مدیر کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: مخاطرات زیست محیطی منطقه کولگ مهران رابیش ازپیش تهدیدمی کند ونیازمندهمکاری کشورعراق دراین خصوص می باشیم.
کد خبر: ۲۳۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶ 19 May 2016

مدیر کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: مخاطرات زیست محیطی منطقه کولگ مهران رابیش ازپیش تهدیدمی کند ونیازمندهمکاری کشورعراق دراین خصوص می باشیم.

به گزارش تابناک ایلام؛مازیارسلیمان نژاد روز پنج شنبه و پس از امضای تفاهم نامه همکاری زیست محیطی بین دو استان ایلام و واسط عراق اظهار کرد: نظارت و حفاظت از گونه های مختلف حیات وحش ساکن در منطقه کولگ مهران از مهمترین دغدغه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

وی افزود: فعالیت و حضور شکارچیان و صیادان غیر مجاز دو طرف مرز ایران و عراق در منطقه کولگ باید به طور مستمر تحت نظارت باشد که کنترل این افراد به علت وسعت و شرایط جغرافیایی کولگ این امر با سختی ها و مشکلاتی همراه است و به همکاری مستمر و متقابل طرف های ایرانی و عراقی نیز بستگی دارد.

وی یادآور شد: یکی دیگر از چالش های فراروی منطقه کولگ موضوع حساس ریزگردها است که بی شک تاثیر منفی بر حیات وحش و محیط زیست منطقه وارد می سازد که رسیدگی به این مساله نیازمند پیگیری است.

سلیمان نژاد گفت: یکی دیگر از مخاطرات کولگ مهران وجود بیماری های مشترک وحوش و دام های اهلی است، البته در بخش ایرانی کولگ در سال های اخیر هیچ گونه موردی از ابتلای وحوش به بیماری دیده نشده است.

وی در ادامه توضیح داد: اما به علت تردد این حیوانات به حوزه عراقی و یا ورود وحوش عراقی به منطقه کولگ مهران احتمال برخورد این وحوش با دام های اهلی و امکان ابتلای آنها به بیماری های مشترک وجود دارد.

وی تاکید کرد: البته مسئولان دامپزشکی استان ایلام همواره تلاش خود را برای مایه کوبی دام های اهلی و وحوش منطقه برای جلوگیری از ابتلای این حیوانات به بیماری به کار می گیرند اما به علت تردد وحوش به آن سوی مرز باید طرف عراقی نیز نسبت به واکسیناسیون وحوش و دام های اهلی اهتمام بیشتری داشته باشند.

سلیمان نژاد افزود: یکی از موارد مد نظر مرتبط با منطقه کولگ تلاش برای اجرایی شدن پارک صلح و دوستی است که بی شک با اجرایی شدن این طرح بسیاری از مسایل و چالش های موجود در این منطقه مرتفع خواهد شد یا کاهش می یابد.

منطقه حفاظت شده کولگ با گستره 58 هزار و 800 هکتار در شهرستان مهران حدفاصل مرز عراق و ایران واقع است.ف


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار