مردی که با یک کیسه گونی از اشیای عتیقه از عراق به ایران آمده بود در متروی تهران دستگیر شد در ساعت چهار بعدازظهر روز ١٧ خردادماه ماموران خط متروی صادقیه تهران به شخصی در مترو مشکوک شدند که یک کیسه گونی بزرگ برنج در دست داشت و در حال تردد در میان خطوط مترو بود.
کد خبر: ۲۴۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ 11 June 2016
ماموران به او مشکوک شدند و مدتی او را زیر نظر قرار دادند و سرانجام موفق شدند متهم را هنگام پیاده شدن در ایستگاه مترو صادقیه با رعایت حقوق شهروندی دستگیر کنند، متهم برای بررسی‌های بیشتر به اداره پلیس منتقل شد. 

همچنین در بازرسی‌های صورت گرفته از این متهم تعدادی از آثار باستانی از جمله تعدادی قطعات سفالی و فلزی شبیه آثار باستانی که جملگی به صورت مجزا در پارچه پیچیده شده بودند، کشف شد.

سرهنگ علی راقی، فرمانده یگان انتظامی متروی شهر تهران در تشریح جزییات این خبر اظهار داشت: با توجه به تجهیز و راه‌اندازی گشت‌های هدفمند با رویکرد بررسی بسته‌های مشکوک و افراد مظنون در ایستگاه‌های مترو این مهم در دستور کار قرار گرفت. 

این مقام انتظامی در پلیس پایتخت افزود: متهم در گشت‌زنی‌های هدفمند ماموران پلیس مترو شناسایی و دستگیر شد. این مقام انتظامی با بیان اینکه درمیان اقلام کشف شده ٤ عدد النگوی فلزی، ٣ عدد دستبند، ٥ عدد سرمه‌دان نیز کشف شد، افزود: متهم که خود را به نام «مهدی» معرفی کرد، در ابتدا از بیان حقیقت طفره رفت اما زمانی که با پیگیری کارشناسان مربوطه مواجه شد، عنوان داشت اشیا را از کشور عراق آورده و حدودا ٣ میلیارد تومان ارزش دارند.

فرمانده یگان انتظامی متروی شهر تهران در ادامه گفت: متهم از ترفندهای مختلف از جمله پیشنهاد رشوه، برای فرار و گریز از قانون استفاده کرد اما راه به جایی نبرد و در نهایت جهت بررسی بیشتر به همراه اقلام مکشوفه به اداره سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد. 
در پیگیری نتیجه اقدامات صورت گرفته و بنابر نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، اشیای مکشوفه دارای قدمت ١٧٠٠ ساله بوده و جزو آثار باستانی محسوب می‌شوند. 

گفتنی است، متهم جهت تعیین تکلیف و تحمل کیفر به دادسرای ناحیه ٢٢ منتقل شد. در ماده ٥٦١ قانون مجازات اسلامی آمده است: هرگونه اقدام به خارج کردن اموال تاریخی، فرهنگی از کشور هرچند به خارج کردن آن نینجامد قاچاق محسوب و مرتکب علاوه بر استرداد اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جریمه معادل دو برابر قیمت اموال موضوع قاچاق محکوم می‌شود. 

محمدرضا نعمتی، کارشناس باستان‌شناسی درباره جرم خرید و فروش قاچاق اشیای عتیقه گفت: «بر طبق ماده ٥٦٢ قانون هرگونه حفاری وکاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ٦ ماه تا ٣ سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی انجام می‌شود علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.همچنین در این ماده قانونی صراحتا اعلام شده هر کس اموال تاریخی، فرهنگی موضوع این ماده را برحسب تصادف به دست آورد و طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به تحویل آن اقدام نکند به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌شود. از سوی دیگر در تبصره ٢ همین ماده قانونی آمده خرید و فروش اموال تاریخی، فرهنگی حاصله از حفاری غیرمجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور به حبس از ٦ ماه تا ٣ سال محکوم می‌شوند.هرگاه فروش اموال مذکور تحت هر عنوان از عناوین به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اتباع خارجی انجام می‌شود مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.»

روزنامه اعتماد
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار