کد خبر: ۲۵۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹ 03 July 2016
در جامعه اسلامی توجه به حقوق حیوانات مهم است ولی در عصری که بسیاری از کودکان گرسنه با شکم خالی سر به بالین می‌گذارند دفاع از حقوق حیوانات که بر اساس تصمیم‌گیری‌ها، متولی رسیدگی آن دستگاه‌های دولتی تشخیص داده شد، جایگزین دفاع از حقوق انسان‌ها نشود.

آشفتگی فضای مجازی و عدم نظارت لازم مسؤولان به محتوا و اهداف کانال‌های تلگرام که به راحتی قارچ‌گونه رشد دارند در این شهرستان به معضل تبدیل شده که نه تنها این مشکل در شهرستان آمل بلکه در بیشتر مناطق کشور گریبان‌گیر شده است.

نابسامانی رسیدگی به فضای مجازی در همه بخش‌ها به چشم می‌آید تا اینکه طی روزهای گذشته در اقدامی جالب شاهد تبلیغ و ترویج فرهنگ استفاده از سگ، رای گرفتن برای برتر شدن سگ‌ها و سگ‌بازی در این فضا بودیم.

فراوانی سگ‌های ولگرد در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز در معابر، خیابان‌ها و کوچه‌های این شهرستان به معضلی تبدیل شده که در کنار کم‌توجهی مسؤولان، سوءاستفاده برخی افراد سودجو با عنوان حمایت از حقوق حیوانات را به صورت پنهان و آشکار نمایان می‌کند.

با توجه به اینکه در نشست هم‌اندیشی کنترل بیماری‌ هاری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در آمل، این شهرستان به عنوان پایلوت طرح کنترل هاری، زنده‌گیری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شمال کشور معرفی شده و تعامل لازم با اداره دامپزشکی آمل، سازمان مدیریت پسماند شهرداری و مرکز انستیتو پاستور ایران پژوهشکده شمال کشور انجام شد ولی عده‌ای با زیر سؤال بردن فعالیت نهادهای دولتی در امر ساماندهی سگ‌ها، خود را متولی حمایت از حقوق حیوانات می‌دانند.

در اقدامی جالب‌تر با تبلیغات گسترده در فضای مجازی طرح فروش آش و صنایع دستی به نفع حیوانات بی‌پناه و سگ‌های ولگرد امشب در حالی در یکی از معابر پر تردد این شهرستان برگزار شده که اعلام شد تمام عواید حاصل از فروش برای حمایت از حیوانات بی‌پناه صرف می‌شود.

طی روزهای گذشته هم در فضای مجازی شاهد پیامی بودیم که در آن آمده بود: لطفا به دیگران اعلام کنید تا با رای دادن به سگ بی‌پناه شهرمان، این حیوان میان آن همه سگ‌های با نژاد و میلیونی پایتخت اول شود.

وظیفه داریم در کنار توجه به حقوق انسان‌ها به حقوق حیوانات توجه داشته باشیم و نگذاریم حقی از آنها ضایع شود ولی در این بین طرح ساماندهی، جمع‌آوری و دسته‌بندی سگ‌های ولگرد به نهادهای دولتی سپرده شده و امیدواریم با تلاش بیشتر، دیگر شاهد حیوانات بی‌سر و سامان در معابر و خیابان‌ها نباشیم.

در جامعه اسلامی توجه به حقوق حیوانات مهم است ولی در عصری که بسیاری از کودکان و انسان‌های گرسنه با شکم خالی سر به بالین می‌گذارند دفاع از حقوق حیوانات که بر اساس تصمیم‌گیری‌ها، متولی رسیدگی آن دستگاه‌های دولتی تشخیص داده شدند، جایگزین دفاع از حقوق انسان‌ها نشود البته در این بین باید فرصت دهیم تا مسؤولان در امر ساماندهی حیوانات به وظایف خود عمل کرده و در صورت مشاهده عدم توجه، نواقص و کمبودهای لازم با نقد منصفانه محرکی برای سرعت‌بخشی توجه به حیوانات شویم.

اسلام دین کامل و جامع است و خداوند قرآن کریم، پیامبران، امامان و معصومان را برای هدایت بشر و سوق دادن او به سوی سعادت فرو فرستاده و در مقابل انسان را اشرف مخلوقات معرفی کرده و برای خلق انسان به خود احسنت گفته است هر چند این روزها در ماه رمضان قرار داریم که ماه رحمت الهی و توجه به هم‌نوعان و نیازمندان است.

باید با دستگیری از نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیری که این روزها حتی توان تهیه نان سفره افطار خود را ندارند برگزاری بازارچه خیریه برای سگ‌های بی‌سامان در ماه مبارک رمضان جای سؤال دارد در حالی که بسیاری از افراد جامعه با در نظر گرفتن کرامت والای انسانی معتقدند کمک به نیازمندان و دستگیری از اقشار ضعیف بر حمایت از حیوانات اولویت دارد.

پس نیاز است با توجه بیشتر، از فعالیت افراد سودجو که به بهانه حمایت حقوق حیوانات دست به منفعت‌طلبی می‌زنند جلوگیری شده تا در کنار حفظ حقوق انسان‌ها، حقوق حیوانات هم محفوظ بماند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
درود بر حاميان حيوانات....شرافت و مهرباني هر انساني از نوع برخوردش با حيواناته زبون بسته معلوم ميشه....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار