مدیرمحیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از امید به افزایش نسل لاک پشت های پوزه عقابی در قشم با اجرای برنامه جامع 14 ساله حفاظت از این جانوران رو به انقراض، خبر داد.
کد خبر: ۲۴۶۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳ 15 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، سید محمد هاشم داخته با اعلام اینکه امسال لاک پشت های پوزه عقابی از ابتدای اسفند ماه 94 تا اواخر اردیبهشت 95 در 105 لانه 10 هزار و 281 تخم گذاری کردند، گفت: سال قبل تنها 51 لاک پشت در سایت روستای شیب دراز تعداد چهار هزار و 308 تخم گذاری کرده بودند.
 
وی ادامه داد: از مجموع چهار هزار و 308 تخم لاک پشت در سال گذشته تنها دو هزار و 258 مورد به نوزاد تبدیل شدند و مابقی به دلیل نداشتن نطفه ناقص ماندند اما امسال تا کنون 3400 بچه لاک پشت متولد شده و این روند تا پایان تیر ماه نیز ادامه خواهد داشت.
 
به گفته مدیرکل محیط زیست قشم، با توجه به اینکه 3400 نوزاد متولد شده مربوط به نیمی از تخم این جانوران می باشد، اظهار امیدواری کرد که تا آخرین روز تولد این جانوران، شمار نوزادان لاک پشت های پوزه عقابی در قشم از مرز 6 هزار مورد فراتر برود.
 
وی با اشاره به اقدام ارزشمند بیژن فرهنگ دره شوری که 14 سال پیش به عنوان مدیر وقت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با مشارکت جوامع محلی (ناتوران خمیس یا همان نگهبانان لاک پشت ها)عملیات حفاظت از تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی را آغاز کرد، گفت: امید به افزایش نسل این جانوران را مدیون تلاش این مرد آینده نگر و مشارکت ارزشمند جوامع محلی در جزیره قشم هستیم.
 
به گفته داخته، با اجرای طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی که با مشارکت مردم روستای شیب دراز، مدیریت محیط‌ زیست سازمان منطقه آزاد ‌قشم و برنامه تسهیلات محیط ‌زیست جهانی انجام می شود، میزان موفقیت تولد بچه لاک پشت ها به 90 درصد افزایش یافته که این نرخ در دنیا بی نظیر است.
 
وی یادآور شد: همه ساله جمع زیادی از مردم نقاط مختلف ایران همزمان با آغاز تولد بچه لاک پشت ها به جزیره قشم و سواحل زیبای شیب دراز محل تولد این جانوران سفر می کنند که در بخش اقتصادی این منطقه نیز تاثیرگذار است.
 
مدیرمحیط زیست قشم، گفت: چندین جانور موذی از جمله روباه ها و سگ ها مهمترین دشمن این جانوران در زمان تخم گذاری تا دوران تولد هستند و در دریا نیز بچه لاک پشت ها از سوی آبزیان دیگر تهدید می شوند و به همین دلیل تعداد کمی از آنان به سن بلوغ می رسند.
 
وی با اشاره به طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در قشم، گفت: این طرح با کمک مردم روستای شیب دراز از سال 84 به عنوان یکی از موفق ترین طرح های حفاظتی کشور و در سال 88 به عنوان یکی از 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شده است.
 
داخته ادامه داد: بهمن سال 1390 با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ساحل 60 هکتاری تخم گذاری لاک پشت ها در قشم به عنوان اثر طبیعی به ثبت رسید.
 
وی همچنین یادآور شد: اردیبهشت ماه امسال با حضور پروفسور نیکولاس جی پیلچر نماینده گروه تخصصی لاک پشت های دریایی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و متخصص زیست شناسی و حفاظت لاک پشت های دریایی خلیج فارس ازفعالیتهای سازمان منطقه آزاد قشم در زمینه حفاظت از لاکپشت ها ی دریایی، پیشنهاد گردید فعالیت پژوهشی – حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم به سرفصل پژوهشهای اتحادیه بین المللی حفاظت إلحاق شود.
 
لاک پشت های پوزه عقابی (Eretmochelysimbricata) جزو هفت گونه از لاک پشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب می شود که همه ساله از طریق آب های آزاد وارد آب های خلیج فارس می شوند و در سواحل روستای شیب دراز در 70 کیلومتری جنوب شهر قشم تخم گذاری می کنند.
 
پوزه این لاک پشت ها برای بیرون کشیدن غذای اصلی آن یعنی اسفنج دریایی از لا به لای مرجان ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.
 
وزن میانگین لاک پشت پوزه عقابی بالغ حدود 80 کیلوگرم است و طول آن به یک متر می رسد.و این جانوران دریایی از جمله گونه های تحت حمایت کشور به شمار می رود که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت ومنابع طبیعی (IUCN)، عهدنامه تجارت گونه های در معرض خطرCITES)  و عهدنامه گونه های مهاجر (CMS) طبقه بندی و از نظر درجه بندی حساسیت زیستی به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار