«بلوط» این درختان ایستاده در برابر ریزگرد، با برگ‌های کرکی خود گرد و غبار را جذب می‌کنند و در برخی مناطق نیز دچار زوال زودرس شده‌اند.
کد خبر: ۲۵۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 03 July 2016

«بلوط» این درختان ایستاده در برابر ریزگرد، با برگ‌های کرکی خود گرد و غبار را جذب می‌کنند و در برخی مناطق نیز دچار زوال زودرس شده‌اند.

به گزارش تابناک ایلام،«علی‌طاهر  سارایی» - کارشناس محیط‌زیست ایلام گفت: گردوغبار در طول سال چند باری هوای استان ایلام را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طوری که بیرون رفتن از خانه بسیار سخت می‌شود ولی این پدیده نشأت‌گرفته از شرایط طبیعی دیگر کشورها است و چاره‌اندیشی برای حل آن مستلزم تلاش‌های بین‌المللی است.

وی با تأکید بر اینکه گردو غبار ذرات بسیار کوچک و سبک با قطر کمتر از پنج میکرون اطلاق می‌شود که در اثر فرسایش بادی و بیابان‌زایی توسط باد تا مسافت طولانی جابجا شده و انتقال می‌یابند خاطرنشان کرد: در حال حاضر وجود چندین کانون داخلی و خارجی گردوغبار، باعث شده استان ایلام در غربی‌ترین نقطه کشور تحت تأثیر این مسئله قرار گیرد و باعث خسارات جبران‌ناپذیری به استان نیز شده است.

معاون پایش محیط‌زیست ایلام گفت: درختان بلوط استان ایلام بهترین سپر برای جذب گردوغبار هستند و در حال حاضر 640 هزار هکتار جنگل در استان ایلام وجود دارد که 90 درصد آن را درختان بلوط را تشکل می‌دهند، درختانی که در هر هکتار به‌طور سالانه 68 تن گردوغبار جذب می‌کنند.

سارایی بابیان اینکه علاوه بر خسارات فراوان به طبیعت استان، مردم را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است، افزود: مسئله گردوغبار در سال‌های اخیر مهم‌ترین مسئله در بخش آلودگی هوا در استان ایلام محسوب می‌شود و آلودگی هوا علاوه بر تأثیرات بر روی انسان باعث تخریب جنگل، مراتع و پوشش گیاهی می‌شود.

وی اضافه کرد: از آغاز سال جاری تاکنون هوای استان 35 روز آلوده بوده و بیشتر روزها هم از مرز هشدار عبور کره است.

«علی‌رضا دوستی» - کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در این زمینه به ایسنا، اظهار کرد: استان ایلام 640 هزار هکتار جنگل دارد که معادل یک‌سوم کل جنگل‌های بلوط غرب کشور را شامل می‌شود و بیش از 90 درصد گونه‌های آن را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.

دوستی گفت: برگ‌های بلوط حالت کرکی دارند و می‌توانند گردوغبار را جذب کنند و بسته شدن روزنه برگ‌های کرکی بلوط به دلیل شدت بالای گردوغبار در زاگرس، موجب شده که این درختان دیگر توانایی جذب این‌همه غبار را نداشته باشند و از بین بروند.

این کارشناس منابع طبیعی ایلام با اشاره به اینکه درخت بلوط نقش بسیار بالایی در تثبیت خاک و جذب آب‌های زیرسطحی و زیبای دره‌ها دارند و از بین رفتن این درخت نابودی تمام مراتع ایلام را در پی دارد، تصریح کرد: درختان زيباي بلوط در برابر هجوم هرروزه گردوغبار، توان نفس کشيدن را از دست می‌دهند و یکی‌یکی از پا می‌افتند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده نفوذ ريزگردها عامل اصلي زوال درختان بلوط در برخی از مناطق اعلام‌شده است./م




منبع:ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار