مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای ملی گفت:استاندارد سازی، اندازه شناسی، ارزیابی انطباق، اعتبار بخشی و تایید صلاحیت و مدیریت کیفیت، پنج رکن نظام استانداردسازی هستند.
کد خبر: ۲۳۰۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱ 15 May 2016

مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای ملی گفت:استاندارد سازی، اندازه شناسی، ارزیابی انطباق، اعتبار بخشی و تایید صلاحیت و مدیریت کیفیت، پنج رکن نظام استانداردسازی هستند.


به گزارش تابناک ایلام؛آزیتا خضرایی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی استاندارد و دانشگاه ایلام اظهار کرد: یکی از مهم ترین وظایف سازمان ملی استاندارد تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی است که این امر به عنوان وظیفه اصلی بر عهده سازمان ملی استاندارد مشخص شده است.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد در راستای تحقق این وظیفه از متخصصان، کارشناسان، دانشگاهیان و مدیران کنترل سراسر کشور استفاده می کند تا استانداردهایی را تهیه و تدوین کرده که کاربردی بوده و علاوه بر ارتقای سلامت جامعه مشکلات را نیز حل کند.

مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای ملی با اشاره به بند 24 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش پوشش استاندارد برای تمامی محصولات داخلی و ترویج آن، تاکید کرد: اگر استانداردها وجود نداشته باشند، بطور قطع ارزیابی انطباق و تایید صلاحیت شکل نخواهد گرفت و کالاهایی را که نماد ایران است، نمی توان به کشورهای همسایه صادر کرد.

خضرایی یادآور شد: آنچه که به عنوان نظام استانداردسازی جدید مد نظر است، دارای پنج رکن استاندارد سازی، اندازه شناسی، ارزیابی انطباق، اعتبار بخشی و تایید صلاحیت و مدیریت کیفیت بوده که ما در رکن اعتبار بخشی و تایید صلاحیت نظام آزمایشگاه ها با نظام آموزش عالی و دانشگاه ها سروکار داریم که در این زمینه همکاری همه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه به جز بخش دارو در سایر زمینه ‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان استانداردهای متعددی تدوین شده است، اضافه کرد: در ارتباط با تدوین استاندارد های ملی تاکنون 30 هزار سند استاندارد ملی در حوزه های مختلف تهیه و تدوین شده است.

مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای ملی با اشاره به ظرفیت های خاص استان ایلام همچون مرز بین المللی مهران افزود: باید تلاش کنیم تا نیازهای استان شناسایی شوند و واحدهای تولیدی را که استاندارد ندارند، بر پایه پژوهش و تحقیقات استاندارد آنها را تدوین و بتوانیم روند صادرات را رونق ببخشیم.

خضرایی به سیاستگذاری سال جاری سازمان ملی استاندارد اشاره کرد و گفت: باید از پیشنهادات و توانمندی های صاحبنظران استانی بویژه دانشگاهی برای عملیاتی کردن برنامه سال 95 استفاده و اشکالات را شناسایی و برطرف کنیم.

مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی نیز در این نشست گفت: در زمینه صدور استانداردهای بین المللی سازمان های استاندارد سازی متعددی در سطح دنیا مسئولیت دارند که مهم ترین این سازمان ها ایزو است که در حوزه های مختلف علمی و فنی مسئولیت استاندارد نویسی دارد.

سودابه یحیی زاده گفت: خوشبختانه تاکنون استانداردهای موفقی در صنایع مختلف کشور توسط کارشناسان در سطح کشور تدوین شده و در دست اجرا است.

وی تاکید کرد: استان ایلام پتانسیل خوبی در بخش های های مختلف دارد که باید برنامه ریزی مناسب برای توسعه صنعتی این استان و توجه به استاندارد سازی تولیدات در الویت قرار گیرد.
گفتنی است که بعد از اتمام این نشست دفتر استاندارد سازی در دانشگاه ایلام نیز افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار