مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان ایلام گفت: صدور چک بلامحل بیشترین علت ورود مجرمین مالی به زندان در ایلام است.
کد خبر: ۲۳۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰ 01 June 2016

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان ایلام گفت: صدور چک بلامحل بیشترین علت ورود مجرمین مالی به زندان در ایلام است.

 به گرازش تابناک ایلام ،«اکبر محبی»  در مورد وضعیت زندان‌های این استان، اظهار کرد: فعالیت‌های زندانبانی و سختی کار در این حوزه قابل قیاس با دیگر کارها نیست.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم با فعالیت‌های اصلاح تربیتی اسلامی و دینی ذهنیت مردم نسبت به زندان‌های دوران حکومت ستم‌شاهی را پاک کنیم، افزود: الان زندانی دیگر خمود و افسرده نیست بلکه با اقدامات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و دینی در زندان وادار به فعالیت می‌شود.

محبی خاطرنشان کرد: این سازمان همان‌طور که از اسمش پیداست در راستای اقدامات تأمینی و تربیتی فعالیت می‌کند و افرادی که به عمد و یا غیرعمد وارد زندان می‌شوند از نظر نوع جرم مرتکب شده، شخصیتی و بهداشتی، شناسایی، طبقه‌بندی و در بند مخصوص نگهداری می‌شود.

وی به تکمیل شدن ساخت بازداشتگاه موقت شهر ایلام برای جلوگیری از ورود افرادی که برای اولین بار مرتکب جرم می‌شوند تا ورود آن‌ها به زندان جلوگیری شود اشاره و تصریح کرد: محیط زندان به ‌شدت بر روی خانواده فرد زندانی ‌شده تأثیر می‌گذارد و هر چه در زمینهٔ پیشگیری کار کنیم، سرمایه است نه هزینه.

مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان ایلام گفت: در سطح شهرستان‌های ملکشاهی، ایوان، دهلران، چرداول و آبدانان زمین لازم برای ساخت بازداشتگاه، تملک شده است.

محبی با تأکید بر اینکه کلاس‌های آموزشی فنی‌و‌حرفه‌ای رونق فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی بوده و اداره زندان‌ها و فنی و حرفه‌ای استان باید تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند، افزود: حرفه‌آموزی در متن کلاس‌های آموزشی و بسترسازی یادگیری مهارت‌های مناسب بازار کار در راستای اشتغال زندانیان مورد توجه مسئولین زندان‌های استان بوده و با این اقدام شاهد پیشبرد اهداف سازمانی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سطح زندان‌های استان نیازسنجی‌ها به‌ صورت دوره‌ای انجام می‌شود و بر طبق نتایج آن درخواست برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی و پر کردن اوقات فراغت زندانیان به ‌صورت کارشناسانه در زندان بسیار مهم است.

مدیر کل زندان‌های استان ایلام با تأکید بر اینکه آگاهی‌بخشی به مردم در زمینهٔ عدم صدور چک بلامحل، امتناع از پذیرفتن مهریه‌های سنگین و نجومی، اطلاع داشتن از انقضای گواهینامه و بیمه‌نامه‌های خودرو موجب کاهش جرائم غیرعمدی می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته ۹۲ زندانی با تلاش و کوشش مددکاران و ستاد دیه استان آزاد شدند که ۷۷ درصد از میزان کل بدهی زندانیان مذکور مربوط به مهریه بوده که با پیگیری‌ها و تلاش روزافزون مددکاران و ستاد دیه استان، منجر به رضایت و پرداخت‌ شده است.

محبی خواستار مساعدت مسئولان و خیرین استانی در جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از خانواده‌های زندانیان به ‌منظور پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی شد.

وی با اشاره به اینکه باید زمینه فرهنگ‌سازی عمومی، به خصوص در بین خانواده زندانیان نسبت به مجازات جایگزین حبس فراهم شود، گفت: توسعه و تقویت فعالیت‌های مددکاری در زندان راهگشای برخی مشکلات خواهد بود و نباید فراموش کرد که مددکاران در زندانبانی اسلامی نقش تعیین‌ کننده‌ای دارند و در این راستا همت فراگیر آن‌ها راهگشای بسیاری از مشکلات زندانیان و خانواده‌های آن‌ها است.

محبی خاطرنشان کرد: مساعدت انجمن حمایت از زندانیان در فراهم‌سازی بستر اشتغال زندانیان و تخصیص اعتبارات در این راستا می‌تواند در فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی زندان‌ نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: ضمن بررسی پرونده‌های قضایی زندانیان و دعوت از قضات جهت بازدید از زندان و تعین تکلیف زندانیان تحت قرار (بلاتکلیف) امیدواریم که در آینده‌ای نه ‌چندان دور شاهد حل این مسئله و ساماندهی آن باشیم.

مدیرکل زندان‌های استان ایلام گفت: رسانه‌ها باید زمینه لازم برای فرهنگ‌سازی در بین مردم بخصوص خانواده زندانیان را نسبت به مجازات جایگزین حبس، فراهم کنند و سطح آگاهی‌های عمومی آن‌ها را به قوانین و مقررات زندان‌ها ارتقاء بخشند


محبی با بیان اینکه نتیجه فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی که در زندان‌ها در حال انجام است می‌تواند پررنگ‌تر شود به شرطی که این امر بانی اصلی کاهش جمعیت کیفری و عدم بازگشت مجدد زندانیان به زندان باشد، اظهار کرد: با افزایش آمار تعداد بازدیدهای قضات از زندان‌های استان کماکان شاهد حل مشکلات زندانیان، کاهش بار روحی روانی آن‌ها و برقراری نظم و انضباط در زندان‌ها هستیم و انتظار می‌رود این روند استمرار داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال و حرفه‌آموزی در زندان پایه اصلی اصلاح و بازپروری زندانیان است، افزود: فلسفه اجرای عدالت کیفری ایجاب می‌کند که جامعه واکنش متناسبی در مقابل زندان و مجرمین داشته باشد که اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان ضمن پر کردن اوقات فراغت آنان باعث می‌شود اذهان عمومی نیز در مواجه با زندانیان تصور مطلوبی داشته باشند.

مدیر کل زندان‌های ایلام اجرای برنامه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی با روش‌های نوین، شناسایی شخصیت مددجویان در اجرای مناسب این برنامه‌ها را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: بهترین روش اصلاحی و تربیتی در زندان، شناسایی شخصیت بزهکار در محیط زندان بوده که در این خصوص با توجه به استعدادها و توانایی محکوم، حرفه مناسبی به آنان آموزش داده شود و سپس با گماردن زندانی به کار، در طول مدت تحمل حبس در زندان، زمینه اصلاح و بازگشت او به زندگی اجتماعی فراهم شود.

محبی تصریح کرد: بر اساس این هدف محکومین با توجه به نوع جرم و مدت محکومیت از همدیگر تفکیک و طبقه‌بندی می‌شوند و برنامه‌های حرفه‌آموزی و اشتغال اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: انجام کار در ایام تحمل کیفر و بهره‌گیری از امکانات آموزشی زندان به‌ تدریج موجبات توان فنی و مهارت او را افزایش داده و پس از آزادی از زندان به جهت تخصص و مهارتی که در ایام تحمل کیفر به دست آورده جذب بازار کار شده و همین امر زمینه جدایی او و عدم پیوستن به گروه‌های تبهکاری را فراهم می‌کند و باعث جلوگیری از تکرار مجدد جرم می‌شود.

وی یادآور شد: برای کار زندانیان باید دستمزد عادلانه در نظر گرفته شود تا زندانیان بتوانند قسمتی از درآمد خود برای نیازهای ضروری و قسمتی را به عائله تحت تکفل خود بپردازند و مقداری از آن را برای هنگام خروج از زندان پس‌انداز کنند.

مدیرکل زندان‌های ایلام ضرورت شناسایی شخصیت زندانیان بزهکار به روش علمی برای حرفه‌آموزی و اشتغال به کار آنان به ‌منظور اصلاح و بازپروری زندانیان را امری اجتناب‌ناپذیر اعلام و عنوان کرد: تجربه ثابت کرده که کار در زندان عامل مناسبی برای ابراز تأثیرگذاری در احساس ندامت و پشیمانی از اعمال مجرمانه‌ای محکومین است.

وی اضافه کرد: حرفه‌آموزی در زندان نه‌ تنها باعث سهولت برقراری نظم و امنیت در زندان خواهد شد بلکه متضمن فایده اقتصادی برای زندانیان و خانواده آن‌ها و همچنین زمینه سهولت تأمین هزینه‌های سنگین سازمان زندان‌ها را نیز فراهم می‌کند.

مدیرکل زندان‌های ایلام گفت: اعتبار ساخت پروژه جدید زندان مرکزی ایلام نیازمند قرار گرفتن در ردیف پروژه‌های ملی است چرا که اعتبارات استانی برای تکمیل آن کافی نیست و حدود 13 سال از آغاز عملیات احداث ندامتگاه جدید مرکزی ایلام می‌گذرد و اعتبار ساخت زندان در ردیف پروژه‌های ملی قرار نگرفته است.

وی با بیان این‌که علی‌رغم وجود مشکلات فراوان، بخشی از پروژه‌ی زندان جدید ایلام راه‌اندازی شده و حدود 10 درصد زندانیان رأی باز و حالت اشتغال به زندان جدید انتقال ‌یافته‌اند، افزود: انتقال موقت زندانیان رأی باز به محل پروژه جدید زندان مرکزی، باعث شده که ضمن استفاده از نیروی کار زندانیان، با استقرار نیروی کار در زندان جدید، شرایط انتقال دائم زندان کنونی ایلام نیز مهیا شود.

محبی ادامه داد: زندان مرکزی فعلی ایلام با توجه به بافت فرسوده و موقعیت مکانی نامناسب، مشکلاتی را برای زندانیان و شهروندان ایجاد کرده و بعد از انتقال موقت به زندان جدید، زندان فعلی پس از تغییر کاربری فروخته ‌شده و درآمد ناشی از آن برای تکمیل زندان جدید هزینه می‌شود.

مدیر کل زندان‌های استان ایلام با اشاره به این‌که در صورت تکمیل پروژه‌ی زندان جدید ایلام، مجتمع کار درمانی و حرفه‌آموزی زندانیان، بند نسوان، کانون اصلاح و تربیت، زندان مرکزی و ستاد اداره‌ کل زندان‌ها به این محل انتقال داده می‌شود، خاطرنشان کرد: اجرای دقیق و صحیح برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در سطح زندان نیازمند مکان مناسب و کافی است که زندان مرکزی ایلام هم‌اکنون در این زمینه دارای کمبود فضای فیزیکی است.

مدیرکل زندان‌های ایلام گفت: ذهنیت خیرین و مردم باید نسبت به زندانیان جرائم غیرعمدی تغییر کند و بدانند کسانی که به دلیل بدهی مالی زندانی ‌شده‌اند، مجرم نیستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ستاد دیه در زمینهٔ آزادی زندانیان جرائم مالی و غیرعمد فعالیت می‌کند، افزود: اقدامات ستاد دیه که در امر مهم و ارزشمند آزادی زندانیان جرائم غیرعمدی که به‌ صورت ناخواسته گرفتار حبس شده‌اند، فعالیت می‌کنند باید به جامعه شناسانده شود.

محبی افزود: بسیاری از مردم و خیرین از فلسفه ستاد دیه خبر ندارند لذا اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در این حوزه باید جدی گرفته شود و اگر خوب در این حوزه آگاهی‌بخشی کنیم قطعاً مردم پای‌کار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته جشن گل‌ریزان فقط در مرکز استان برگزار شد، خاطرنشان کرد: امسال جشن گل‌ریزان در سطح همه شهرستان‌های استان برگزار می‌شود و کمک‌هایی که جمع‌آوری می‌شود در مرحله اول به زندانیان جرائم غیرعمد خود شهرستان مربوطه اختصاص پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه برخی جرائم به دلیل جهل به قانون و ناآگاهی به وقوع می‌پیوندد و آگاهی‌بخشی در این راستا موثر خواهد بود، تصریح کرد: خیرین و مردم باید بدانند پولی که کمک می‌کنند کجا می‌رود.

محبی با بیان اینکه نباید ذهنیت بد در این راستا برای مردم پیش بیاید، افزود: برای مثال اگر یک زندانی که چند مورد جرائم کیفری در سابقه دارد و الآن به خاطر جرائم مالی گرفتار است آزاد شود مردم بی‌اعتماد می‌شوند.

مدیرکل زندان‌های استان با اشاره به اینکه خیر کسی نیست که فقط ثروتمند باشد و هر کس در حد توان کمک کند خیر است، گفت: اگر مردم به ستاد دیه اعتماد پیدا کنند قطعاً کم یا زیاد کمک کرده و این نهاد در امور خود موفق خواهد شد.

وی تأکید کرد: در راستای تحقق برنامه‌های کاهش آسیب و به‌ منظور پر کردن اوقات فراغت مددجویان به شکل برنامه‌محور و هدفمند در جهت کمک به حل مشکلات اقتصادی و مالی خانواده زندانیان برنامه‌های متنوعی از ‌جمله اشتغال و حرفه‌آموزی، از سوی سازمان تدوین ‌شده که اجرای این برنامه‌ها اثرات مثبتی مانند ارتقاء سطح امنیت در زندان‌ها، کاهش آسیب رفتار پرخطر زندانیان، یادگیری حرفه متخصص به ‌عنوان منبع درآمد و شغل در زمان حبس و پس ‌از آن و در نهایت کاهش آسیب‌های اجتماعی کاهش نرخ بازگشت مجرمین به چرخه جرم به دنبال دارد.

وی کمبود فضا فیزیکی را مهم‌ترین مشکل و موانع اشتغال و حرفه‌آموزی در زندان‌های ایلام دانست و افزود: با انتقال زندان به خارج از شهر می‌توان اقدامات مؤثری در جهت پیشرفت اشتغال و حرفه‌آموزی انجام داد.

محبی با بیان اینکه گسترش اشتغال مولد در زندان‌های استان در گرو استفاده حداکثری از نیروهای کار زندانیان است، خاطرنشان کرد: با توجه به وظیفه سازمانی بنیاد تعاون پیشرفت و رونق در این بخش مستلزم ایجاد ارتباطات و همکاری درون‌سازمانی و برون‌سازمانی است.

مدیر کل زندان‌های ایلام استعدادیابی، استفاده از اشتغال نشسته برای جرائم سنگین، جلب رضایت مراجع قضایی در اعطای امتیاز رأی باز، استفاده از پتانسیل نقطه مرزی مهران و همچنین اقلیم و وضعیت مطلوب آب‌وهوای استان در کشت محصولات گلخانه‌ای را از راهکارهای مهم و ابزار توسعه و پیشرفت اشتغال‌زایی در زندان‌های استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در زندان باید بر اساس شرایط بومی و فرهنگی هر منطقه اقدامات مقتضی را به کار گرفته تا بتوان در راه اصلاح و تربیت زندانیان و کاهش بزهکاری‌ها بهترین نتیجه را به دست آورد، تصریح کرد: برای آسیب‌زدایی رفتاری زندانیان در سطح زندان باید عوامل ناهنجاری‌ها توسط مددکاران و روانشناسان ریشه‌یابی شود و تحت درمان قرار گیرند، حفظ تعادل روحی روانی زندانیان ضمن کاهش عوامل بروز آسیب‌های رفتاری در دستور کار کارکنان زندان قرار دارد.

محبی با اشاره به مقوله آسیب‌شناسی در سطح زندان‌ها و پیرو آن آسیب‌زدایی با روش‌های علمی، خاطرنشان کرد: آسیب‌شناسی در قلمرو مسائل اجتماعی، میدان‌های متفاوتی را در برمی‌گیرد که شامل آسیب‌شناسی اخلاقی، فرهنگی، دینی، ملی و قومی، اقتصادی و سیاسی می‌شود و این هنر و فن روانکاوان و روانشناسان زندان‌هاست که با تجربیات کسب‌ شده و مهارت‌های نوین علمی درصدد حل و ریشه‌کن کردن آسیب‌ها باشند.

مدیرکل زندان‌های ایلام اضافه کرد: در حال حاضر در استان حدود 10 درصد از زندانیان دوباره به چرخه جرم بازمی‌گردند./م



منبع:ایسنا




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار