نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در انتخابات مجلس دهم و پنجمین دوره شورای نگهبان بسیار بیشتر از انتخابات گذشته بود و انتظار می رود در انتخابات سال آینده رباست جمهوری نیز کارکرد آنها به اوج برسد.
کد خبر: ۲۶۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 16 July 2016
به گزارش تابناک ایلام ،یوسف امیدی روز شنبه در نشست رسانه ای و مطبوعاتی با خبرنگاران ایلام اظهار کرد: انتظار داریم رسانه ها و مطبوعات به علت نقش و کارکردی که در تشویق افکار عمومی دارند در انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز به ارتباط خود با هیات نظارت شورای نگهبان در استان ادامه دهند و آمادگی داریم در طول سال پذیرای اصحاب رسانه و مطبوعات باشیم.
 
وی افزود: یکی از تجربه های ارزشمند هیات نظارت استان در انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری پنجم به علت شایعه هایی که اتفاق می افتاد، پیوند با رسانه ها و مطبوعات بود که خوشبختانه این ارتباط به بهترین شکل انجام شد.

امیدی تلاقی قوانین انتخابات را از مشکلات کار هیات های نظارت استانی دانست و ادامه داد: وجود چند دستور عمل جداگانه برای هر یک از انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری که هر کدام از حیث رویه و قانون با دیگری تفاوت دارد از مشکل ها و مسائل کار هیات های نظارت استان ها است.
وی اضافه کرد: با توجه به متفاوت بودن قانون هر یک از این انتخابات با دیگری اگر ترتیبی اتخاذ شود که نمایندگان مجلس شورای طرح تجمیع انتخابات را تصویب کنند مشکل پراکندگی قوانین انتخابات رفع می شود.
وی یکی دیگر از معضل های هیات های نظارت استانی را مقوله سامانه احراز هویت عنوان کرد و گفت: ملاک رای دادن در قانون شناسنامه است ولی با این وجود در انتخابات سال گذشته بیشتر از این سامانه استفاده شد.
رئیس هیات نظارت و بازرسی انتخابات ایلام تاکید کرد: طی انتخابات گذشته استان 272 نفر بیش از یک بار رای دادند اما چون در نتیجه انتخابات تاثیر نداشت از این تخلف چشم پوشی شد.
امیدی گفت: هیات نظارت در برخی موارد برای حفظ آبروی اشخاص حتی پیش از اعلام عمومی دلایل ردصلاحیت ها، برای اینکه آسیبی متوجه شغل فرد یا افراد نشود، آنان را دعوت کرده و دلیل رد صلاحیت را مستقیم به آنها اعلام می کند.
وی یکی دیگر از مشکل های هیات نظارت استان را که در انتخابات گذشته نیز نمود داشت، مربوط به اعضای معتمدین دانست و ادامه داد: اگر چنانچه یکی از اعضای هیات معتمدان که به هیات نظارت معرفی می شود، خط بخورد متاسفانه چون اظهار نظر ما منجر به آبرویزی آن فرد می شود، ما نمی توانیم از خود دفاع کنیم.
وی افزود: در اینجا برای اینکه آبروی فرد نرود، تنها کاری که هیات نظارت می تواند انجام دهد این است که خود فرد را دعوت می کند و دلایل رد وی را به خودش اعلام می کند بنابراین ما ناچاریم که این هجمه را تحمل کنیم تا آبروی فرد نرود.
وی در توضیح عدم التزام به اسلام با ذکر این مثال که اگر فردی رشوه بگیرد، چون در دین اسلام رشوه حرام است این یعنی آنکه فرد رشوه دهنده به اسلام التزام ندارد، بنابراین صلاحیت وی را تایید نمی کنیم.
رئیس هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان ایلام اظهار کرد: اگر هنگام برگزاری، فضای انتخابات تبدیل به برخوردهای دو طرفه (هیات های اجرایی و نظارت) شود ضمن سردرگمی مردم بر میزان مشارکت عمومی نیز تاثیرگذار خواهد بود.
امیدی تاکید کرد: هیات های نظارت بر اساس رهنمودهای شورای نگهبان عمل می کنند و چنانچه در فرایند پیش و پس از برگزاری انتخابات مساله ای اتفاق بیافتد، نظر شورا را جویا می شوند.
وی افزود: رسانه ها و مطبوعات باید به سمتی پیش روند که نامزدهای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری را به ارائه برنامه جامع در حوزه های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی وادار و ترغیب کنند تا مردم با آگاهی و شناخت کامل نامزدی را که شایستگی بیشتری دارد را به عنوان رئیس جمهوری انتخابات کنند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار