کد خبر: ۲۳۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵ 01 June 2016


رئیس سازمان ملی استاندارد از تدوین استاندارد غذای حلال در کنفرانس حلال کشورهای اسلامی با انطباق ۹۸ درصدی با فقه شیعه جعفری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج،نیره پیروزبخت در گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی سازمان ملی استاندارد که با حضور نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان حوزه نمایندگی ادارات جهاد کشاورزی استان‌ها در سازمان ملی استاندارد در کرج برگزار شد، با اشاره به آثار مهم استاندارد حلال در وضعیت کنونی اظهار داشت: فعالیت‌های سازمان استاندارد در مورد مقوله حلال از 8 سال پیش آغاز شده است. این فعالیت‌ها هم در سطح ملی و هم در سطح منطقه‌ای در حوزه کشورهای اسلامی بوده و هم‌اکنون در حال گسترش است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به تشکیل موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی بیان کرد: سازمان ملی استاندارد فعالیت‌های عدیده‌ای در این زمینه انجام داد که خوشبختانه توانست بعد از چند سال به عضویت هیئت‌مدیره این موسسه در آمده و از بین 33 کشور در بین 13 عضو هئیت‌مدیره قرار گیرد.

وی با اشاره به هماهنگی‌های استاندارد با نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در راستای اقدامات مشترک گفت: با همکاری‌های مشترک توانستیم بحث‌ها را در دو بعد شرعی و فنی استانداردی پیش ببریم. یکی از مهمترین ویژگی‌ها و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمان تدوین استاندارد به عنوان یک کشور شیعه 120 پیشنهادی بود که ارائه شد.

پیروزبخت با اشاره به حضور آیت‌الله عالمی در عضویت هئیت حلال سازمان کنفرانس اسلامی گفت: غذای حلال در گذشته منطبق بر فقه شیعه نبود درحالی که نمایندگان فعال ما از نظر علمی ثابت کردند که غذای حلال باید منطبق بر فقه شیعه بود و در حال حاضر غذای حلال با انطباق بیش از 98 درصدی با فقه شیعه جعفری تدوین شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: 33کشور از این استاندارد حلال پیروی می‌کنند که نقطه بسیار مثبتی و موفقیت آمیز برای ایران است.

پیروزبخت بابیان اینکه سازمان استاندارد خود در این زمینه پیش‌قدم بوده است، عنوان کرد: چندین قانون از جمله قانون ذبح و صید در این زمینه تدوین شده و گواهی استاندارد حلال نیز توسط هئیت وزیران تصویب شده است.

وی با اشاره به امضای تفاهنامه و دستورالعمل همکاری با نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برنامه‌ریزی و تهیه برای فعالیت‌های مرتبط با علامت استاندارد حلال برای همه حوزه‌ها از جمله گردشگری نیز در دستور کار قرار دارد. در حوزه فنی و شرعی، کالاها بعد از کنترل، علامت حلال دریافت می‌کنند و برای صادارت نیز می‌توانند از این علامت استفاده کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه این استاندارد حلال از امروز اجرایی می‌شود، گفت: در مرحله اول این موضوع به صورت داوطلبانه اجرا می‌شود و در کشورهای غیراسلامی نیز لوگوی حلال متمرکز می‌شود؛ این موضوع یک تجارت گسترده است.

وی افزود: 2600 میلیارد دلار میزان گردش مالی تجارت حلال در دنیا است که حدود 1250 میلیارد دلار در حوزه غذا است.

پیروزبخت با بیان اینکه تمام محصولاتی که شامل استاندارد اجباری هستند، می‌توانند درخواست استاندارد حلال داشته باشند، افزود: نخستین موردی که موضوع استاندارد به‌صورت 2 امضائی اجرا می‌شود، "غذای حلال" است، چون موضوع شرعی آن تحت نظارت دفتر مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار