کد خبر: ۲۶۴۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 22 July 2016
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از گزارش دبیرکل سازمان ملل گفت : این گزارش بر اساس وظایف دبیر کل سازمان ملل تهیه نشده است و هیچ گونه وجاهت قانونی و اجرایی ندارد.

سیدحسین نقوی حسینی در واکنش به گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: ما واقعا از گزارش آقای بان کی مون متاثر شدیم که چطور این نهاد بین‌المللی چنین گزارش خلاف مفاد برجام را ارائه می‌کند البته ایشان به دلیل آنکه در گزارش نمی‌تواند به برجام استناد کند می‌گوید اقدامات جمهوری اسلامی ایران با روح برجام مغایرت دارد و این یعنی اینکه ما باید یک توافق برای ارواح داشته باشیم و هر توافقی می‌کنیم ارواح آن توافق را بشناسیم تا خلاف نظر ارواح اش کاری نکنیم.

وی افزود: آقای بان کی مون در حالی در مورد فعالیت‌های موشکی ایران اظهارنظر می‌کند که توسعه موشکی ما در توافق نیامده و اصلا بحثی راجع آن نبوده است البته در توافق برجام آمده است که ایران نباید موشکی طراحی کند که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشد. حال اینکه هیچ یک از موشک های ما برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌گزارش دبیر کل سازمان ملل بر اساس وظایف اش تهیه نشده است چون نهاد متخصص در این زمینه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است و تهیه چنین گزارشی مرسوم نیست. از این رو می‌توان گفت که این گزارش وجاهت قانونی و اجرایی ندارد.

نقوی حسینی با اشاره به انتقادات مطرح شده در گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد سفرهای فرمانده نیروی قدس به عراق مبنی بر مصداقی از نقض برجام گفت: این گونه موضع گیری ها تحت تاثیر فشارهای برخی از بازیگران منطقه‌ای اتخاذ شده است چون آن‌ها می بینند  در مواضع منطقه‌ای شکست خورده و ناکارآمد شده اند به همین دلیل فشار می آورند و لابی گری می‌کنند. مواضعی که با اغراض سیاسی مطرح می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت هم‌چنین با اشاره به واکنش رئیس مجلس درباره گزارش بان کی مون تصریح کرد: وقتی طرف مقابل ما عهد شکنی می‌کند یا طرح هایی بر خلاف مفاد برجام به تصویب می رساند و یا گزارشی از منابع رسمی منتشر می‌کند که با مفاد برجام مغایرت دارد طبیعتا چنین گزارش هایی را در پی خواهد داشت.

وی در پایان گفت: این نوع گزارشات و مصوبات در کنگره آمریکا و اقدامات ما را وا می دارد که از حقوقمان دفاع کنیم و راهی دیگر را بررسی کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار