خانواده‌ها با دو باور غلط «قلیان مضر نیست» و «اعتیادآور نیست» در کنار فرزندانشان می‌نشینند و با آنها مشغول کشیدن قلیان می‌شوند.
کد خبر: ۲۳۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳ 28 May 2016
عضو کمیته سیاست‌گذاری ستاد اجرایی قانون جامع کنترل استعمال دخانیات گفت: خانواده‌ها مهمترین عامل برای اعتیاد فرزندان به «نیکوتین» هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر "حسن آذری‌پور" شنبه 8 خرداد در همایش ملی دخانیات به مناسبت هفته بدون دخانیات در همدان، اظهار کرد: خانواده‌ها با دو باور غلط «قلیان مضر نیست» و «اعتیادآور نیست» در کنار فرزندانشان می‌نشینند و با آنها مشغول کشیدن قلیان می‌شوند.

وی با بیانا ینکه خانواده‌ها با دستان خود فرزندانشان را به نیکوتین معتاد می‎کنند و همواره بر این باورند که قلیان اعتیادآور نیست در حالیکه اعتیادآوری نیکوتین 10 برابر هروئین است، تصریح کرد: باید به جوانان خود آموزش «نه گفتن» و مقابله با فشارهای هم‌گروهی‌های سنی‌شان را بدهید.

وی عنوان کرد: در پاسخ به برخی مسئولان در بالاترین رده‌های سیاست‌گذاری در کشور که می‌گویند «کشیدن قلیان بهتر از مصرف سایر موادمخدر است»، باید گفت دخانیات دروازه ورود به سایر دخانیات است.

آذری‌پور با اشاره به اینکه یکی از معضلات کشور ما کنترل دخانیات است، افزود: در کشورهای توسعه‌یافته قانون و رعایت آن برای همه است و هر شخصی در هر رده از جامعه که باشد، به خاطر نقص قانون مجازات می‌شود.

بسته‌های رنگی مواد دخانی خانم‌ها را جذب می‌کند

وی با اشاره به بسته‌های رنگارنگ سیگار در فروشگاه‌ها، اظهار کرد: بسته‌های رنگی مواد دخانی جامعه هدفش خانم‌ها هستند چرا که آنها به رنگ حساس بوده و رنگ بسته جذبشان می‌کند همچنین صنعت دخانیات تقاضای بازار مصرف خانم‌ها را شناسایی کرده و برای آن برنامه‌ریزی کرده است.

قبحی که در سیگار وجود دارد، در قلیان نیست

عضو کمیته سیاست‌گذاری ستاد اجرایی قانون جامع کنترل استعمال دخانیات عنوان کرد: در جامعه ما نسبت به کشیدن سیکار به ویژه برای خانم‌ها قبح وجود دارد اما متاسفانه نسبت به مصرف قلیان این چنین نیست و اعضای خانواده به راحتی در کنار یکدیگر مشغول کشیدن قلیان می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سال‌ها پیش کشیدن قلیان تنها در بخشی از کشور از جمله مناطق جنوبی و برای مادربزرگ‌ها رواج داشت، اعلام کرد: متاسفانه این روزها قلیان دیگر نقش تزئینی و دکوری را در منزل ایفا نمی‌کند و به دست جوانان اعم از دختران و پسران افتاده است.

کاهش سن سیگار در نوجوانان

وی با بیان اینکه سن کشیدن سیگار در میان نوجوانان کاهش یافته است، تصریح کرد: طی تحقیقات انجام شده در ایران در سال 82 آمار نوجوانان 13 تا 15 سال که در طول زندگی خود یک پک به سیگار زده‌اند، 14.2 درصد بوده که از این میان 22.8 درصد پسران بوده‌اند و 7.4 درصد مربوط به دختران بوده است.

آذری‌پور یادآور شد: در سال 86 نیز تحقیقات فوق انجام شد اما متاسفانه در آن 23.7 درصد نوجوانان 13 تا 15 سال در طول زندگی خود یک پک به سیگار زده‌اند که 17.5 درصد از آن پسران و 11 درصد دختران بوده‌اند.

وی افزود: در آمار سال 82، 14.2 درصد از نوجوانان 13 تا 15 سال در طول زندگی خود حداقل یک پک به سیگار زده‌اند که 17.6 درصد از آنها اعتراف کرده‌اند پیش از 10 سالگی این عمل را انجام داده‌اند.

آذری‌پور خاطرنشان کرد: بدون شک نوجوانان 13 تا 15 ساله راهی قهوه‌خانه یا سفره‌خانه نشده‌اند که درخواست قلیان یا سیگار کنند بلکه آنها در کنار خانواده‌هایشان این عمل را یاد گرفته و انجام داده‌اند.

وی در پایان از خانواده‌ها خواست: نسبت به مصرف قلیان بی‌توجه نباشند و بدانند که قلیان هم مانند سایر دخانیات اعتیادآور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار