داونینگ استریت به سی ان ان گفته است هم اشرف غنی و هم محمدو بوهاری روسای جمهوری آفغانستان و نیجریه به وجود فساد در کشورهایشان اذعان کرده اند.
کد خبر: ۲۲۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ 11 May 2016
در آستانه برگزاری اجلاس بین المللی مبارزه با فساد در انگلیس، اظهارات دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در جریان یک مهمانی و در مکالمه کوتاه با ملکه الیزابت خبر ساز شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان کامرون روز سه شنبه در مکالمه ای در جریان یک مهمانی به ملکه بریتانیا گفته است که دو تن از رهبران فاسد ترین کشورهای جهان میهمان اجلاس مقابله با فساد در لندن هستند.

او از دو کشور افغانستان و نیجریه نام برده و این دو کشور را کشورهای " به طور شگفت انگیز فاسد" خطاب کرده است. او خطاب به ملکه گفته است : "امروز نشست موفق کابینه را با موضوع بررسی اجلاس مبارزه با فساد برگزار کردیم ... بعضی از رهبران کشورها که به طرز شگفت‌انگیزی فاسد هستند نیز (برای شرکت در این اجلاس) به بریتانیا خواهند آمد. نیجریه و افغانستان، احتمالا فاسدترین کشورها روی زمین هستند." 

این سخنان کامرون از سوی دوربین هایی که در محل مهمانی بوده اند ضبط و پخش شده اند.

دوربین ها کار دست نخست وزیر انگلیس داد؛ از کشورهای فاسد مهمان داریم

در حالی که در فیلم ویدئویی انتشار یافته واکنش ملکه به اظهارات نخست وزیر واضح نیست اما اسقف اعظم کلیسای کانتربوری که یکی از شنوندگان اظهارات کامرون است در واکنش به اظهارات او درباره فاسد بودن نیجریه به " محمدو بوهاری" رییس جمهور این کشور اشاره می کند و خطاب به کامرون می گوید: اما این رئیس جمهوری فاسد نیست. او بسیار تلاش می‌کند."

 دولت های نیجریه و افغانستان به این اظهارات نخست وزیر بریتانیا واکنش نشان داده اند.

سفارت افغانستان در لندن با صدور بیانیه ای با یادآوری پیشرفت های دولت کابل در مبارزه با فساد ، اظهارات کامرون در این زمینه را بی انصافی دانسته است.

دولت نیجریه هم از این اظهارات کامرون اظهار شگفتی کرده است.

دفتر نخست وزیری انگلیس در پاسخ به سوال سی ان ان درباره اظهارات کامرون اعلام کرده است روسای کشورهای نیجریه و افغانستان خود به صراحت به وجود فساد در کشورشان اذعان کرده و گفته اند.

نشست سران جهان برای بررسی راه های مقابله با فساد قرار است روز پنج شنبه (فردا) در لندن برگزار شود. این نشست یک روزه با حضور سران و رهبران 40 کشور جهان و نیز روسای برخی از نهادهای بین المللی (از جمله صندوق بین المللی پول و فیفا و ..) برگزار خواهد شد و اشرف غنی احمد زی و محمدو بوهاری روسای جمهوری افغانستان و نیجریه نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت.

اخیرا و با انتشار مدارکی گسترده از میزان فرار مالیاتی و حساب های مخفی برخی از سیاستمداران در بانک ها پاناما مساله فرار از مالیات و مبارزه با پولشویی و ضرورت مقابله با فساد به طور جدی تری مطرح شده است.

نام دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز در اسناد پاناما بود اما نخست وزیر انگلیس اعلام کرد او سهام مربوط به شرکت پدرش را پیش از نخست وزیری فروخته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار