معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بارش شدید باران و تگرگ در عصر روز شنبه به باغ های میوه و مزارع شهرستان های تبریز، مراغه، بناب، عجب شیر، اسکو و آذرشهر در این استان خسارت زد.
کد خبر: ۲۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵ 15 April 2015

به گزارش  خبرنگار تابناک تبریز و به نقل ازروابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان،  مهندس ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگاران  با بیان این مطلب افزود: بیشترین خسارت به باغ ها و مزارع شهرستان های عجب شیر، بناب و مراغه و کمترین آن در شهرستان تبریز بوده است.

وی بابیان اینکه گروه های تعیین خسارت در این پنج شهرستان برای بررسی و اعلام خسارت در محل حضور دارند یادآوری کرد: این گروه ها در حال گزارش گیری هستند و در روزهای آتی میزان دقیق خسارت وارده جمع بندی و اعلام می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه از 10 تا 80 درصد به باغات میوه در شهرستانهای مذکور خسارت وارد شده است افزود: پیش بینی های اولیه کارشناسان ما در این سازمان نشان می دهد تاکنون بارش تگرگ به باغات میوه آذربایجان شرقی خسارت 500 میلیارد ریالی وارد ساخته است.

وی با اشاره به اینکه آمار و ارقام درج شده در برخی از خبرگزاریها پیش بینی و برآوردهای مقدماتی است، افزود: برآوردهای میزان خسارت وارده بر بخش های کشاورزی استان هنوز جمع بندی نشده است و کارشناسان سازمان در حال بررسی خسارت بر کشاورزان هستند.

مهندس ایرانی فام با اشاره به اينکه تگرگ همه ساله خسارات زيادي به محصولات كشاورزي و باغات استان وارد مي سازد گفت : سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي براي كاستن از ميزان اين خسارات تصميم به نصب دستگاه های ضدتگرگ در استان گرفته و تاکنون 11 دستگاه در شش شهرستان جلفا، اهر، بستان آباد، ملکان، میانه و مراغه بصورت الگویی توسط بهره برداران خریداری و نصب شده است که بزودی علاوه بر شش دستگاه نصب شده در دشت گردیان جلفا، شش دستگاه ضد تگرگ جدید نیز با همکاری مدیریت منطقه آزاد ارس قرار است خریداری و در منطقه  نصب گردد.

وي با بيان اينکه هركدام از اين دستگاه ها قادر است بيش از 100 هكتار از اراضي اطراف خود را زير پوشش قرار دهد افزود: اين دستگاه ها كه با استفاده از گاز استیلن و پروپان كار مي كنند و 12كيلومتر برد دارند ، قادرند از طريق شليك امواج صوتي به داخل توده هاي ابر تگرگ زا از بارش تگرگ جلوگيري و آن را تبديل به باران كنند.

مهندس ایرانی فام با بيان اينکه اين دستگاه ها به صورت كنترل از راه دور كار مي كنند و حتي مي توان با استفاده از تلفن همراه آنها را فعال كرد افزود : اميدواريم بهره برداران عزیز بصورت گروهی با خريد اين سيستم ها و با نصب اين دستگاه ها در مناطق مختلف استان از ميزان خسارات سالانه تگرگ در آذربايجان شرقي به ميزان قابل توجهي كاسته شود.

وی با اشاره به اينکه قيمت هريک از اين دستگاه ها 35 الی 40 ميليون تومان مي باشد افزود : کشاورزان و باغداران عزیز همچنین جهت مقابله با سرما و یخبندان احتمالی نیز  با تهیه بخاریهای باغی ،استفاده از پنکه های باغی یا هر وسیله دیگر دمنده و تولید کننده باد ، استفاده از آبیاری بارانی و پوشش گلها با یخ آب، غرقاب کردن سطح باغ با آب چاه، سوزاندن و دود کردن چوب، لاستیک و پِهِن حیوانات، استفاده از انواع دستگاههای تولید گرما در باغات می توانند خسارات احتمالی را کنترل و به حداقل ممکن تقلیل دهند.

مهندس ایرانی فام با اشاره به پخش اطلاعیه های گوناگون و اعلام هشدارهای قبلی به کشاورزان نسبت به بارش احتمالی تگرگ در هفته چهارم فروردین از طریق صداوسیما، جراید، مطبوعات و خبرگزاریها  افزود: همچنین نسبت به ارسال اطلاعیه های فنی به مدیریت های جهادکشاورزی در شهرستانها جهت استفاده بهره برداران از کود سرک در زراعت های پاییزه علی الخصوص برای مناطق دیم استان به دلیل بارش های این هفته اقدامات قبلی لازم صورت گرفته بود.

وی با بیان اینکه اکثر باغات استان تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته اند افزود: از خسارت دیدگان عزیز می خواهیم در اسرع وقت با مراجعه به کارگزاریهای این صندوق در شهرستانهای خسارت دیده از تگرگ، نسبت به تکمیل فرم های مربوطه جهت اخذ غرامت اقدام نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار