مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس تعداد پروژه های نیمه تمام باقی مانده از دولت قبل در این استان را 2 هزار و 808 پروژه برشمرد و افزود: اگر بخواهیم این دست پروژه ها را که در دولت قبل بدون توجه به سقف اعتبارات کلنگ زنی و شروع شده به اتمام برسانیم به بیش از 15 سال وقت و میلیاردها تومان اعتبار نیاز داریم.
کد خبر: ۲۳۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱ 30 May 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:عنایت الله رحیمی، میانگین وزنی پیشرفت فیزیکی پروژه هایی که بین 11 تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند را 24.98 درصد عنوان کرد .
وی با اشاره به اینکه عملکرد سه سال گذشته دولت تدبیر و امید در فارس قابل دفاع است تصریح کرد: دولت و مجموعه دستگاههای اجرایی استان فارس، به رغم تنگناهای مالی و مشکلات اعتباری، با جدیت پیگیر اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی در استان و رفع مشکلات پیش روی آنها هستند و زمان زیادی در این زمینه صرف می شود.
وی بیان کرد: به رغم اینکه در دولت های نهم و دهم اعتباراتی که به استان فارس تخصیص داده می شد چه در بُعد ملی و چه استانی کمتر از میانگین کشور و حق استان بود اما با پیگیری های استاندار فارس و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تلاش شد که در سال های باقیمانده از برنامه پنجم و برنامه ششم، سهمی که در زمینه اعتبارات کمتر از میانگین ملی داشتیم به تناسب در سال های برنامه تخصیص یابد و شرایط بهتر شود.
او اظهار کرد: بر همین اساس، در سال 94 و همچنین امسال شاهد رشد اعتبارات استانی و ملی در نظر گرفته شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای فارس به نسبت سال های گذشته هستیم.
وی افزود: در سفر رئیس جمهوری به استان فارس (اردیبهشت 92) نیز پروژه های قابل قبولی مصوب شد که از پیشرفت فیزیکی و ریالی خوبی برخوردار هستند و امیدواریم در مدت زمان مقرر شاهد بهره برداری از آنها باشیم تا در خدمت رفاه و آسایش مردم قرار گیرد.
رحیمی گفت: قطعا اجرای پروژه های سفر رئیس جمهوری به فارس تاثیر مثبت و فزاینده ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان خواهد داشت.
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس بیان کرد: علاوه بر این، دولت تدبیر و امید برای اینکه بتوانیم حداکثر بهره برداری را از منابع محدود اعتباری داشته باشیم .
وی تاکید کرد که باید در بین انبوه پروژه هایی که در دولت قبل و بعضا بدون مطالعات جامع و اولویت بندی آغاز شده بود،پروژه هایی که تاثیرگذاری و میزان پیشرفت فیزیکی و ریالی آنها بیشتر بود در اولویت قرار گیرد.
او افزود: زمانی که پروژه ها اولویت بندی نشوند و مطابق با طرح های فرادست به ویژه طرح آمایش استان و کشور تعریف نگردند، چنین به ذهن می آید که دولت از اعتبارات و منابع نامحدودی برخوردار است و در هر جایی می تواند پروژه ای را تعریف کند.
رحیمی گفت: اما اعتبارت و درآمد دولت محدود است و بنابراین لازم است که بین درآمدها و منابع محدود خود با نیازهای شهروندان یک رابطه برقرار کنیم و نیازهایی که دارای اولویت بوده و تسهیل کننده امور توسعه هستند شناسایی و برای رفع آن نیازها پروژه هایی را نیز در فصول مختلف راه، ساختمان، مسکن، انرژی، آب، محیط زیست و غیره تعریف کنیم.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس اضافه کرد: اما متاسفانه در مقطعی از زمان به این موضوع که ما دارای منابع اعتباری محدود هستیم توجه نشده و بعضا پروژه ای با 200میلیارد ریال تعریف شده و با یک میلیاردریال کلنگ زنی و شروع شده است.
رحیمی افزود: سعی ما بر این بود که ضمن اولویت بندی پروژه ها، تطبیق آنها با طرح های فرادست، انطباق آنها با نیازهای مردم و تاثیر آنها در توسعه استان، پروژه هایی را در اولویت قرار دهیم که پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد داشته اند که ظرف سه سال گذشته هم این اتفاق افتاد و برخی از این پروژه ها نیز به بهره برداری رسیده، بخشی در دست اجرا است و تعدادی نیز در آستانه بهره برداری قرار دارد.
وی، میانگین وزنی پیشرفت فیزیکی اعلام شده توسط دستگاههای اجرایی استان در 2 هزار و 808 پروژه دولت قبل را 26.17 درصد دانست و گفت: از مجموع این پروژه، حدود 254 پروژه، پیشرفت فیزیکی بین صفر تا 10 درصد دارند و میانگین وزنی پیشرفت فیزیکی آنها نیز 12.65 درصد اعلام شده است.
رحیمی افزود: 2 هزار و 135 پروژه از پیشرفت فیزیکی بین 11 تا 95 درصد برخوردار هستند و میانگین وزنی پیشرفت فیزیکی آنها نیز توسط دستگاههای اجرایی 26.15 درصد اعلام شده است.
او گفت: 419 پروژه نیز دارای پیشرفت فیزیکی بین 96 تا 100 درصد هستند و میانگین وزنی پیشرفت فیزیکی آنها نیز 25.47 درصد است.
وی، در خصوص تعداد پروژه های مرتبط با هر مجموعه و دستگاه اجرایی استان هم گفت: از مجموع 2 هزار و 808 پروژه نیمه تمام، سهم اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی 2 پروژه، اداره کل امور عشایر 71 پروژه، اداره کل اوقاف و اور خیریه 33 پروژه، اداره کل پست یک پروژه، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی 9 پروژه، اداره کل ثبت احوال2 پروژه، اداره کل ثبت اسناد و املاک چهار پروژه، اداره کل حفاظت محیط زیست 6 پروژه، اداره کل دامپزشکی 22 پروژه، اداره کل راه و شهرسازی فارس 181 پروژه، اداره کل راه و شهرسازی لارستان 55 پروژه، اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی 17 پروژه و ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی 36 پروژه است.
او ادامه داد: همچنین اداره کل منابع طبیعی 70 پروژه، نوسازی مدارس 170 پروژه، اداره کل هواشناسی 11 پروژه، اداره کل ورزش و جوانان 185 پروژه، اداره کل آموزش و پرورش فارس 177 پروژه، امور مالیاتی یک پروژه، اداره کل بازرسی 2 پروژه، بهزیستی 12 پروژه، پزشکی قانونی پنج پروژه، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 37 پروژه، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس یک پروژه، بنیاد مسکن 490 پروژه، انتقال خون 15 پروژه، حوزه هنری تبلیغات اسلامی 2 پروژه و هلال احمر 14 پروژه را به خود اختصاص داده اند.
رحیمی تصریح کرد: اداره کل دادگستری یک پروژه، دانشگاه علوم پزشکی گراش چهار پروژه، علوم پزشکی لارستان چهار پروژه، دانشگاه پیام نور 2 پروژه، دانشگاه شیراز 2 پروژه، دانشگاه صنعتی شیراز یک پروژه، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی فارس 112 پروژه، دانشگاه علوم پزشکی جهرم هفت پروژه، سازمان اسناد و کتابخانه های ملی یک پروژه، دیوان محاسبات یک پروژه، امور اقتصادی و دارایی یک پروژه، علوم پزشکی فسا هشت پروژه، سازمان تبلیغات اسلامی 28 پروژه، جهاد کشاروزی 131 پروژه، سازمان آموزش فنی و حرفه ای 16 پروژه، بنیاد شهید و امور ایثارگران 32 پروژه، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی 2 پروژه، صدا و سیما سه پروژه، سازمان صنعت، معدن و تجارت هفت پروژه و سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی 2 پروژه مصوب را دارند.
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس اضافه کرد: سهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی سه پروژه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یک پروژه، ستاد مشترک سپاه 30 پروژه، آبفا شیراز 9 پروژه، آبفا فارس 104 پروژه، آبفا روستایی 186 پروژه، آب منطقه ای 85 پروژه، شهرکهای صنعتی 41 پروژه، شرکت مادر تخصصی ساخت و تجهیز توسعه حمل و نقل کشور یک پروژه، شرکت توزیع برق استان 15 پروژه، توزیع برق شیراز سه پروژه، شرکت سهامی غله و بازرگانی منطقه 3سه پروژه، شورای عالی حوزه های علمیه 18 پروژه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سه پروژه، کمیته امداد یک پروژه، کمرگ یک پروژه، مرکز خدمات حوزه علمیه یک پروژه، نهاد کتابخانه های عمومی کشور 2 پروژه، نیروی انتظامی 15 پروژه، وزارت اطلاعات یک پروژه و وزارت راه و شهرسازی چهار پروژه است.
رحیمی گفت: هنر دولت تدبیر و امید و مدیریت ارشد فارس این بوده که به رغم تنگناهای مالی و کاهش درآمدهای عمومی دولت در 2 سه سال گذشته، با اعتمادی که بین دولت و پیمانکاران و مردم ایجاد شده توانسته اولویت بندی پروژه های اصلی و مورد نیاز استان را در دستور کار قرار داده و با جدیت پیگیر اجرای آنها شود.
او افزود: این بدان معنا نیست که پروژه ای حذف یا از دستور کار خارج شده، بلکه پروژه هایی که از پیشرفت ریالی و فیزیکی بیشتر برخوردار بوده و تاثیر بیشتری در توسعه استان و رفع نیازهای شهروندان داشته اند در اولویت قرار گرفته و اجرای سایر پروژه ها نیز در اولویت های بعدی و با تامین اعتبار در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید از ابتدای شروع فعالیت خود بر مبنای وعده هایی که به مردم داده، سیاست گذاری هایی نیز کرده است و قطعا حمایت مردم در ادامه این سیاست گذاری ها می تواند به توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر کشور و استان منتهی شود.
رحیمی ادامه داد: به رغم اینکه گروههای مختلف سیاسی از وضعیت اقتصادی کشور که میراث گذشته ای است که به دولت تدبیر و امید رسیده اطلاع دارند، اما دولت تدبیر و امید را که با وجود محدودیت های اعتباری کارهای موثر و بزرگی انجام داده را متهم به کم کاری می کنند.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد که باید فعالیت های دولت خصوصا در حوزه عمرانی، بهداشت و درمان و سلامت و حوزه اقتصاد را با دید اثرگذاری برای رفع نیازهای مردم ارزیابی کرد.
او گفت: اگر اقدامات دولت تدبیر و امید بر مبنای اثرگذاری ارزیابی شود خواهیم دید که خدماتی که دولت در زمینه بهداشت و درمان، آرامش روانی و ذهنی شهروندان با عملکردی که در حوزه تنش زدایی در حوزه سیاست خارجی و حوزه اقتصاد و کنترل تورم و کنترل رشد نقدینگی داشته بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است.
رحیمی گفت: باید پذیرفت که سالیانی بودن توجه به برنامه های مصوب اقداماتی انجام شده و بنیان های اقتصادی و عمرانی کشور بعضا دچار مشکلاتی شده، اینکه دولت تدبیر و امید اجازه نداده بر آن مشکلات افزوده شود و در جهت رفع آنها نیز گام برداشته، خود اقدامی بزرگ و قابل دفاع است.
او افزود: قطعا پروژه هایی که دولت در حوزه عمرانی در استان آغاز کرده خصوصا در حوزه آب، کشاورزی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، راه و راه آهن خصوصا آزادراهها، بزرگراهها و راههای اصلی، خطوط ریلی که شمال را به جنوب وصل می کند و استان را از بن بست خارج می سازد، از برجستگی ویژه ای برخوردار هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار