سفره خالی زاینده‌رود برای پرندگان؛
تابناک: بیشترین مهاجرت در سال 88 با تعداد 17 هزار و804 پرنده بوده که به علت خشکسالی پیاپی سال های اخیر تعداد پرندگان مهاجر در تالاب گاوخونی کاهش یافته داشته است.
کد خبر: ۲۲۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ 10 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، با توجه به اینکه در تقویم جهانی و دوستداران محیط زیست و حیوانات امروز "روز حفاظت از پرندگان مهاجر" نام گرفته است، این موضوع جای بحث دارد که اصفهان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مقصد این نوع پرندگان همواره پذیرای پرندگان زیادی از سراسر دنیا به خود بوده است.

ظرفیت تالاب گاوخونی و نیز رودخانه زاینده در شهر اصفهان سبب شده تا هرساله پرندگان مهاجر زیادی راه خود را به سوی اصفهان در پیش گیرند و برای گذراندن بخشی از حیات، خود را به تالاب گاوخونی یا زاینده رود برسانند.

مرغ دریایی ، فلامینگو، کاکایی سرسیاه، مرغابی سانان و همچنین انواع پرنده های کنار آبزی همچون انواع حواصیل و آگرت از جمله پرندگانی هستند که در روزهای گرم سال و نیز در بهار از سیبری یا شهرهای شمالی ایران، میهمان اصفهان می شوند.

دریاچه سد حنا، سد قره قاچ، تالاب گاوخونی، دریاچه سد زاینده رود، سد تنظیمی زاینده رود، سد خمیران، پالایشگاه اصفهان،حوضچه های تصفیه خانه فولاد مبارکه، ذوب آهن، دریاچه قایقرانی ذوب آهن، حوضچه های تصفیه خانه جنوب و شمال اصفهان، شاهین شهر، تصفیه خانه شرق اصفهان، فولادشهر،رودخانه زاینده رود، بند آبشار و دریاچه سد گلپایگان از جمله مکان‌های طبیعی و نیز دست ساز اصفهان است که هرساله در فصول مهاجرت پرندگان از آنها میزبانی می کنند.

به غیر از مکان‌های ساخته بشر، رودخانه‌ها و تالاب استان اصفهان طی سال های اخیر دستخوش تغییر و گاه چالش‌های خطیر زیست محیطی شده که این مسئله در عدم مهاجرت یا کاهش تعداد پرندگان مهاجر به اصفهان بی ثاثیر نبوده است.

بیشترین جمعیت ثبت شده پرندگان مهاجر، مربوط به دریاچه سد قره قاچ در شهرستان سمیرم است که دو هزار و 754 قطعه مربوط به هشت گونه در این مکان در زمان مهاجرت پرندگان مشاهده و ثبت شده است. البته ناگفته نماند که پیش از خشک شدن زاینده رود و تالاب گاوخونی، این دو مکان از جمله مهمترین مقاصد پرندگان مهاجر به شمار می رفت اما با مهاجرت پرندگان به این تالاب و رودخانه و مشاهده خشکی، رفته رفته از آمار پرندگان مهاجر کاسته شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این رابطه گفت: در سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی اصفهان، 12هزار و435 قطعه پرنده از 35 گونه شمارش شد که نسبت به سال 93 ده درصد کاهش داشته است.

ظهرابی افزود: اصفهان با دارا بودن مسیر زاینده رود و زیستگاه تالابی ، مکان مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است که دوهزار و 870 قطعه پرنده در این منطقه مشاهده شده و بیشترین جمعیت را پرندگان کاکایی سیاه با 2300 قطعه تشکیل می دهند.

وی افزود: بیشترین مهاجرت در سال 88 با تعداد 17 هزار و804 پرنده بوده که به علت خشکسالی پیاپی سال های اخیر تعداد پرندگان مهاجر در تالاب گاوخونی کاهش یافته داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مهمترین زیستگاه پرندگان را دریاچه سد حنا سمیرم، سد زاینده رود چادگان، سد خمیران و سد گلپایگان دانست و گفت: گونه های آسیب پذیر و در معرض انقراض در استان عبارتند از اردک بلوطی، سر سفید ، مرمری و هوبره ،عقاب دریایی دم سفید، بالابان، شاهین،طرلان،قرقی،دلیجه کوچک و عقاب شاهی است.

 



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار