشکلات برپایی نمایشگاه‌های استانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه بسیار دیده شده که ناشران در نمایشگاه‌های استانی، کتاب‌های موجود در انبار‌های خود را که معمولاً دیگر در تهران خریداری ندارد برای فروش در این نمایشگاه‌ها ارائه می‌کنند که باعث افت کیفیت نمایشگاه‌ها نیز شده است.

مدیر کتابفروشی محام ادامه داد: تقریباً همه 10 کتابفروشی فعال شهر اهواز در طرح «تابستانه کتاب» شرکت کردند و فکر می‌کنم اگر بودجه‌ای که برای برگزاری نمایشگاه‌های استانی در نظر گرفته شده، برای استمرار این گونه طرح‌ها صرف شود، تأثیر به مراتب بیشتر و بهتری هم برای کتابفروشان و هم برای ناشران و از همه مهم‌تر برای مردم داشته باشد.


منبع: ایبنا
برچسب ها: سعید مدنیان ، کتاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار