معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام گفت: با تلاش مسئولین و همراهی مردم بازار میوه و تره بار استان ایلام ساماندهی می شود.
کد خبر: ۲۴۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶ 07 June 2016
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام گفت: با تلاش مسئولین و همراهی مردم بازار میوه و تره بار استان ایلام ساماندهی می شود.


به گزارش تابناک ایلام
؛ حشمت اله عسکری در جلسه تنظیم بازار با محوریت بررسی قیمت بالای میوه و تره بار در استان ایلام افزود: قیمت بالای میوه و تره بار در استان ایلام موجب نارضایتی بسیاری از مردم و مسئولین شده است؛ به طوری که مهندس مروارید، استاندار ایلام چندی پیش دستور بررسی گرانی میوه را صادر کرد و خواستار بررسی دلایل این مهم شد.

وی برگزاری این جلسه را در راستای تاکیدات استاندار ایلام مبنی بر بررسی و نظارت بر قیمت میوه در ایلام دانست و تصریح کرد: اختلاف بسیار زیاد قیمت میوه در عمده فروشی ها با مغازه های عرضه تره بار سطح شهر سوالات بسیاری را برای مردم و مسئولین به وجود می آورد.

عسکری، رتبه ایلام در تولید میوه را آخرین استان کشور اعلام کرد و افزود: چون ایلام از ابتدا یک استان باغبانی نبوده از نظر تولید میوه در رتبه آخر کشور است به طوری که استان ماقبل ما، دو برابر ایلام میوه تولید میکند.

وی افزود: خوشبختانه با تلاشهایی که طی سال های اخیر صورت گرفته، استان جهش خوبی به سمت افزایش سطح باغات داشته است و پیش بینی میشود در آینده نزدیک در تولید برخی از میوه ها به خودکفایی برسیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام، علل قیمت بالای میوه و تره بار در این استان را متفاوت از سایر استانها دانست و عنوان کرد: نبود رقابت در میدان مرکزی میوه و تره بار شهر ایلام؛ کاهش عرضه و افزایش تقاضا، عدم نظارت بر حمل و نقل و خودکفا نبودن استان ایلام در زمینه میوه و تره بار از مهمترین دلایل افزایش قیمت میوه در این استان هستند.

عسکری، یکی دیگر از عوامل گرانی میوه در شهر ایلام را نبود رقابت در میدان مرکزی میوه و تربار اعلام کرد و افزود: برای ایجاد رقابت در بین عمده فروشان میوه و تره بار این میدان، باید نسبت به ایجاد یک میدان دیگر در شهر ایلام اقدام نماییم.

وی خواستار ساماندهی هرچه سریعتر بازار میوه و تره بار در استان شد و تصریح کرد: غرفه هایی که توسط شهرداری ایلام در اطراف میادین شهر یجاد شده اند به خاطر اجاره بالا موجب ایجاد مشکلاتی شده اند و به نوعی میتوان شهرداری را در افزایش قیمت ها مقصر دانست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام ادامه داد: غرفه های شهرداری که در اختیار فروشندگان و عرضه کنندگان میوه و تره بار قرار گرفته اند، اجاره بالایی دارند و همین موضوع یکی از مهمترین دلایل قیمت بالای میوه در شهر ایلام است.

عسکری با انتقاد شدید از اختلاف قیمت عرضه میوه در این غرفه ها با مرکز شهر ایلام تاکید کرد: قیمت میوه ها در مرکز شهر ایلام به نسبت غرفه های شهرداری که در دور میادین مستقر شده اند، بسیار پایین تر است؛ لذا  باید چاره ای اندیشیده شود تا موجبات ارزان شدن قیمت میوه را در شهر ایلام فراهم کنیم.

وی این اقدام شهرداری ایلام را عامل مهمی در افزایش قیمت میوه در این جایگاه ها دانست و خواستار بازنگری اساسی در این زمینه شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام تصریح کرد: شهرداری ایلام باید نسبت به تجمیع و ایجاد مرکزی برای عرضه میوه به شهروندان اقدام کند.

وی افزود: شهرداری ایلام ابتدا باید مرکز خورده فروشی میوه در شهر ایلام ایجاد و سپس نسبت به جمع آوری این غرفه ها اقدام کند؛ همچنین جانمایی بازارچه عرضه میوه باید دارای پارکینگ و در دسترس شهروندان باشد.

عسکری به اعضای ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کرد فرودگاه سابق ایلام را برای جانمایی ایجاد بازارچه خورده فروشی میوه مورد بررسی قرار گیرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید به فکر ایجاد مراکزی در نقاط مختلف شهر باشیم تا با ایجاد رقابت در بازار، قیمت ها کنترل شوند؛ اگر بازارچه های مناسبی در مناطق قابل دسترس شهر ایجاد شوند، قطعا موجب خودکنترلی در قیمت ها می شود.

وی ادامه داد: در سطوح کمتر و در مناطق متعدد و مختلف شهر باید بازارچه های عرضه میوه و تره بار دایر شود تا شهروندان به میوه دسترسی داشته باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، یکی دیگر از دلایل گرانی میوه در شهر ایلام را تامین پراکنده و اندک میوه از استانهای همجوار دانست و اظهار کرد: اگر فروشندگان و عرضه کنندگان تره بار، اقلام مورد نیاز خود را در حجم انبوه تهیه و با کامیون به ایلام وارد کنند، بدون شک در کاهش قیمت نهایی میوه موثر خواهد بود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به اختلاف قیمت بسیار بالای میوه در اماکن مختلف شهر ایلام اشاره کرد و افزود: اختلاف بسیار زیاد قیمت میوه در عمده فروشی ها با مغازه های عرضه تره بار سوالات بسیاری را برای مردم و مسئولین به وجود میآورد.

عسکری خواستار تشدید بازرسی ها از سطح بازار ایلام شد و تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعزیرات حکومتی باید در این زمینه با جدیت وارد کار شده و واحدهای متخلف را اعمال قانون کنند؛ ضمناً با افراد گران فروش به صورت جدی و صحیح برخورد شود.

وی انجام کارشناسی امورات را یکی از راه های عدم تکرار مشکلات گذشته دانست و اظهار کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که تمام امورات میوه و تره بار از طریق سازمان میادین شهرداری رفع و رجوع شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، ایجاد بازار جدید خرده فروشی را یکی از مهمترین نیازهای شهر دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس قانون دولت نمیتواند به صورت مستقیم وارد ساخت میدان میوه و تره بار شود و طبق اساسنامه باید سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری ایلام نسبت به ساخت مرکز میوه و تره بار اقدام کند لذا اگر توانایی انجام این کار را ندارند باید از بخش خصوصی کمک بگیرند.
به گزارش تابناک ایلام در پایان این جلسه مصوب شد: 
1- شهرداری با انجام کار کارشناسی، ظرف مدت یک هفته نسبت به جانمایی و تعیین مکان ایجاد بازارچه خورده فروشی میوه در شهر ایلام اقدام کند و غرفه های این بازارچه را با قیمت مناسبی در اختیار دستفروشها قرار دهد.
2- غرفه های میوه فروشی دور میادین شهر ایلام جمع آوری و نسبت به انتقال و ساماندهی آنها در بازار جدید اقدام شود.
3- تمام دست فروش های میوه فروش به بازار جدید منتقل شوند.
4- غرفه های دور میادین شهر ایلام که متعلق به شهرداری هستند،با نظر سازمان صنعت و معدن و تجارت به امورات فرهنگی و هنری تغییر کاربری دهند.
5- برای ایجاد دومین میدان عرضه عمده میوه و تره بار در شهر ایلام اقدامات لازم صورت پذیرد و در این راستا از بخش خصوصی دعوت به عمل آید.
6- گشت های سازمان صمت و اداره کل تعزیرات حکومتی با جدیت و فعالیت بیش از گذشته با متخلفین برخورد کنند.
7- بازرسی و سرکشی سرزده از غرفه ها و مراکز فروش میوه و تره بار شهر ایلام توسط مسئولین ارشد استان صورت پذیرد./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار