جوابیه انجمن صنفی حمل و نقل بندرعباس به خبر تابناک
انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالای جاده‌ای بندرعباس در پاسخ به خبر 603769 سایت تابناک با عنوان ((مسئولان در دسترس نیستند؛ فساد در باربری‌های بندرعباس ادامه دارد )) نکاتی را بیان و جوابیه‌ای منتشر کرده است.
کد خبر: ۲۵۸۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲ 10 July 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالای جاده‌ای بندرعباس در پاسخ به خبر 603769 سایت تابناک با عنوان ((مسئولان در دسترس نیستند؛ فساد در باربری‌های بندرعباس ادامه دارد )) ذکر نکاتی چند را لازم می‌داند که انتظار است بر اساس قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج آن با همان کیفیت و در محل درج خبر فوق‌الذکر اقدام شود.

1-    انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالای جاده‌ای بندرعباس متولی اعلام بار در پایانه بندرعباس بوده و انجمن برغم وجود چالش‌هایی در این زمینه اما به منظور کمک به اقتصاد ملی و برقراری عدالت اجتماعی، رسالت سنگین اعلام بار را بر دوش گرفته است و لذا بارهایی که جهت اعلام بار از سوی صاحبان کالا در اختیار این انجمن جهت توزیع میان کامیون‌داران دارای نوبت قرار می‌گیرد در فرآیندی شفاف توزیع می‌شود و به اذعان همه فعالان این بخش در سراسر کشور، این فرآیند که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در جریان بوده، زمینه‌ساز توزیع عادلانه بار میان کامیون‌ها گشته و رضایت‌مندی حداکثری رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل و همه تلاشگران خدوم این عرصه را به دنبال داشته است. توزیع روزانه بالغ بر 4 هزار بار در پایانه بندرعباس و رسالت سنگین این بخش در نسبت با کل کشور و جریان مداوم این حرکت در طی همه این سال‌ها گواهی بر تلاش‌های ویژه در این عرصه است.

2-    اعتراض به طولانی شدن زمان انتظار در پایانه باربری بندرعباس به خصوص در روزهای انتهایی سال 94 مجموعه دلایل متنوعی وجود داشته که اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان هرمزگان بارها نسبت به بیان آنها اقدام کرده است.

عدم وجود تناسب میان تعداد کامیون‌ها با میزان بار موجود در پایانه‌های کشور از یک سو، نگاه غالب عمده رانندگان در تهیه سریع بار از بندرعباس با توجه به سابقه ذهنی آنان، اعمال تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشورمان و کاهش بارهای کانتینری و نزدیکی به تعطیلات نوروز که منتهی به کاهش فعالیت بنادر و گمرکات از سوی دیگر سبب افزایش میزان انتظار برای دریافت بار شده بود که اکنون به وضعیت عادی خود (حدود 7 روز) بازگشته است. 

عملا کاهش میزان بار در پایانه‌ها دلیل اصلی طولانی شدن زمان انتظار کامیون‌داران است. لازم به ذکر است که بسیاری از کامیون‌داران در طول این مدت انتظار با حفظ نوبت خود در پایانه بندرعباس نسبت به جابجایی کالا در دیگر نقاط کشور نیز اقدام کرده‌اند که از طریق سامانه برخط صدور بارنامه قابل راستی آزمایی می باشد.

3-    فقدان سیستم هماهنگ میان گمرک و دستگاه‌های ذی ‌مدخل با بخش حمل و نقل موجب شده تا کامیون‌هایی با ایجاد ارتباط با واسطه‌ها و با استفاده از طریق گریزگاه‌های قانونی نسبت به ورود به محوطه‌های گمرکی اقدام و باری که هنوز از شبکه اعلام بار توزیع نشده را بارگیری و حمل کنند که این مسئله نیز از جمله عوامل بروز برخی نارضایتی‌ها میان کامیون‌داران و صد البته نارضایتی میان شرکت‌های حمل و نقلی است.

همچنین نباید از این موضوع غافل بود که برغم برخوردهای قاطعانه اداره کل حمل و نقل هرمزگان با واسطه‌ها در این بخش، متأسفانه وجود منافع سرشار از این محل موجب گردیده تا این روند به شیوه‌هایی جدید ادامه یابد.

4-    لازم به یادآوری است که فرآیند نظارت اداره کل حمل و نقل بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقلی در استان هرمزگان شدت ویژه‌ای یافته و اعتبار شرکت‌های حمل و نقلی نیز حکم می‌کند که نهایت دقت در صدور بارنامه‌ها را اعمال و در عین حال در دریافت حقوق قانونی و کارمزدها نهایت تلاش را مبذول دارند.

 در این زمینه تاکنون با معدود شرکت حمل و نقلی بخصوص در ماه‌های اخیر به دلیل دریافت مبالغی بسیار ناچیز مازاد بر کارمزدهای قانونی از فرآیند اعلام بار به طور مقطعی کنار گذاشته‌اند و این نشانه جدی بودن فرآیند نظارت در این بخش است و انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل نیز با این روند نظارتی همراه بوده و استقبال می‌کند.

5-    حمل و نقل در کشور پاشنه آشیل اقتصاد و نقطه کلیدی و کانونی اقتصاد ملی است که رسم امانت‌داری در فطرت این بخش نهفته است و لازم است تا رسانه‌ها نسبت به انتشار اخبار این حوزه بخصوص در وارد آوردن انتقادات و ایرادات به این بخش دقت لازم را داشته و بر پایه اطلاعات مناسب و قانونی اقدام کرده تا اسیر اغواگری و غوغا سالاری عده‌ای خاص نشوند.
 
6-    همه ارکان حمل و نقل کشور دارای انجمن‌ها و کانون‌های تخصصی برآمده از آرای فعالین این بخش هستند و بهتر است که قبل از هر اقدام و نتیجه‌گیری عجولانه، اطلاعات کامل و تخصصی و مناسبی از این بخش‌ها دریافت شود تا نهایتا منجر به تضعیف بخش خصوصی حاضر در این حوزه که برغم وجود پاره‌ای از مشکلات و فشارهای اقتصادی با جدیت و اقتدار در خدمت به انقلاب اسلامی و ملت ایران قرار است، نگردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار