مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه اقدامات لازم برای پیشگیری ازآتش در استان ایلام در حال انجام است، تاکید کرد: آتش سوزی یکی از خطرناکترین عوامل نابودی طبیعت محسوب می شود که همه ساله بخش های وسیعی از عرصه های منابع طبیعی را تحت تأثیر قرار داده است.
کد خبر: ۲۴۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 09 June 2016
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه اقدامات لازم برای پیشگیری ازآتش در استان ایلام در حال انجام است، تاکید کرد: آتش سوزی یکی از خطرناکترین عوامل نابودی طبیعت محسوب می شود که همه ساله بخش های وسیعی از عرصه های منابع طبیعی را تحت تأثیر قرار داده است.


به گزارش تابناک ایلام
؛رضا احمدی اظهار کرد: حضور فعال و تعطیلی ناپذیر گشت های شبانه روزی یگان حفاظت از منابع طبیعی، مراقبت دلسوزانه از عرصه های جنگلی و اهتمام مردم به استفاده از تلفن 1504 در سراسر استان از جمله عوامل کاهش آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی استان بوده است.

وی اطلاع رسانی بموقع مردم و گردشگران از وقوع آتش در دقایق نخست و حضور سریع و به هنگام نیروهای یگان حفاظت در محل آتش سوزی و تلاش در زمینه مهار آتش را از شاخص های مهم کاهش خسارت وارده به عرصه های منابع طبیعی استان ذکر کرد.

وی یادآور شد: تلاش بی وقفه نیروهای حفاظت، و اطلاع رسانی به موقع نیروهای مردمی و استفاده ازفناوری روز دنیا به لطف الهی و با همراهی ارزنده مردم استان، همدلی مسئولان، همکاری بسیج وحضور به موقع جنگلبانان نقش موثری در کاهش بروز اتش در طبیعت استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه اقدامات لازم برای پیشگیری ازآتش در استان ایلام در حال انجام است، تاکید کرد: آتش سوزی یکی از خطرناکترین و مخرب ترین عوامل نابودی طبیعت محسوب می شود که همه ساله بخش های وسیعی از عرصه های منابع طبیعی را تحت تأثیر قرار داده و خسارات سنگینی را به این منابع تحمیل می کند.

احمدی افزود: جلوگیری از این امر نیاز به برنامه ریزی صحیح و اصولی و به کارگیری بهترین و کارآمدترین نیروهای انسانی و پیشرفته ترین وسایل و ادوات را دارد که تا کنون اقدامات ویژه ای در این زمینه توسط اداره کل منابع طبیعی استان ایلام صورت گرفته است.

به گفته وی، این اقدامات شامل مستقر کردن کانکس با همه امکانات و نیروی شبانه روزی در مناطق بحرانی، مستقر کردن چادرهای گروهی با امکانات مهار در مناطق سخت مسیر با نیروهای آماده شبانه روزی، توزیع اقلام شخصی برای نیروها (چراغ قوه، اره، جلیقه، بیل، آتش کوب، چفیه، کفش) احداث دکل های دیده بانی در مناطق مشرف به جنگل به صورت شبانه روزی است.

وی ایجاد پست های ورود و خروج جنگل با ثبت شماره خودرو ، نام و نام خانوادگی فرد، استفاده از پهباد جهت شناسایی مناطق حریق، شناسایی متخلفان و رصد و پایش مناطق جنگلی استان بصورت دائمی، گشت های شبانه روزی پرسنل در تمام ساعات شبانه روز، تجهیز تمام خودروهای کمک دار به دستگاه رادفایر آتش خاموش کن، هماهنگی و همکاری با کلیه دستگاه ها جهت آماده باش نیروها در هنگام بروز آتش را از دیگر این اقدامات دانست.

احمدی فرهنگ سازی در بین مردم و استفاده از توان وظرفیت انجمن های مردم نهاد زیست محیطی و دوستداران طبیعت در راستای پیشگیری ازاتش، تهیه اقلام فرهنگی و تبلیغاتی از جمله تیزر تلویزیونی، کلیپ، مستند و توزیع بروشور بین مردم را در پیشگیری از آتش یا کاهش آن موثر دانست.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری احداث آتش بر در مناطق بحرانی، تیغه زنی پوشش گیاهی حاشیه جاده، علف زنی مناطق بحرانی، تهیه تانکرهای تاشو یک و پنج هزار لیتری و نصب در کنار مقرهای گشت زنی، مجهز کردن نیروها به بی سیم، درخواست و تصویب احداث پایگاه هوایی مهار آتش را از دیگر اقدامات برای اطفای حریق عنوان کرد.

سال گذشته با بروز 71 فقره آتش سوزی بیش از یک هزار هکتار از اراضی ملی استان ایلام طعمه آتش شد.

از میزان گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 800 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار