استان ایلام در غرب ایران با توپوگرافی کوهستانی یکی از استان‌های کم برخوردار ازلحاظ زیرساخت‌های ارتباطی است و همین مسئله باعث عدم توسعه‌یافتگی کل استان شده است، سال‌هاست از وعده اتصال ایلام به راه‌آهن کشور می‌گذرد، ولی هرسال این وعده‌ها اجرایی نمی‌شود و تلاشی هم برای اجرای این مصوبه انجام نمی‌شود
کد خبر: ۲۳۴۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹ 23 May 2016

استان ایلام در غرب ایران با توپوگرافی کوهستانی یکی از استان‌های کم برخوردار ازلحاظ زیرساخت‌های ارتباطی است و همین مسئله باعث عدم توسعه‌یافتگی کل استان شده است، سال‌هاست از وعده اتصال ایلام به راه‌آهن کشور می‌گذرد، ولی هرسال این وعده‌ها اجرایی نمی‌شود و تلاشی هم برای اجرای این مصوبه انجام نمی‌شود

راه آهن که سال‌هاست قرار بوده در استان ایلام اجرایی شود، هرسال بهانه‌ای برای اجرایی نشدن این پروژه در میان بود، آخرین وعده هم اجرای پروژه از طریق فاینانس خارجی بود که محقق نشده است.

هم‌اکنون استان ایلام دارای ۳۱ کیلومتر بزرگراه، ۶۳۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۷۷۰ کیلومتر راه روستایی است و طول کلی راه‌های استان نیز سه هزار و ۷۸۰ کیلومتر است، نبود راه‌های ارتباطی مناسب و آزادراه و کمبود پروازهای فرودگاه تنها فرودگاه استان هم باعث شده این استان در بین کوه‌های زاگرس در حصار قرارگرفته باشد.

در سال‌های اخیر مصوباتی برای خارج کردن استان از بن‌بست جغرافیایی ازجمله اتصال استان به راه‌آهن غرب کشور تصویب شد که باوجود تلاش‌های فراوان هنوز اجرایی نشده، در دولت گذشته حتی کلنگ این طرح نیز زده شد ولی در حد همان ماند و الان بعد از چهار سال بدون هیچ پیشرفتی خاک می‌خورد.

اهمیت استان ایلام به دلیل وجود مرز مهران و تردد میلیون‌ها زائر در طول سال اتصال استان را به راه‌آهن ضروری می‌کند ولی مسئولان کشوری و استانی به این مهم توجه چندانی ندارند.

امیدواری مسئولان برای اجرای راه‌آهن ایلام از طریق فاینانس خارجی

استاندار ایلام دراین‌ارتباط می‌گوید: یکی از مهم‌ترین نیازهای استان توسعه شبکه حمل‌ونقل استان در بخش راه، راه‌آهن و فرودگاه است.

محمدرضا مروارید ادامه می‌دهد: در بخش راه اقدامات بسیار خوبی انجام‌شده و در آینده‌ای نزدیک آزادراه کرمانشاه-ایلام-مهران عملیات می‌شود.

وی می‌گوید: در بخش راه‌آهن نیز دنبال این هستیم این طرح را با مشارکت بخش خصوصی و فاینانس خارجی اجرایی کنیم که در این زمینه صحبت‌های مقدماتی انجام‌شده است.

استاندار ایلام می‌افزاید: وجود راه‌آهن با توجه به مرز مهران و تردد زوار عتبات عالیات به‌خصوص در ایام اربعین بسیار مهم و تأثیر گذر است.

وی می‌گوید: طول خط آهن ایلام از سمت اسلام‌آباد غرب ۸۷ کیلومتر است که تاکنون نقشه ۱۹ کیلومتر آن تهیه‌شده و چندین شرکت خارجی پس از توافقات حاصل‌شده در مذاکرات هسته‌ای و رفع احتمالی تحریم‌ها، برای اجرای طرح اتصال ایلام به راه‌آهن سراسری ابراز تمایل کرده‌اند.

مروارید اظهار کرد: فاصله مهران تا کربلا ۱۶۰ کیلومتر است که به دلیل هموار بودن مسیر و وجود دشت‌های وسیع در منطقه اجرای راه‌آهن با سهولت بسیار بیشتری انجام می‌شود.

 استاندار ایلام می‌افزاید: اتصال ایلام به راه‌آهن سراسری یکی از آرزوهای دیرین و تاریخی مردم استان است و همواره در ملاقات با مسئولان ارشد کشور این مطالبه به‌حق را خواستار شده‌اند که امیدواریم با نظر مثبت دولت تدبیر و امید و تخصیص اعتبارهای موردنیاز این مهم محقق شود.

سرمایه گذران خارجی به ایلام می‌آیند

معاون امور اقتصادی استانداری ایلام نیز دراین‌ارتباط می‌گوید: بعد از لغو تحریم‌ها شرکت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در استان پرظرفیت استان ایلام ابراز تمایل کرده‌اند.

حشمت‌الله عسگری اظهار کرد: ۱۰ موردتفاهم نامه همكاری با شرکت‌هایی از كشورهای مختلف ازجمله رومانی، اتريش، آذربايجان، تركيه، فرانسه، ايتاليا، كويت، اوكراين، هند، روسيه و لبنان به امضا رسيده است.

وی تأکید كرد: اين تفاهم‌نامه‌ها در حوزه طرح‌های زيربنایی همچون راه‌آهن، فرودگاه، بزرگراه و سدسازی، حوزه نفت و گاز و منطقه ويژه اقتصادی مهران منعقدشده است.

وی می‌افزاید: حضور بخش خصوصی کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در استان در حوزه سد، راه‌آهن، زیرساخت‌ها، گردشگری، نفت، نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس، پتروشیمی بیانگر بهبود فضای اقتصادی و توسعه‌ای استان و کشور است.


معاون امور اقتصادی استانداری ایلام ادامه می‌دهد: اتصال این استان به شبکه سراسری راه‌آهن افزون بر ‏دسترسی آسان منطقه به سایر مناطق کشور و ایمنی سفر، نقش مؤثری در جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید به همراه خواهد داشت.

عسگری می‌گوید: مکاتبه‌های لازم با وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم انجام‌شده تا بتوان هرچه زودتر عملیات اجرایی این طرح حیاتی انجام شود چراکه اتصال ایلام به شبکه سراسری، این استان را از بن‌بست خارج می‌کند و زمینه‌ساز دستیابی به توسعه پایدار است.

وی در خصوص مسیرهای ارتباطی استان ایلام نیز اظهار داشت: با توجه به حجم تردد زائران عتبات عالیات از جاده ایلام - مهران و همچنین تردد روزانه بیش از ۷۰۰ کامیون کالا از طریق مرز بین‌المللی مهران تکمیل و احداث و سالم‌سازی جاده‌های مواصلاتی استان یک ضرورت اساسی است.

وی می افزاید: اعتبار لازم برای اجرای راه‌آهن از  اسلام‌آباد به ایلام بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو در قالب اعتبارات فاینانس و اعتباری بین  ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی است.

سخت گذر بودن راه‌های ارتباطی ناشی از توپوگرافی خشن منطقه و بالا بودن هزینه ساخت راه‌ها،‌ قرار گرفتن در آخرین نقطه جغرافیایی كشور در دامن کوه‌های سر به فلك كشیده همه و همه دست‌به‌دست هم داده تا ایلام برای رهایی از این بن‌بست راهی جز اتصال به شبكه سراسری راه‌آهن نداشته باشد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار