به دلیل بیماری وبا در عراق امسال بیشتر نگران ورود این بیماری به همدان هستیم.
کد خبر: ۲۴۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 07 June 2016
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: به دلیل بیماری وبا در عراق امسال بیشتر نگران ورود این بیماری به همدان هستیم.

به گزارش فارس، محمد خیراندیش پیش از ظهر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان، با اشاره به لزوم جایگزینی سیستم گندزدایی آب استخرها، اظهار کرد: در این خصوص به سازمان‌های مربوطه دستورالعمل ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ضد عفونی آب استخرها به روش کلر انجام می‌شود که باید به الکترولیز نمک تغییر کند، گفت: ضد عفونی به روش کلر عوارضی دارد بنابراین باید در راستای حفظ سلامت شهروندان ضد عفونی به روش الکترولیز نمک مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه این کار نیاز به زمان دارد و بخش خصوصی و دولتی باید وارد کار شوند، گفت: طی یک ماه اخیر تنها دانشگاه بوعلی سینا مجهز به سیستم الکترولیز نمک شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از کپسول گاز کلر در استخرها معضل است و امکان انفجار آن یا مسمومیت افراد وجود دارد، خاطرنشان کرد: ابلاغیه وزارت بهداشت است که تمام استخرها مجهز به سیستم الکترولیز نمک شوند.

خیراندیش با اشاره به احتمال شیوع بیماری «التور» به ویژه با ورود به فصل گرما، کنترل و پیشگیری از این بیماری روده‌ای را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: امسال در بحث بیماری التور بیشتر نگرانیم چراکه به دلیل وجود این بیماری در کشور عراق اگر مراقبت‌ها جدی گرفته نشود امکان انتقال به استان نیز وجود دارد.

وی با اهمیت به همکاری درون‌بخشی و برون‌بخشی در کنترل این بیماری افزود: اگر بیماری در مرحله اول شناسایی نشود و به مرحله حاد برسد طی 24 ساعت فرد را از پای درمی‎آورد که باید همکاری‌ها صورت گیرد تا در صورت بروز اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: از فروردین امسال موارد مثبت بیماری در کشور عراق گزارش شده و احتمال ورود آن به استان از طریق مسافرت‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه طی دستورالعمل وزارت بهداشت، در صورت شیوع بیماری؛ تمام بخش‌های بیمارستانی باید در  اختیار حل مشکل قرار گیرد، گفت: همدان در طول تابستان پذیرای بسیاری از مسافران است؛ آنهایی که از جنوب کشور به استان می‌آیند به دلیل نزدیکی به کشورهای مستعد بیماری، با این بیماری درگیر هستند.

خیراندیش با بیان اینکه موردی از بیماری وبا در استان گزارش نشده و سال 84 آخرین اپیدمی این بیماری در استان بوده است، افزود: در کنترل این بیماری در استان بسیار تلاش شده که بسیار قابل تقدیر است.

این مسؤول با بیان اینکه یکی از راه‌های ورود بیماری از طریق مواد غذایی آلوده است، جمع‌آوری اغذیه‎فروشی‌های سیار سطح شهر را لازم دانست و گفت: در نیروی انتظامی باید یگان امداد در ساماندهی و برخورد این واحدها وارد عمل شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به وضعیت نامناسب میدان هگمتانه به ویژه در خصوص ذبح مرغ و ایجاد آلودگی در محیط، ساماندهی آنجا را در کنترل بروز بیماری آنفولانزای پرندگان لازم دانست.

*تب برفکی در روستاهای همدان مهار نشده است

بخشدار بخش شراء نیز با بیان اینکه متأسفانه تب برفکی در روستاها مهار نشده است و شیوع این بیماری روز به روز در حال گسترش است، اظهار کرد: نه تنها در اثر این بیماری دام‌ها تلف می‌شوند بلکه بروز مشکلات تنفسی به دلیل عدم پاشیدن نمک در محیط دام وجود دارد.

ابراهیم مولایی‌نیا با تأکید به رعایت دفن اصولی لاشه‌های دام از سوی دامداران، گفت: انتقال بیماری تب برفکی از طریق خرید و فروش‌های بدون مجوز از سوی دامداری‌ها وجود دارد و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

*تلف شدن 50 رأس گوسفند در روستای مهاجرآباد و فیروزآباد طی 48 ساعت گذشته

وی خاطرنشان کرد: در روستای خیرآباد دامداری 50 رأس دام خریداری کرده که از اداره دامپزشکی درخواست شده واکسیناسیون این دام‌ها را انجام دهد که متأسفانه هنوز کاری انجام نشده است.

بخشدار بخش شراء ادامه داد: طی 48 ساعت گذشته در روستای مهاجرآباد و فیروزآباد 50 رأس گوسفند به دلیل تب برفکی تلف شده است.

حسین خانجانی مدیر خدمات شهری شهرداری همدان نیز با اشاره به خطرات بیماری تب برفکی اظهار کرد: گله‌های گوسفندان عشایر وارد حاشیه شهرها می‌شوند و در بافت مسکونی و معابر تردد می‌کنند و از طریق ریختن کود حیوانی باعث آلودگی محیط شده که نیاز به ایجاد حساسیت در این زمینه وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار